** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota en bil i rörelse - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dryden

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan om att fota en bil och ett av önskemålen är att ta ett sådant här foto.

Frågan är bara hur jag ska bära mig åt. Någon som har lite tips att dela med sig av? Eller är det så enkelt att jag sätter kameran på lite längre slutartid och gör en följning? Eller? :OO
 
Den bilden är inte lätt att efterapa..
För det första är jag rätt säker på att den som tagit bilden inte stått stilla direkt.. snarare att dom åkt bredvid med en bil..

Det du behöver är någon som kör bilen som ska fotas, sen behöver du en minibuss (eller dylikt) med lågt golv.. ha någon som kör minibussen, ligg ner, luta dig ut.. plåta ;)
Inte lätt att få så skarpa bilder på bilen, för det första måste det vara hyffsat bra underlag och snabba slutartider för att det inte ska bli oskärpa, sen måste bilarna köra ungefär lika snabbt också..

Svårt, men roligt ;)
 
jag ska själv plåta ett par kompisars bilar.

jag tänkte lägga mig i skuffen på våran 745:a *låta sambon köra samtidigt....*
och mig själv i skuffen som sagt å plåta, då kommer man på en lagom nivå och kan leka lite med bilderna


Lycka till
 
Be föraren köra ganska långsamt och så panorerar du med kameran, easy:))
 
Senast ändrad:
lycka till...

om du inte lyckas till 100 % så kan du trösta dig med att bilen på bilden med största sannolikhet är plåtad i studio mot en "blue-skreen" på rullband och sedan inlagd på en bild tagen från en bil mot en annan tom väg.... förstora bilden i PS och kolla detaljerna som däckytan m.m.. och var är snö-stänket???
 
för att citera Gunnar Ljungstedt fotograf för tidningen Bilsport så är det 1/15, 1/30 eller kanske 1/60 som gäller och som han säger så är det bara att knäppa mycket för det är inte lätt.
Alternativt kan du ju stå brevid vägen och följa bilen i en lång rörelse och på så sätt få till det med hyfsat lång slutar tid.
 
northcliff skrev:
Ligger du i skuffen, behöver du gasmask. Alla avgaserna sugs in, när luckan är öppen host-host

Volvo vettu, släpper inte ut några avgaser :)


Nä, det är sant som du säger..
Men naturligvis har jag också tänkt på detta.
Jag ställer ventilationen på max, och har 2 stora fläktar som blåser ut (bakåt) så att avgaserna inne i bilen inte blir så mycket.

Lite avgaser får man väl tåla, Man slabbar ju inte i mörkrummet längre, (kör digitalt) så man får väl kompensera lite med avgaser ;-)

/Adam
 
Enklast: Du lånar en bil som har taklucka och låter den andra bilen göra omkörningar. Det blir inte den låga och fräcka vinkeln men alla kan ju inte få allt.

Men det är helt riktigt som Peter skriver att bilden är sammansatt av flera och att själva SAABen är plåtad i studio med minituiös ljussättningskontroll mha speglar, reflexskärmar, blixtar och mer som en annan inte ens har hört talas om.
 
TIPS

Mjuk fjädring på din bil och ganska långa slutartider och så.
Köp den senaste Bilsport och läs
där är konstigt nog en artikel som är ganska läsvärd om bilfotografering.

där är även en tävling för aspirerande bilfotografer ;)

lycka till med fotandet!!
 
knäpp många många bilder då du har chansen. Jag har försökt att fixa likadana bilder fast åkandes på en skoter bredvid skotern som skulle fotas.
Före fotograferingen tyckte jag att skoterleden var jämn och fin men det var den verkligen inte ;-)
 
Erik Schalin skrev:
...Men det är helt riktigt som Peter skriver att bilden är sammansatt av flera och att själva SAABen är plåtad i studio...

Vet du detta?
Självklart tas många bilder på det sätt du beskriver men du skulle bli förvånad över hur många som tas på ”riktigt” med följebil.
En expert på detta är Glen Percival (http://www.contact-uk.com/Sbweb/Car/gperc/gperc.htm) som är specialist på att fotografera panoreringar med 8x10" kamera och hydraulikupphängning av hemlig konstruktion.

Jag har inte assisterat Glen men träffat honom flera gånger och dessutom assisterat andra som gjort detsamma med panoreringar. Dock inte lika bra, Glen är stjärnan på denna teknik. Det gick så långt att han för tio år sedan tröttnade på tekniken, alla kunder ville ha dessa fantastiska panoreringar på 8x10" så han kände att han upprepade sig.

John Mason är en Lodonbaserad fotograf som också gjorde en del sådant när jag assisterade för 12 år sedan.
 
Om man står stilla själv så får man ingen rörelseoskärpa på grund av ojämn väg. Ifall man följer bilen mjukt och fint kan man få den rätt så skarp. :)

Östersund 2003-03-01, Canon EOS D60, AF 80-200 @ 125 mm, 1/250 s. f7.1: 991-00638
 
förstora bilden

.....förstora bilden och kolla in hur det ser ut kring däcket..... spåret i mitten tyder till att börja med på sommardäck.... skuggorna runt bilen känns onaturliga... och hur ser det ut bakom bilen och särskilld bakom däcken när man kör på en vinterväg... jag köper tanken att bilen är plåtad från en annan bil i jämnhöjd vid samma hastighet på sommarväglag ..... eventuellt med hjälp av en gyroupphängd kamera......
 
Är det några som ska vara med i Bilsport fototävling?

Själv tänkte jag skicka in lite bilder senare...ska ligga i baklyckan jag med och fota en Subaru Impreza och en Porsche GT3 :)

MVH Björn Westergren
Hemsidan
 
SunKi skrev:
Den bilden är inte lätt att efterapa..
För det första är jag rätt säker på att den som tagit bilden inte stått stilla direkt.. snarare att dom åkt bredvid med en bil..

Bilder av det här slaget består ofta av flea bilder. BIlen kan mycket väl ha fotograferats i studio för att få superskärpa och landskapet separat.

Det finns en bra artikel i FOTO för något år sedan som beskriver hur en bilfotograf jobbar. Prolabbet har i sin kundtidning exempel på hur de gjort bilder som den här av flera delbilder.
 
det jag funderar över är hur man ska ha inställningarna när man med manuella inställningar fotar just bilar eller mc´s i fart.
naturligtvis måste man panorera för att få fokus på bilen / hojen. men är det någon som är lite mer van att göra detta ?
jag använder bara sport-läget på kameran o panorerar o ser glad ut i dagsläget o skulle vilja ha lite mer tips om hur bilderna kan bli ännu bättre..

angående bilden på saaben så är jag lite nyfiken om den nu skulle vara plåtad som den visar på bilden där i snön... isåfall var är däckspåren i snön?

lägger med en bild på en cykel i fart som blev hyffsad: http://zeal.mine.nu/zealgallery/rorken 2juni/P1010030.JPG
ps. lovar att det inte är nå fusk med denna :fakta

tacksam för lite tips iaf..

/Classe
 
Be föraren köra ganska långsamt och så panorerar du med kameran, easy:))

Jag skulle nog rekommendera tvärtom. Kör FORT (bortsätt från faran i det). Så kan du använda korta slutartider men får hyfsad rörelseoskärpa på bakgrunden samtidigt som du minimerar risken för skakningsoskärpa. Självklart handlar det om att fota från följebil. Trots att bilden enligt många är fejk så kan man få lite tips ändå:

Omgivningen är ljusare är bilen. Bra! Då kan man ev lägga på en fyllnadsblixt (en bouncer är nog smart...) och frysa detaljer i bilen på det sättet.

Vet inte om det funkar... Lägg gärna upp dina bilder så får vi se hur du gjorde och hur det blev.

/P
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar