Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bröllop tips.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit med några gånger som hobby-fotograf, någon gång har jag blivit ombedd att även ta bröllopsbilden.

Mitt tips är att se till att ha så gott om tid som det går. Att ta själva bröllopsbilden tar minst tjugo minuter, och då bör inga andra vara med än de som är direkt inblandade. Det är ofta bäst att ta bilden före vigselakten, då är brudparet lite lugnare, mascaran sitter kvar, etc. Ett annat alternativ är att passa på då gästerna transporteras från kyrkan till festlokalen -- brudparet ska ändå åka först och komma fram sist. Oavsett så kommer det inte att finnas tid för att leta efter en bra plats, se till att du eller någon annan har letat upp en i god tid innan, samt har en plan för hur ni ska gå till väga om det regnar.

Om man får ta bilder under ceremonin är påverkar var det är lämpligt att sitta. Man får inte bra bilder om man sitter med folk framför sig -- be att få sitta på första bänk eller, om det är möjligt, rör dig lite vid sidan av (men gör det diskret!!!). Ett bra ställe att fånga inmarschen från är från predikstolen (med fråga prästen först!) Om det råder fotoförbud under ceremonin så är det bra att sitta längst bak, då har man fri sikt bakåt vid intåget och kan gå ut i gången vid uttåget utan att man stör någon.

En annan sak som man ska tänka på är om man ska vara passiv eller aktiv, när det gäller gruppbilder. En aktiv fotograf kan ta kommandot (självklart efter brudparets godkännande) och ställa upp folk för gruppfoton. Jag brukar alltid börja med en med hela stora feta släkten, sen skalar jag av ett lager i taget. Andra konstellationer som är populära är tre generationer kvinnor (eller män, för den delen), alla kusiner, alla barn etc. Folk som klätt upp sig ställer gärna upp på bild, passa på!

Förutom själva bröllopsbilden så finns det massor med andra bra bilder: Buketten, ringarna (gärna ihop), brudens håruppsättning, riskastning etc. Kramar av nära och kära. Miljöbilder -- är kyrkans tak fint, ta en bild, det är inget som brudparet tänker på under vigseln. Ta en bild på Kyrkan och dess omgivningar. På bilen som hämtar brudparet etc.

Leta efter bilder på nätet och i böcker, gärna tillsammans med bröllopsparet, då vet ni vad ni är ute efter.

När det gäller teknik så finns det två tips: 1) om det är mörkt i kyrkan så använd ljusstarka objektiv. Ett fast 50mm 1.8 kan man ofta få för under tusenlappen 2) Använd RAW. Om det är något som kamerans automatik inte klarar av att få rätt är en kritvit klänning jämte en svart frack. Med RAW kan man dels ändra exponeringen i efterhand och om det inte hjälper så kan man hantera bilden som en HDR bild och selektivt mörka ner klänningen etc.

Sätt ribban lagom högt -- tacka nej till själva bröllopsbilden om du känner dig osäker. Bestäm dig för vad du ska leverera -- en bok med hårt photoshoppade bilder kommer att kräva mycket av din tid, ett urval bilder på CD är ofta minst lika roligt att ge bort och det kräver kanske bara någon eller några timmars jobb.
 
Jag tycker det är viktigast att bilderna inte är suddiga och att de inte är utfrätta. Ja just det, det är viktigt att de inte får så kraftiga skuggor i ansiktet också. Antingen i helsol eller helskugga skulle jag säga.

Det där med utfrättheten tycker jag är rätt överdrivet ibland. Om man måste välja mellan ett rätt exponerat ansikte eller rätt exponerad klänning så väljer jag ansiktet i 10 fall av 10. Sen kanske man kan mörka ner klänningen i efterhand och få fram lite detaljer om man tur... På mina första bröllop efterarbetade jag bilderna alldeles för mycket efter dynamiskt omfång, nu fokuserar jag på ögonen/ansiktet i val av exponering..
 
Det där med utfrättheten tycker jag är rätt överdrivet ibland. Om man måste välja mellan ett rätt exponerat ansikte eller rätt exponerad klänning så väljer jag ansiktet i 10 fall av 10. Sen kanske man kan mörka ner klänningen i efterhand och få fram lite detaljer om man tur... På mina första bröllop efterarbetade jag bilderna alldeles för mycket efter dynamiskt omfång, nu fokuserar jag på ögonen/ansiktet i val av exponering..

Tvärtom tycker jag. En utfrätt klänning kan du ju aldrig mörka, men ett för mörkt ansikte kan du göra ljusare. Vi arbetar olika, men jag kan hålla med om att det är lite överdrivet med att det aldrig skall vara utfrätt. Kan vara snyggt ibland. Jag tycker dock att utfrätta bilder gör sig bättre på nätet än på utskrivna bilder till kunder.
 
Tvärtom tycker jag. En utfrätt klänning kan du ju aldrig mörka, men ett för mörkt ansikte kan du göra ljusare. Vi arbetar olika, men jag kan hålla med om att det är lite överdrivet med att det aldrig skall vara utfrätt. Kan vara snyggt ibland. Jag tycker dock att utfrätta bilder gör sig bättre på nätet än på utskrivna bilder till kunder.

En kund bryr sig nog mer om att hennes leende syns än om man ser alla veck i en klänning. :) Vid porträtt där man har tid så brukar det sällan vara ett problem för mig, men i kyrkor t.ex. blir det ibland kompromisser.
 
Cermonin

Jag har fotograferat 6 bröllop i år och jeklar vilken snabbkurs det blir i hård pressad porträttfotografering.

På tal om cermonin brukar jag göra så här.

1. Prata med brudparet - hur viktiga är cermonibilderna, vill de ha dig hängande över axeln?
Några har sagt att ringväxlingen är viktig, då går jag fram på förstaparkett då, och smyger sen undan.
2. Ha tysta skor med mjuka skor, så märks du mindre.
3. Rör dig under musiken, nästan alla bröllop har ett par låtar/psalmer och då kan du röra dig utan att du märks.
4. Om bruden går in själv. Glöm inte fota brudgummens min när han ser henne!
5. Andas. Du har tid att fotografera gästerna också, och hinner du inte så placera dig bakom bruden under kramcermonin så får du allas reaktioner då istället.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.