Annons

Fota bröllp som gäst i bänkraden med ny kamera. Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta ca 5 bilder i kyrkan och sen 150 utanför, det är där det händer mest ändå bildmässigt vid ett brölopp anser jag, ska du dock vara huvudfotograf i kyrkan är det en helt annan sak... Jag hade kört blixt och ca 1/20 sekund/lågt ISO och låtit blixten frysa rörelsen och tiden hinner få med det befintliga ljuset

/M
 
Det är inte ofta du kan köra på F/4 inne i en kyrka på ISO 800. Då gäller det att solen lyser så mycket den kan och att kyrkan har stora fönster.
Räknar man med sådana förhållanden löper man en stor risk att bli besviken.
Jag fotar bröllop ibland och tar betalt för det, undrar om någon annan som gör samma sak skulle våga gå in i kyrkan med f/4 som bästa ljusstyrka?
Själv kommer jag dit med 2,8 i förhoppningen att det ska räcka, i väskan har jag mina ljusstarkare primes upp till 1,4 och i värsta fall blixten.
Att hinna kolla in ljusförhållandena och ställa kameran därefter är a och o.

Vid ett bröllop har du anlitats av paret oavsett om det är mot betalning eller inte, det är deras intressen du ska värna om. Lyssna på brudparet om vad dom tycker om eventuella blixtar under ceremonin, lyssna inte på någon annan som tex prästen för hon/han är inte din kund. Det är deras dag och det är dom som betalar ditt arbete eller har bett dig göra det, gör vad du kan för dom för det är dom som ska bli nöjda.

Om prästen går hem lite sur för att han/hon fått blixtar i ansiktet kommer inte påverka din livskvalitet eller vardag. Blir brudparet missnöjda kommer du att må dåligt, låt det inte hända och ta inte ner hänsyn till andra än vad din kund önskar att du gör. Du kanske inte har en kund i den bemärkelsen men du har en slutintressent av dina bilder och det är samma sak.

Rent konkret,
Om någon säger till dig att en glugg med största bländare 4 är tillräcklig i situationen är dom ute och cyklar. Det kan vara tillräckligt men det är bara i undantagsfall.
Om du kommer till ett bröllop utan bättre ljusstyrka än 1/4,0 är du ute och cyklar.
Din enda realistiska chans är att göra det bästa du kan med din Tamron, det är det enda du har som kvalar in i situationen.

Till slut,
Får du inte till det annars så använd blixten. Bättre att störa prästen än att göra brudparet besviket. Själv har jag aldrig upplevt att någon motsatt sig blixt om det behövs, men jag har inte heller behövt använda den. kolla bara med paret om dom hellre vill att du använder blixt än missar en viktig bild. Det är brudpartet som är din kund och vad andra säger är inte ditt problem. Kolla inte med med någon annan för det är inte deras business.

Till slut, var inte rädd för dom blir nöjda bara du levererear hyggliga bilder.

Good luck!

/Björn
 
Senast ändrad:
BugEyes skrev:
undrar om någon annan som gör samma sak skulle våga gå in i kyrkan med f/4 som bästa ljusstyrka?.
Aldrig:)
och inte skulle jag gå in med en 70mm som kortaste brännvidd heller. Men ok, här som det rör sig om bänkrad och icke uppdrag är nog en fast 90 bästa av alternativen om det är enda med f 2,8.
 
Då var det avklarat. Gick faktiskt riktigt bra tycker jag.
Tack för alla tips!!
f/2.8 gav 1/125 eller 1/100 på ISO1600 lite beroende på solen låg på eller var i moln. Nackdelen med fast brännvidd (90mm) är att man inte kan ta några riktiga närbilder förutom när de gick upp och ned för gången, men där träffade jag riktigt bra två gånger. Dessutom gick det inte att få med hela kroppen från topp till tå framme vid altaret därifrpån vi satt.
Fick en bra plats på andra raden längst ut trots att det var bra många som satt sig när vi kom in i kyrkan.
Missade att ställa om ISO:n på de två första utekorten, men det gjorde inget.
Skall lägga upp någon bild så får ni se resultatet.
God natt!!

Ser nu att korten från kyrkan nog behöver köras i ett brusreducveringsprogramm. Hoppas det lever upp till mina förväntningar.


//Jocke
 
Senast ändrad:
Joa skrev:
Ser nu att korten från kyrkan nog behöver köras i ett brusreducveringsprogramm. Hoppas det lever upp till mina förväntningar.
//Jocke
Finns flera bra brusreduceringsprogram typ Noise ninja & Neat image men fundera på hur stora förstoringar du ska göra & om brusreducering verkligen behövs? Det som ser illa ut i 100%-förstoring på skärmen kan ofta bli alldeles utmärkt på normala kopior eller vid skärmvisning i normalformat & om du lyckats med exponeringen med din 20D så bör det inte vara några problem, har det däremot blivit lite underexponerat så var det en annan sak...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.