Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bilar o cyklar i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_petersson

Aktiv medlem
Fotar en hel del cyklar o bilar i rörelse... vill jobba mer med längre slutare för o få "farten" i bilden... men när jag ändrar slutaren till ca 60-80 så tar den in för mkt ljus... ngt tips om hur jag ska göra?¨

har en eos350d, sigma 28-200 f 3.5-5.6

tacksam för svar snarast...
 
ja...

lika basic funktion som slutartiden. kolla i din manul så lär du dig bländarens funktion
 
micke_petersson skrev:
Fotar en hel del cyklar o bilar i rörelse... vill jobba mer med längre slutare för o få "farten" i bilden... men när jag ändrar slutaren till ca 60-80 så tar den in för mkt ljus... ngt tips om hur jag ska göra?¨

har en eos350d, sigma 28-200 f 3.5-5.6

tacksam för svar snarast...

Mina 5 ören...

Ställ kameran i Tv-läget, där kan du själv välja slutartid och kameran ger dig automatiskt rätt bländare. Vilken slutartid du skall ha beror mycket på brännvidden, farten på bilen/cykeln, hur nära du står osv. Prova dig fram.

Ett annat tips är att du ställer in kameran på serietagning och följande fokusering (AI servo). Fokusera sedan på fordonet och följ med, låt kameran ta minst 2-3 bilder i serie under det att du följer med med kameran i en svepande rörelse (som inte slutar förrän strax efter att du släppt knappen). Det kräver träning, men när du övat några gånger skall du se att det går bättre och bättre.

Ett bra träningstillfälle är att åka iväg på någon motor- eller cykeltävling, där finns många objekt..

Här är ett par av mina senaste försök

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/734522.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=681800&target=_blank


MC-bilden tagen med EF 100-400 @150mm och 1/160 sek slutartid. Jag brukar ha ett utgångsläge för tiden som är 1/brännvidden, men man får ju prova sig fram.

Lycka till!!

/Arne
 
Senast ändrad:
Re: några exempel..


Vad kul att du så här i efterhand visar resultatet!!! Och det är verkligen inte dåligt, bra jobbat.

Såg under den sista bilden att du tvekade lite på vad det innebär att synka på 2:ridån. Jag ger mig på ett försök att klara ut det. Har du redan koll kan du sluta läsa...NU! :)

För att klara av korta slutartider består slutaren av 2 ridåer. Vid exponeringens början öpnnar den första ridån för att släppa ljus på sensorn/filmen. Sedan, vid lämplig tidpunkt, följer den 2:a ridån efter och stänger då för ljuset, det blir som en spalt som åker framför sensorn och släpper in ljus.
Om man då synkar blixten på den 2:a ridån får man en mer naturlig bild av rörelsen, eftersom den fryser rörelsen i slutet av exponeringen.
Läs mer om det här: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Något mer pedagogiskt än min förklaring...

/Arne
 
Re: Re: några exempel..

Arne S skrev:
Vad kul att du så här i efterhand visar resultatet!!! Och det är verkligen inte dåligt, bra jobbat.

Såg under den sista bilden att du tvekade lite på vad det innebär att synka på 2:ridån. Jag ger mig på ett försök att klara ut det. Har du redan koll kan du sluta läsa...NU! :)

För att klara av korta slutartider består slutaren av 2 ridåer. Vid exponeringens början öpnnar den första ridån för att släppa ljus på sensorn/filmen. Sedan, vid lämplig tidpunkt, följer den 2:a ridån efter och stänger då för ljuset, det blir som en spalt som åker framför sensorn och släpper in ljus.
Om man då synkar blixten på den 2:a ridån får man en mer naturlig bild av rörelsen, eftersom den fryser rörelsen i slutet av exponeringen.
Läs mer om det här: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Något mer pedagogiskt än min förklaring...

/Arne

tack så mkt arne..

kan väl säga att jag är ju en rookie... o har precis lärt mig vilken knapp man trycker på för att anv. andra ridån.. o har läst den länken du skickat... o den visar vad jag vill uppnå men jag vet inte hur jag ska göra inställningarna.. den bilden du referar till är tagen ca kl. 22 på kvällen o kameran inställd på 1/40 i slutartid för o få bra "fartkänsla" men hur jag gör mer gällande blixten vet jag faktiskt inte.. men försöker lära mig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.