Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota dragracing. Vad skall jag tänka på??

Produkter
(logga in för att koppla)

Spettet

Aktiv medlem
Skall fota dragracing på söndag har jag tänkt men vad bör jag tänka på???
Har en Canon 350D
Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD MACRO 1:2
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II
alltså inga blixtsnabba objektiv direkt.
Men om man bort ser från hårdvaran vad bör jag tänka på rent tekniskt??

//Håkan L
 
Trodde säsongen var slut.

Panorera, var beredd, snabb snabb snabbbbbba slutar tider för att frysa bilderna ordentligt. Fotar du topfuel så måste du i princip vara ännu snabbare, 0-500 på runt 5 sek är snabbt.

Mvh Björn
 
Personligen tycker jag det är skitsvårt med panoreringen. står man skapligt nära är det nästan omöjligt att hänga med. vissa bilar hinner nå farter på 150+ på bara några meter. Det jag lärde mig va att det är bättre att stå en bit ifrån banan om man ska ha en möjlighet att plåta bilarna efter start.
http://www.ip3.nu/predator/dragracing/index.html

Ett jäkligt bra tips...Ha öronproppar/kåpor
 
Lite personligt tyckande bara om vad jag tycker funkar.

Att fota startögonblicket verkar vara det klart vanligaste när man kikar runt efter dragracingbilder, och då är så korta slutartider som möjligt att föredra och gärna en en låg position ifall bilarna lyfter på framhjulen.
MC funkar oftast bättre med en högre bildvinkel.
Att stå snett bakom i starten kan ge en del annorlunda bilder.

Sitter du på läktaren är det panorering som gäller då det är svårt att få till intressanta bilder med korta slutartider därifrån.
Slutartider på 1/60 - 1/125 om du har runt 100-150 mm och inte står för nära starten.
Jag föredrar dessa bilder då det är enda sättet att få fart på en bil på bild ( om den inte har framhjulen i lufter vill säga ), undantaget bilarna som kör på grus.

Jag är ingen mästare inom området direkt, men kika gärna på min hemsida där jag har ~200 dragracingbilder och se om det kan väcka några
idéer eller frågor.
 
Tack för era svar. Får se hur jag lyckas imorgon, nästa tillfälle kommer inte förän nästa säsong.

//Håkan L
 
I regel så är det ju vid startgranen man fotar "actionbilder". I grunden två olika sorters, startögonblicket när framhjulen just lättar, eller ännu hellre, när piloten gör bort sig med höga hjullyft :) Den andra situationen är burnouts, dessa två olika kräver helt olika slutartider. Vid startögonblick så vill man frysa bilden, det skall synas hur bakhjulen sjunker ihop och skrövlar sig av vridmomentet. Vid burnouts så gäller det motsatta, här skall det synas hur bakhjulen spinner och bränner gummi, dvs lite längre slutartid, gissningsvis någonstans mellan 1/60s - 1/125s.

Att luffa omkring i depån med kameran kan också vara givande, kika på mekarna. Att låta mekanikern bli huvudobjektet med bilen/motorn bara som en del/miljö av bilden kan ge fina och rätt så levande bilder, i synnehet om det strular för dem så att ansiktsuttryck och kroppsspråk börjar bli talande.
 
Kolla på EXIF på dragracingbilderna här, det ger mkt info om brännvidder, slutartider och bländare. Ha gott om minne, om Fredde Fagerstöm kör släpp inte avtryckarn, men vet alldrig vad som kan hända!

JL
 
Hur gick det? nyfiken själv då jag också var i sundsvall och fotade (fotar dragracing i princip varje helg)
 
sukram skrev:
Hur gick det? nyfiken själv då jag också var i sundsvall och fotade (fotar dragracing i princip varje helg)

Gick väl lite sisådär. Tog mig aldrig tid att vandra omkring i depån vilket jag ångrar plus att jag inte löste in mig på läktaren vilket hade gett lite bättre vinkel med tanke på skyddsmuren.
Men jag kommer noga att lyckas riktigt bra nästa säsong. Hoppas jag :D

//Håkan L

PS! Skall kolla om det finns någon bild som är så pass skaplig så att jag lägger ut den. DS!
 
Inkommande helg tänker jag fota på Alastaro. Predden, snygga bilder! Har du tagit fotona från publikt område? Att få ackreditering för ett sådant evenemang, ger det inte enbart en möjlighet att fota starter bakifrån? Var annars kan man stå, har aldrig sett att det skulle finnas speciellt utrymme för fotografer annars.

Niklas H, snygg panorering med ambulansen. Fick riktig feelis efter att ha tittat på din hemsida, längtar tills inkommande helg...
 
Tackar Jerker.
Jag har bara kört roadracing runt Alastaro men jag kan tänka mig att det är en mycket käck bana att fota dragracing på.
Hela vänsterkanten längs rakan är ju som gjord för att stå och fota.
 
Så då var det gjort... Blev inte någon höjdpunkt, kl 1500 öste regnet ner och vi for hem därifrån. Enbart 1 tyngre nitro rail och 3 motorcyklar(funny bikes) i de tyngre klasserna. Dessutom gjorde dessa motorcyklar skittider ärligt talat. Förlåt men det var lite antiklimat.

Däremot observerade jag var de ackrediterade struttade runt och till nästa år skall jag försöka få mig ett sådant kort. Nu var man förpassad till publikområdet och det var inte så bra. Noterade att när Janne Ahonen körde så åkte varenda kamera fram, dök upp pressfotografer (2st) med jättestora Canon objektiv och så fort han kört så var det stiltje igen. <hahaha>

Hur är det i Sverige, om man vill se de tyngre klasserna, vart skall man åka då? Verkar ärligt talat vara lite snålt med dessa här. När inälvorna vibrerar så är det fart nog på motorerna. (;

Mina bilder finns här.
 
steelneck skrev:
(opåkallad kritik)
Den bästa tyckte jag var D2X_6148.jpg

Tack för infon, alla mina bilder får man tycka till om. (;

Själv gillar jag DSC_0208.jpg mest. Synd att jag inte hann med där, fotade starten med D2x:an på stativ och var såpass optimistisk att jag trodde att det fanns tid att byta till D70s:an som jag hade runt nacken.
 
Länge sedan frågan ställdes men...
Jag har själv gett mig på att fota lite dragracing "seriöst" alldelens nyligen. Jag har använt mig av ett 75-300 objektiv, där jag oftast legar på brännvider mellan 100 & 150mm. Jag kom fram till att för mig så fungerar en slutartid på runt 1/250 ganska så bra. Man får en lagom rörelseoskärpa tycker jag. Kika gärna på mina bilder. (Säg gärna vad du/ni tycker också!)
 
elajl skrev:
<snip>Jag kom fram till att för mig så fungerar en slutartid på runt 1/250 ganska så bra. Man får en lagom rörelseoskärpa tycker jag.<snip>

Snygga bilder! Håller med om rörelseoskärpan, verkligen bra balans. Det där är något jag finner svårt, dvs att få rätt slutartid så att allt inte bara fryser och samtidigt också få tillräcklig skärpa. Du har lyckats bra tycker jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar