ANNONS
Annons

Fota en bil i rörelse - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min kompis jobbar på tidningen Auto Motor & Sport. De brukar köra ca 30-50 knyck när de tar åkbilder.
 
fart bilder

min erfarenhet säger att du skall stå en bra bit från bilen och panorera med mycket zoom då behöver inte du röra dig så snabbt står du nära får du vrida på dig snabbt och chansen att få med halva bilar är mycket större

har 2000+ bilder på www.sportfoto.just.nu mer eller mindre lyckade...
 

Bilagor

  • 030615%20anderstorp%20rs%20043.jpg
    030615%20anderstorp%20rs%20043.jpg
    25.3 KB · Visningar: 418
Skulle ej rekommendera kamerans sportläge då detta prioriterar snabaste möjliga slutartid för att frysa alla rörelser. Bättre är att själv styra slutartiderna.

Vid panoreringa beror lämplig tid på aktuell brännvidd och fordonets hastighet. Jag brukar känna mig för så att jag har en lagom slutartid för att panorera och få suddig bakgrund men ändå inte så lång tid att motivet riskerar bli suddigt pga skakningsoskärpa.

Generellt känner jag att längre brännvidd då kan man ha lite snabbare slutartid. Detsamma gäller för högre hastigheter på fordonet. men lättast att öva på är nog med en bil i lagom fart och ej ett extremt teleobjektiv.
 
tack Mats, det var några riktigt fina bilder där.
dock saknar jag fartkänslan i många utav dom.. =(

annars tack för bra tips, ska prova att ställa in slutaren manuellt nu för att testa.. dock har jag inget teleobjektiv, det behövs inte just nu. hojarna är så pass nära så det räcker bra med optiska zoomen.

om ni vill se flera bilder av motorsport/hoj så finns dom på http://zeal.mine.nu vissa bättre än andra.. =p

mvh
Claes
 
Jag fotade min bil lite för ett par veckor sedan. Stog vid sidan av vägen med vidvinkel och 1/30s i slutartid. Följde med bilen med kameran när brorsan körde i 40km/h. Dom bilderna blev riktigt bra tycker jag... var ju första gången jag provade nått sånt.
Provade också att ligga i bagaget och fota, också i 40km/h och 1/30s. En av bilderna blev bra. Svårt som bara den att hålla kameran still. Ska hitta en slätare väg. Tror inte det blir så bra att stå i takluckan och fota. Jag tycker i alla fall att det blir snyggast om man fotar från en låg vinkel. Men det är ju bara vad jag tycket.

Tror inte man ska köra fortare än ca 40 när man ligger där bak. Känns väldigt snabbt kan jag lova.

Här kan ni se några bilder tagna med en digitalkamera. Fanns inte så bra inställningsmöljigheter tyvärr. http://www.eagleracer.com/Malmby/
 
ingen bil men...

....vi är 3 fotografer som plåtar en hel del hojar i ca 70km/h från en cabbe.... blir för det mesta kanonbra dock inte vid så långa exponeringstider som 1/30'
www.powerphoto.nu
 
Re: ingen bil men...

petervis skrev:
....vi är 3 fotografer som plåtar en hel del hojar i ca 70km/h från en cabbe.... blir för det mesta kanonbra dock inte vid så långa exponeringstider som 1/30'
www.powerphoto.nu

klart intressant. har du några tips o komma med ?
kör ni analoga kameror eller digitala? jag fotar mest hojar från stillastående och inte från någon bil.. borde skumpa rätt bra i bilen ..

tycker om bilder i låg vinkel. det var ett par bra bilder där på sidan! ;) fotar ni i göteborgstrakten på streetrace o så lr ? kul idé!
/Classe
 
:)

...trevligt att du tyckte om sidan.. de bästa tipsen jag kan ge är att prova dig fram.... våga slösa film.... och använd ett kamerahus med snabb autofocus ... efter ett tag så lär man sig att hitta rätt position i bilen..... rätt exponeringstid.... och allt runt omkring som måste stämma för att få till just "DEN" bilden som man helst vill ha den... erfarenheten går inte att ersätta....
Digitalt eller analogt...... ja fråga kunden hur stor han/hon vill ha sin förstoring.... och sedan kollar du ditt konto och din plånbok..... ja tyvär är det det som bestämmer.... jag drömmer om en D1s.... men har insett att min EOs 1V-hs klarar exakt det jag vill uppnå.med den..(snabbt autofocus, hög kvalitet på huset)... och sedan vill jag kunna leverera förstoringar på 100x70cm om kunden önskar det)....en D1s för 80000 och min 1V-hs för ca 20000 klarar det.... du förstår att jag lär få drömma ett tag till om en D1s a:
så iväg med dig... köp film snacka in dig hos en med en cabbe.... se upp för vita bilar med blåa ränder ...... och plåta på...!
ha de gött!
viewlarge.htm
 
har en olympus 5050 digitalkamera, så fota kan jag göra hur mycket som helst utan att det kostar extra.. det är +. vet dock inte hur mycket man kan förstora upp 5megap. innan det blir dåligt.. jo, som du säger så är det väl öva som gäller för att bli bättre..
ekonomin satte stopp vid den kameran ;p
ville ha digitalt pga man slipper framkalla film, och sen att man kan knäppa hur mycket man vill och radera o ha sig.. tack för tipsen annars! o fota på, snygg bild! fast det var ju en håde.. ska ju va räcers ;p

/Classe
 
Re: :)

petervis skrev:
.en D1s för 80000 och min 1V-hs för ca 20000 klarar det.... du förstår att jag lär få drömma ett tag till om en D1s a:
så iväg med dig.


Du får en MASSA framkallning för 60.000 kr ;-)


Jag ska iväg på söndag och plåta kompisens blåa volvo 740.


Wish me luck!!!

mvh Adam
 
Har köpt 6 rullar film nu... ska ut och plåta bilar så det står härliga till.

Kommer att ha ett gyllene tillfälle den 5:e juli. Många snabba och tuffa bilar samlade på avlyst plats :)
 
Ett tips från min sida är att ställa upp bakluckan med ett stativ.
Ju närmare marken du komme med kameran desto bättre fartkänsla, Jag brukar köra med 1/30 sek när jag tar åkbilder. Några åkbilder går att hitta på min hemsida på www.dempa.nu

Det är för övrigt jag som ligger i bakluckan i fotoskolan i bilsport : )
 
I vilken bilsport är fotoskolan? Dubbelnumret eller det nya numret med Subarun och Civicen på framsidan?

/Anders
 
Hej.
Det går väl att få fram liknande bild i Photoshop av t.om. en stillastående bil. "Oskärpa, rörelseoskärpa". Det blir ju lite labbande, men du blir inte förkyld eller får lungorna förstörda.
 
Jag förstorade vänster bakskärm och såg en fotograf tror jag med en kamerarunt halsen. Är det nån annan som ser det?

Titta på del-förstoringen

ps. Han är horisontellt!?
 

Bilagor

  • saab_background_1_1024xx.jpg
    saab_background_1_1024xx.jpg
    22.7 KB · Visningar: 198
hebbe skrev:
Hej.
Det går väl att få fram liknande bild i Photoshop av t.om. en stillastående bil. "Oskärpa, rörelseoskärpa". Det blir ju lite labbande, men du blir inte förkyld eller får lungorna förstörda.

....jag lovar... det går fortare att lära sig att fota med "inbyggd" rörelseskärpa i bilden men en gång än att på ett proffsigt sätt lägga in det i efterhand med PS. ....speciellt om man vill ha in det i ett hundratal bilder....

...fast ordentliga cabbekläder får man ha på sig förståss ;)
 
Trosamange skrev:
Jag förstorade vänster bakskärm och såg en fotograf tror jag med en kamerarunt halsen. Är det nån annan som ser det?

Titta på del-förstoringen

ps. Han är horisontellt!?


fotograf?
om man vrider på huvudet ser det ut som en delfin som hoppar upp ur vattnet....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.