Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota bugg/bogie wogie
- Trådstartare Klaferra
- Start datum
ThomK
Avslutat medlemskap
Crusader skrev:
Ska fotografera på en danstävling snart och jag undrar om någon kan ge tips om följande:
- Slutartider (lämpligt område för bilder med rörelse i)
- Komposition (exempel på roliga kompositioner)
I mångt och mycket beror det på vad du vill få ut av dina bilder, vad du vill förmedla.
Att fotografera betyder även att fatta egna beslut om hur jag ska avbilda det jag vill andra ska se. /Thomas.
l-malmqvist
Aktiv medlem
Allt från 1/30 till 1/125 kan vara bra för att få med rörelse. Det krävs mycket övning för att följa motiv, ha tålamod, gå ut på stan och öva.
En vinkel som kan vara kul på dans är uppifrån -- kan/får du inte rigga en kamera i taket så kan du kanske låna en trappstege. Vidvinkel är också spännande. Lycka till!
En vinkel som kan vara kul på dans är uppifrån -- kan/får du inte rigga en kamera i taket så kan du kanske låna en trappstege. Vidvinkel är också spännande. Lycka till!
mikahn
Avslutat medlemskap
Hej!
Som ny här och samtidigt dansare (bugg) skulle jag vilja säga att det beror lite på vad du är ute efter, repotage, frysta flashiga bilder eller konstnärliga bilder.
Om du vill ha häftiga bilder rekomenderar jag att stå nära dansgolvet och ta paren när dom passerar mer korta slutartider. Lyssna på musiken och var beredd i musikvändningar, break etc för då brukar det hända saker, i alla fall i de högsta klasserna.
Lycka till och hör gärna av dig om du vill se lite dansbilder för att få inspiration.
Som ny här och samtidigt dansare (bugg) skulle jag vilja säga att det beror lite på vad du är ute efter, repotage, frysta flashiga bilder eller konstnärliga bilder.
Om du vill ha häftiga bilder rekomenderar jag att stå nära dansgolvet och ta paren när dom passerar mer korta slutartider. Lyssna på musiken och var beredd i musikvändningar, break etc för då brukar det hända saker, i alla fall i de högsta klasserna.
Lycka till och hör gärna av dig om du vill se lite dansbilder för att få inspiration.
Rickrock
Medlem
Hej! Jag ska iväg på lördag och fota på dans. Det är bugg och foxtrot som gäller. Ska göra lite "vimmel", dvs ta kort på fem pers och skriva om dem samt ta nån översiktsbild. Detta ska publiceras i lokaltidningen på måndag. Några tips? Vill ha med rörelseoskärpa så det syns att det är lite fart osv. Kommer fota antingen med 28-300 (på 28-100) 3,5-6,3, eller 18-50 3,5-5,6 med en Speedlite 380EX. Förslag på slutartider och bländare?
Klaferra
Medlem
Jag testade med allt från 1/50 till 1/200 i slutartid. De bästa bilderna ligger mellan 1/100 och 1/200, bländare 4,5 till 6,3! Då får jag fina rörelser men många kort fick kasseras, svårast var att paren ändrade riktning och hastighet. Det var bugg och dubbel bugg som gällde.
Använd blixten som upplättningsblixt, det gjorde jag och var riktigt nöjd med resultatet. Det var svåra ljusförhållanden så ISO mellan 800 till 3200 och när blixten användes kunde jag gå ner till 400. Jag använde uteslutande mitt 70-200/2,8 eftersom man fick bra räckvidd med det objektivet.
Använd blixten som upplättningsblixt, det gjorde jag och var riktigt nöjd med resultatet. Det var svåra ljusförhållanden så ISO mellan 800 till 3200 och när blixten användes kunde jag gå ner till 400. Jag använde uteslutande mitt 70-200/2,8 eftersom man fick bra räckvidd med det objektivet.
Klaferra
Medlem
Jag hade den riktad rakt fram och utan bouncer. Använde blixtens exponeringskompensation från -1 till -2. Jag förmodar att du får göra den inställningen i kameran. Rikta den uppåt eller 45 grader är nog ingen ide om det är högt i tak.
Ska du sedan ta lite vimmelkort så använd bouncer då du förmodligen är lite närmare de du ska fota.
Ta med dig stativ! Gärna ett stativ med kulled då du kan ha det som stöd medans du följer med i vertikala rörelser.
Måste höra med de jag tog kort på innan jag lägger ut några exempel...
Ska du sedan ta lite vimmelkort så använd bouncer då du förmodligen är lite närmare de du ska fota.
Ta med dig stativ! Gärna ett stativ med kulled då du kan ha det som stöd medans du följer med i vertikala rörelser.
Måste höra med de jag tog kort på innan jag lägger ut några exempel...
raderad12
Aktiv medlem
Rickrock skrev:
Hur menar du upplättningsblixt? Hur ska jag göra det?
Upplättningsblixt betyder föreklat att blixten inte är den huvudsakliga ljuskällan i motivet. Du exponerar i stort som om du fotade utan blixt, men låter blixten lätta upp skuggor.
Det är bländaren som styr blixtexponeringen, inte slutartiden. Blixten är långt snabbare än kamerans snabbaste slutartid.
Ett exempel taget ur luften för att förklara:
Låt säga att bra exp. utan blixt är t ex. 1/250 f2.8 eller 1/60 f5.6 (båda innebär samma exponering) Dock med djuupa skuggor på grund av det befintliga ljusets beskaffenhet.
På med blixten, med full kräm på den så säger den att f5.6 är rätt bländare för avståndet till motivet i fråga (jag förutsätter i detta exempel manuell blixt, ingen auto).
1/250 f5.6 = Mörk bakgrund (dit blixten inte orkar på denna bländare), medans motivet som är närmare är helt upplyst av blixten - Inga skuggor alls i motivet, vilket ofta upplevs "platt".
1/125 f4 = Bra exp. bakgrund (samma som utan blixt), men det blixtbelysta motivet är lite för ljust och lätt överexponerat.
1/30 f5.6 = Allt är för ljust, utom skuggorna.. ser knepigt ut.
1/60 f5.6 = Bra bakgrund, motivet också korrekt men lider av att vara lite "platt" utan skuggor och är lite väl mycket "blixtrat på", det hade gärna fått vara ett snäpp underbelyst av blixten.
I detta läge vill man blixtra lite försiktigt, bara upplättningsblixtra, detta styr man med bländaren om inte blixten går att "lugna ned" - men det får konsekvenser för slutartiden. Såå, upp me bländarn på f8, vilket då betyder att slutartiden måste hamna på 1/30-del för att bakgrunden skall bli bra, kanske tom gå ett steg längre och använda 1/15 f16 om motivet tål en så lång tid. I annat fall blir man tvungen att lugna ned blixten, antingen om det går att göra på blixten/kameran eller genom att sprida/dämpa blixtljuset med något framför den, alternativt att öka avståndet eller studsa blixtljuset och därmed förlänga ljusets väg och sprida det.
Så, nu kan ni slå över blixten på E-TTL och uppskatta automatiken, ev. bara blixtkompensera ;-)
PS.
Jag kör me stenåldersblixt (tidigt 80-tal) och är van vid ovanstående "tjorv".
Senast ändrad:
Rickrock
Medlem
Oj, tack Jonas och Magnus för tipsen!
Vi får se hur det blir på lördag. Ska försöka få lägga upp någon bild här för beskådning. Eller iallafall länka till nättidningen.
E-TTL, vad är det egentligen? Har knappen på blixten, men den är köpt från Tyskland på Ebay så bruksanvisningen är lite tjorvig =)
MVH
Rickard
Vi får se hur det blir på lördag. Ska försöka få lägga upp någon bild här för beskådning. Eller iallafall länka till nättidningen.
E-TTL, vad är det egentligen? Har knappen på blixten, men den är köpt från Tyskland på Ebay så bruksanvisningen är lite tjorvig =)
MVH
Rickard
raderad12
Aktiv medlem
Rickrock skrev:
Här har du bra förklaring på engelskaTTL (through the lens) flash metering.
Här för en snabb förklaring på skillnaderna mellan A-TTL, E-TTL osv.
Senast ändrad: