Annons

Fota dokument

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Tänkte fota av alla möjliga typer av dokument som jag ska ha i OneNote. Nu är frågan vilket är smidigaste sättet att göra det. Tänkte så att jag slipper köpa någon utrustning. Det som är viktigast är ju att det blir hyfsad bra och att man får det nåt så när rakt. Har ingen skanner. Det som jag har att tillgå är systemkamera med 18-55, 50 och 70-300 objektiv, även mellanringar, men det ska inte behövas, flesta dokument är i a4. Har även en billig stativ. Alternativt att fota med mobilen. Har nån gång fotat med mobil, men dom brukar hamna snett.

Helst ska det även gå rätt så fort, har relativt många dokument som ska fotas.

För dokument räcker en relativt enkel och billig skanner. Tidsåtgången för arbetet handlar om ca 20 sekunder per sida. Är det många dokument så blir det avsevärt snabbare än att fotografera av dem. Min rekommendation är alltså att skaffa en enkel och billig skanner. Om du ändå vill använda kameran så är det inga problem att räta upp "sneda" bilder i ett bildbehandlingsprogram, men det tar ju lite mer tid än att placera dokumentet rakt i skannern.

Jo, det finns ju billiga skannrar, tänkte dock börja med utrustning jag har, eventuellt skaffa skanner senare, men just nu är det så mycket annat som jag har utgifter för, så tänkte vänta med att köpa skanner. Dom kostar ändå i alla fall runt tusenlappen. Sen om man bara för hyfsad resultat med att fota, så tänkte börja med det. Kanske enklast att få rakt med systemkameran på stativ. Fast hade varit smidigt med mobilkameran.

Jag tänkte mest på tidsaspekten. Själv arbetar jag mycket med bilder av böcker och använder i första hand skanner om det är omslagsbilder jag vill ha. Då kan jag köra på löpande band och efterjusteringar burkar sällan behövas. Handlar det om inlagor eller mycket ömtåliga böcker så föredrar jag kameran. Då måste jag rigga kamera, ljussättning, bakgrund och så vidare, samt i de flesta fall småjustera bilderna i datorn. Det tar avsevärt längre tid, men resultatet blir å andra sidan oftast bättre eftersom jag får ett djup i bilderna som skannern inte kan ge.

Skanner skulle vara det bästa för dom här. Men det blir en senare fråga. Så tänkte att fota till att börja med. Nu är det inget ömtåligt material. Utan det är mer papper som jag vill spara och hitta lätt. Viss typ av fakturor och annat, som försäkringspapper. Och allting annat som är av intresse att ha i OneNote.
Men antar att det blir lättare med systemkameran, har någon gång fotat med mobil, men det blir lätt att man håller kameran snett, så att det blir mer djup i bilden. Får testa lite hur det blir. Kravet är ju inte enorm, men det måste gå lätt att läsa texten och att det ser hyfsad ut.

Jag använder inte OneNote, utan Evernote, vilket är ett liknande program. Där finns en app till mobilen, och i den ingår en fotofunktion som automatiskt beskär och rätar upp och förbättrar fotade dokument så att de kan tolkas av Evernotes servrar, så att deras automatiska OCR kan göra dem sökbara. Så fort jag får ett kvitto eller nåt annat dokument jag vill spara så är det bara för mig att öppna appen och ta en bild. Kanske det finns nåt liknande till OneNote?

Systemkameran funkar ju, men är rätt mycket overkill. Med 50 mm lär man få tillräckligt raka kanter, och om man är lat och hellre beskär kan man ha en fast uppställning också för olika storlekar. Ett husvagnspass som man lägger på baksidan av kameran underlättar att ställa rakt mot underlaget.

Spegelreflexkameror har nackdelen att spegeln slamrar och skakar om stativet, så man bör köra med uppfälld spegel vilket gör att det tar lite extra tid.

Om du kan fästa mobilen på stativet kan det vara en bra lösning.

Får testa mig fram, skulle nog föredra mobilen om man får tillräckligt bra resultat. Tror det skulle gå snabbare. Får även kolla om det finns lämpliga appar till android. Annars tänkte jag om jag tar bilderna till lightroom, så går det hyfsad snabbt fixa alla bilderna.

Har just nu en note 3 med 13 mp kamera, dock satt ner den till 5 mp. Gjorde bara en liten test, så att jag har en pall med plan yta, som mobilen kan stödja sig, så verkade bilderna bli hyfsad bra, får bara höja underlaget lite så att pappret fyller mer av sensorn. Men bilderna verkade bli plana. Annars har jag tidigare haft problem, så att ena kanten av pappret hamnar lägre, eftersom man har hållit mobilen snett. Annars kanske man skulle fota med max upplösning och sen exportera från lightroom i lämpligt storlek. Blir kanske lite att beskärna och eventuellt göra bilderna svart vita.

Nu testade jag min första A4 sida med appen, och det blev riktigt bra faktiskt. Tog bilden på fri hand.

Appen funkar väldigt bra och det går snabbt också. Men fri hand funkar inte så bra. Men när man använder stöd så blir det bra. På fri hand blir texten suddigt. Kanske beror det på att ljuset är inte jättebra.

För å göra det enkelt köp en sladd kontroll kostar från nån hundring ta sedan en trä platta måla den vit sätt två lister i vinkel måla dom vita . Ställ sedan kameran på stativ välj lämpligt objektiv lägg pappret i fixturen tryck av lägg i nästa tryck av tar max 5 sekunder för varje papper varför krångla med appar hit o dit .

Nu är jag väldigt ny på OneNote. Men det kanske finns någon som använder det mycket. Fungerar det bra till det användningsområde jag har tänkt, eller blir det för stort. Har ju tänkt att fota/skanna in alla viktiga dokument som är värd att spara. Sen naturligtvis även föra anteckningar, men framför allt mycket dokument och kvitton.
Har t ex fört in 2 dokument som är ca 30 sidor var, domar från rättegång där jag var en av målsägande. En massa fakturor och andra dokument. Dock inte kommit så långt än. Men tänker att storleken kan bli rätt stor med massor av fotade/skannade dokument.

För å göra det enkelt köp en sladd kontroll kostar från nån hundring ta sedan en trä platta måla den vit sätt två lister i vinkel måla dom vita . Ställ sedan kameran på stativ välj lämpligt objektiv lägg pappret i fixturen tryck av lägg i nästa tryck av tar max 5 sekunder för varje papper varför krångla med appar hit o dit .

Är inne på samma linje som dig.

En mall/ fixtur, lägg i dokumentet, tryck av.

Kameran på stativ, rätt ljus (ljuset får man oftast prova sig fram, mer eller mindre, framåt eller bakåt etc)

Lite samma process som att fota diabilder/foto....lägg på, fota, ta av, lägg på, fota etc etc etc etc

Tar inte många sekunder om man har allt rätt inställt, och det går mycket fortare än en scanner som tar X antal bilder.
Och RAW gör att du bestämmer ;)

Detta ligger kanske utanför ämnet, men jag förstår egentligen inte vitsen med att lägga ned allt detta arbete på att fotografera den typen av dokument och lägga dem på OneNote. Att lägga saker på nätet innebär ju en rad säkerhetsrisker. Sidor hackas på löpande band, servrar rasar, företag och tjänster läggs ned etcetera. Varför inte bara förvara dem i pärmar på traditionellt vis? Och vill du vara säker på att de går upp i rök i cyberrymden måste du ju ändå ha originalen kvar.

Nu kan man iofs välja att ha vissa anteckningsböcker endast lokalt, vilket fungerar ju bra med dom som har lite mer känsligt material, som man inte behöver jobba med när man inte är hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar