Annons

Fota bröllp som gäst i bänkraden med ny kamera. Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Skall fota lite på ett bröllop och har nyligen fått min 20D som jag inte hunnit pilla så mycket på.
Jag kommer att sitta i bänkraderna. Får väl armbåga mig fram så jag kommer långt fram.

Kommer att fota i RAW hade jag tänkt.
Har egentligen bara kassa obejktiv med undantag för ett Tamron SP 90/2.8 som ju är rätt skarpt och ljusstarkt, men jag vill nog även ha zoommöjlighet och så landar jag på ett gammalt Canon 70-300.

Vad bör jag ha för ISO-inställning? Det beror ju iofs på ljuset, men jag har inte hunnit kolla de olika med avseende på brus. Vad är acceptablet?
ISO 800?

De har sagt att det är ok att fota med blixt. Har en Canon 420Ex.
Inställningar då?

Alla tips mottages tacksamt för en som är nybörjare inom den digitala världen.

//Jocke
 
Använd ditt Tamron 90 på full öppning i läge Av och ISO 1600, ställ kameran på utsnittsmätning och fota i raw som du tänkte. Vitbalansen på auto och korrigera om det behövs i raw konverteringen.
Ta stöd mot något när du fotar om det går.
Du kommer sannolikt inte behöva blixten om du gör så och bilderna blir trevligare utan blixt.
 
Ok, tack för det.
Liten fråga bara. Hur blir ISO1600. Det kan ju tänkas om det blir något bra kort att man vill dra upp det till A4 i alla fall.

Sedan gäller det ju att komma ihåg att ställa ned ISO:n när man skall fota utanför kyrkan.

//Jocke
 
Använd ISO talet med försiktighet.

Dra upp ISO till det som behövs för skarpa bilder.

Jobbar du med 90/2.8 så kommer du behöva 1/100 för handhållet och är kyrkan ljus tillsammans med 2.8 bördu komma undan med ett relativt lågt ISO tal.

Har du några kronor över så köp en skap fast normal.

Nikon´s 50/1.8 är mkt bra som exempel för endast 1400.-

Tror att det gäller även Canon.

Ett enbenstativ kan också vara smidit i en bänkrad.

mvh Erik
 
Testa!

Joa skrev:
Liten fråga bara. Hur blir ISO1600. Det kan ju tänkas om det blir något bra kort att man vill dra upp det till A4 i alla fall.

Ställ in kameran på ISO1600 ta ett par bilder med det objektiv du tänkt dig i det ljus du tror dig ha i kyrkan. Kolla sedan i datorn och/eller gör provutskrifter.

- Blir resultatet bra? om inte, testa igen med nya inställningar

På samma sätt som idrottare tränar inför olika situationer som kan uppstå är det bra för oss fotografer (som inte har så stor rutin ännu) att träna före viktiga fototillfällen!

Jag var t.ex. ute igårkväll och tog 30 bilder på en buske och ett gråkort för att försöka lära mig blixten bättre.

mvh
Allan
 
ISO 1600 bör nog funka med 20d i A4 storlek. Åtminstonde tycker jag det framkommer i vissa recensioner. MInskar man bara ner färgbruset lite ser det ju mer filmlikt ut och då tycker i alla fall inte jag att det stör lika mycket.

Alternativt kanske brudparet vill ha några svart-vita bilder från vigseln, då kör du ISO 1600 och koverterar till svart-vitt och då stör bruset ännu mindre.
 
Om man skall fota svartvitt, ställer man lämpligen in kameran på det eller fixar man det lika bra i efterbehandlingen?
Det senare vore ju att föredra då man då får både färg och s-v

/Jocke
 
Joa skrev:
Om man skall fota svartvitt, ställer man lämpligen in kameran på det eller fixar man det lika bra i efterbehandlingen?
Det senare vore ju att föredra då man då får både färg och s-v

/Jocke

Man fixar det bättre i efterbehandlingen! Fotar du RAW är det även ett måste, går inte att fota RAW i svart-vitt. Finns massor med sköna makron att ladda ner till PS på nätet som simulerar svart-vita filmer och filter. Sök runt lite här på forumet så hittar du en hel del tips.
 
Du har ju en 20D med goda egenskaper på höga ISO så visst kan du köra på 1600 för A4 utskrifter.

Ser du att slutartiden blir onödigt kort så kan du ställa ner ISO.
 
Är iof ingen flitig bröllopsgäst, men på många av de jag plåtat (anlitat) på så har gäster ombetts att inte fotografera under själva akten. Kanske något att kolla upp innan så det är ok?

Håller med ovanstående i övrigt. 90mm/f2,8, 1600 iso och s/v-konvertering i datorn. (1600 iso är en simpel sak i 20d med brusreduceringsprgram.)

EDIT: Tillägger att s/v direkt i kameran är uselt jämfört med att fixa det i kanaler. Du kan helt klart få mycket bättre s/v-resultat inne i datorn än från kameran alltså. Så inte bara för att kunna köra RAW och få både färg och s/v är det bäst att hålla sig i färgläge.
 
Senast ändrad:
Tack för all svar.
Fota under akten är ok, han frågade tom om jag inte kunde tänka mig att fora lite :)

Brusreduceringsprogram? (Ja, jag är novis inom bildbehandling).
 
Undvik blixt, om du kan. En kyrka är så stor att du förmodligen blir tvungen att slå blixten rakt på motivet, och då blir det ju sällan bra. (Undantag: porträtt med tele, kanske).

Enbensstativ låter vettigt. Och glöm nu inte att sno platsen närmast mittgången. Kom tidigt så hinner du både testa några bilder i kyrkan, och välja plats.

Allra viktigast: Läs artikeln "Att fotografera i en kyrka" här på Fotosidan!
 
Fast på de bröllop jag varit på så har man alltid haft "insläpp". Inget in före och titta inte :-(
Får väl ha vassa armbågar.
 
Lååångt i förväg, då - om du kan. Välj helst rätt tid på dygnet så vet du hur exponeringen kan bli.
 
Lite kass planering kanske, men det är om exakt 26 timmar och kyrkan ligger fem mil bort.
Jag får göra det bästa av situationen.
Känns som en bra plats är a och o, vill ju inte hanma långt bak för att resa på sig för att komma fri från någon fet fasters blå hår är inte aktuellt.
 
Fast har paret en önskan om att du ska plåta lite kanske du skulle kunna göra upp om att få röra dig en aning (självklart försiktigt) samt att få mäta ljuset innan? För att det är nödvändigt för de bästa bilderna..

Jag är som sagt sällan gäst, men att smyga in i kyrkan ca 30 min innan brukar inte vara problem om man kan motivera varför, eller kanske bara vifta med kamerautrustningen om någon undrar. (Även om jag varit anlitad när jag gör så har jag aldrig behövt tala om det när jag smugit in före.)
 
Det där med önskas kan ju tolkas lite olika. De vet att jag har en bra kamera och har egentligen bara frågat om jag tänkte ta med den. Inga större förväntningar än så.
Av de ca 100 gästerna känner jag väl 10 så jag håller nog gärna en ganska låg profil.

Hur är det bed skärpedjupet på f/2.8 med ett 90mm?
Vore ju trist om prällen blir helt suddig på ca 10-20 meter.
Lite grundläggande fråga kanske.
Måste nog hem och fejka lite idag. Testa ISO:n och skärpedjup
 
Joa skrev:

Hur är det bed skärpedjupet på f/2.8 med ett 90mm?
Vore ju trist om prällen blir helt suddig på ca 10-20 meter.
Det är hellugnt på såna avstånd. Du kommer att ha skärpa så även prästen och miljön syns tydligt.

Det tristaste är nog fast glugg från samma plats, men 2,8 på 1600 har ofta brukat ge mellan 1/60 och 1/90 i snitt inne kyrkor har jag för mig, så mycket mindre bländare är det nog inte värt att dra på en zoom iaf.
 
Lotta, det låter betryggande. Kan vara svårt att sitta och granska bilderna i krykan på displayen.

Önskar att jag hade det där 70-200/4L som jag går och velar kring. Samma sak med en ordentlig normalzoom.
Det är svårt att spara till en Afriksresa samtidigt som man vill ha nya prylar. Å andra sidan måste jag ha 70-200:an innan jag åker dit så jag vet inte varför jag aldrig får tummen ur.
Känner iofs en fotograf. Kanske kunde få låna ett 70-200 /2,8 IS där *dreglar*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.