Annons

Fota blommor - Vilket macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

thejojk

Aktiv medlem
Jag skall köpa ett macro till min canon 20d. Jag tycker dock det är lite svårt att bestämma mig för 60mm eller 100mm optik. Vad skulle ni rekomendera? 100mm ger ju stora möjligheter till fjärilsfotografering mm, men jag vill kunna fota några blommor - hamnar man inte vål långt bort från motivet med 100mm? Vad skulle ni rekomendera...

Välj 100 mm. För långt arbetsavstånd är sällan ett problem. Skillnaden i arbetsavstånd mellan ett 60 och 100 mm objektiv är inte heller så förtvivlat stor. De extra centimetrarna kan vara guld värda när du fotograferar fjärilar, men inte tillräckligt irriterande vid blomfoto.

Personligen så föredrar jag macro på omkring 100mm. Största avbildningsskalan är densamma 1:1 på objektivets närgräns och då får du som du skriver större möjligheter att även fota litet mer räddhågsna motiv än blommor. Dessutom kan det vara bra att köpa ett objektiv som har den vanliga EF-fattningen och inte EF-S. För om du i framtiden skulle köpa en kamera som inte har 1,6x "förlängning" passar objektivet även denna.

Menar du 100mm effektivt eller 100mm optik. På min 20d blir ju ett 10mm optik 160mm brännvidd...

Jag menar 100mm optik.

Vill gärna också betona att det egentligen är fel att säga att 100mm blir 160mm på din 20D. För 100mm är fortfarande 100mm, men däremot får du ett bildutsnitt som motsvarar ett 160mm-objektiv på fullt småbildsformat.

Jag har 60mm macrot och är helnöjd med det. Snabbt och skarpt. EF-S fattningen gör ju att objektivet blir lite mindre och smidigare samtidigt som det inte passar på fullformatare om du har såna funderingar.
Arbetsavståndet är 0.2m (jämfört med 0.31m för 100mm macrot). Är det blommor du är ute efter borde du klara dig med 60mm och spara 1500kr till något annat =)

Passar på att flika in en liten fråga. Påverkas möjligheterna att handhålla av brännvidden eller är det bara avbildningsskalan som avgör?

Hej Joakim.

Har du planer på att någon gång köpa en kamera med fullformatssensor eller vill ha större chans för att plåta insekter,köp 100mm.Annars ska 60mm macrot vara riktigt skarpt och fint också och det funkar säkert jättefint till blommor.Jag har själv 100mm macrot och är mycket nöjd med det och det funkar jättebra till blommor.Ibland hade jag önskat att jag haft Canons 180mm istället för att komma ännu lite längre ifrån.

Ni som har ett Canon 100mm Macro optik. Hur är det att jobba med. Är det tungt? Lätt att jobba med? Optiken är ju rätt lång... hamnar inte fronten nära motivet då?

Eftersom att närgränsen beräknas från filmplanet kan ganska man lätt estimera hur nära motivet man måste vara för att erhålla 1:1.

Detta förutsätter dock att du vet hur långt själva objektivet blir vid fokusering vid närgränsen.

Jag kör med det populära Tamron 90mm f/2.8 och man får gå rätt nära. Skrämmer upp insekterna rätt fint med "det stora ögat" :)

thejojk skrev:
Ni som har ett Canon 100mm Macro optik. Hur är det att jobba med. Är det tungt? Lätt att jobba med? Optiken är ju rätt lång... hamnar inte fronten nära motivet då?
Med 60:an kommer fronten ännu närmare. Eftersom Canons 60 resp 100 mm verkar vara ytterst nära släkt i sin optiska uppbyggnad så kan man i just detta specifika fall säga att vid en och samma avbildningsskala så blir arbetsavståndet (avståndet mellan motivet och objektive) ca 67 % längre med 100 mm-objektivet.

Just Canons båda objektiv utmärker sig för övrigt genom att ha, för moderna makroobjektiv, ovanligt stora arbetsavstånd i förhållande till brännvidden vid stora avbildningsskalor.

zuukit skrev:
Passar på att flika in en liten fråga. Påverkas möjligheterna att handhålla av brännvidden eller är det bara avbildningsskalan som avgör?
Så länge vi begränsar oss till rena vinkelvibrationer och måttliga avbildningsskalor så är det i första hand bildvinkeln.

Med höga avbildningsskalor blir det emellertid krångligare, dels börjar även andra faktorer än rena vinkelvibrationer spela roll, dels börjar bildvinklarna bli allt mer brännviddsoberoende ju högre avbildningsskalor vi använder (två olika objektiv kan ha helt olika bildvinklar vid t ex skala 1:1 även om deras brännvidder är exakt lika). I praktiken är det också så att längre arbetsavstånd brukar förbättra möjligheterna att hitta en bekväm arbetsställning.

Blommor utan macro

Med mellanringar och ett EF objektiv så kan man flytta närgänsen.
Se exempel nedan EF 70-200/4L på 159mm:s zoom och ca 1 meters avstånd med 12mm Soligor mellanring.
/Stefan H

Bilagor

• tulpaner.jpg
    tulpaner.jpg
    20.7 KB · Visningar: 737
Om du vill se lite exempel med bilder tagna med Canons 20D och 60mm macrogluggen kan du titta på min sida www.alotofphotos.com. De flesta insektsbilder och blombilder är tagna med just den kombinationen. Kolla storleken på bilden, en del är tagna med en gammal Ricoh 2Mpixel kamera...

Alla bilderna är för övrigt tagna på fri hand, de eventuella "defekter" som finns i vissa bilder beror nog mer på min bristande kompetens än objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar