Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Batman & Co

Produkter
(logga in för att koppla)

POG

Aktiv medlem
När vi var ett gäng i Hagaparken, Solna, och morgonfotade häromdagen upptäckte vi att det gick att få fladdermössen att fastna på bilderna.
Nu tänkte vi att det skulle vara kul med ett nytt försök för att få fast dem lite bättre.

Alltså träffas vi vid P-platsen intill Koppartälten på fredag 22/9 kl 05.00 (solen går upp 06.30), under förutsättning att vädret är tjänbart. Vi får hålla koll på det under veckan.

Vilka är på?

Jag fångade ju några sist, men de är ju som lite genomskinliga, så jag är gärna med igen och försöker få solidare flygare.

Tror du 5.00 räcker, vi sågs 04.30 sist? Jag får då bara en timme på mig, eftersom jag ska hinna tillbaka och på möte sen...

Bilagor

• dsc_0029c_bats.jpg
    dsc_0029c_bats.jpg
    20.3 KB · Visningar: 765
För min del är det ok med tidigare uppstigning. Det jag tänkte på är att solen går upp senare, och de kom ju inte igång förrän det började ljusna.
Men man kan ju fota annat också, vålnader och annat otyg t.ex. ;)

/P-O

...Eller rigga för optimal bat-beskjutning. Jag kan tillägga att mina fladdermöss inte alls syntes på kamerans skärm, utan först på datorn, så man får nog ta många bilder och hoppas = mycket blixtbatteri medtages.

Jag tror att vi behöver en riggning så att alla tillgängliga blixtar fyras av samtidigt (slavkoppling), annars blir det nog bara genomskinliga batman som på bilden ovan. Kan kanske ta ett tag att få upp detta i pannlampssken, det var lite så jag tänkte.

Jag kan också gärna komma lite tidigare. Men en hel halvtimme kanske är att ta i, all sömn är ju bra, så 04.45 kanske är mer rimligt?

PS till er som inte var med sist, någon slags belysning (pannlampa är optimalt, men i alla fall en fickis) är att rekommendera.

Jag hänger på på fredag morgon.

Jag tror jag kan bidra med 2 st SB-800 och en SB-600.

Jag tänker att om alla öppnar sina slutare så kan vi använda alla blixtar vi har och smälla av dom kollektivt.

Vilka kommer?
Fyll på listan.

P-O Gråd
Martin Svenns
Manfred Svärd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Johan Modig

/P-O

Jag måste stryka mig, vi har konferens med jobbet torsdag - fredag.

Vilka kommer?
Fyll på listan.

P-O Gråd
Martin Svenns
Manfred Svärd
Anna Frimodig
Johan Modig

Jag har fått några tips om hur man lättast fångar de små liven på bild.

Blixten bör avfyras med så kort ljus som möjligt, eftersom de har så hög vingfrekvens.

Om man kastar upp en liten sten kommer de, eftersom de tror att det kan vara ett byte.

Om man viftar med något vitt, t.ex. ett lakan, kommer de att dras till detta (vet dock inte om det är så bra just när man ska plåta att vifta omkring med vita lakan...)

Ha, vi får väl locka fram några spöken då ;)

Janne och Sonja lånar ut sina blixtar, 3 st, så blixtljus kommer vi nog att ha. Frågan är hur man ska ställa in dem för att få så kort brinntid som möjligt. Får nog läsa på lite ikväll.

/P-O

Min fotografkompis pratade om 1/16 del, men jag är så ny blixtägare att det inte direkt säger mig något (låter automatiken sköta saken än så länge, men vill gärna lära mig mer om blixtrande *hint hint*). Men jag bidrar gärna med min 800, den bör ju gå att seriekoppla med övriga den med. Då är vi uppe i minst fem blixtar, med tre lånade P-Os och min. Uj vad ljust det kommer att bli :)

1/16-del som du skriver tror jag anger effektuttaget, dvs ljusstyrkan, vilket också innebär att blixten inte kommer att lysa upp lika mycket. Så det blir nog till att prova sig fram med olika inställning, men det löser sig (nog). Jag ska försöka testa lite ikväll.
Undrar om man kan få barnen att agera fladdermöss ;)

/P-O

Cool bild. Om du flaxar runt lite så kommer de nog fram, eller...

Hur nära håller du blixten på den bilden?

/P-O

Nu är det spikat att jag kommer. Inom detta område måste jag säga att jag känner mig som en total nybörjare, så ser fram emot en morgon med mycket expriment och erfarenhet rikare.

Då har jag testat inställningarna på min SB-26:a.
Med 1/16-delsläget når jag ca 6m vid ISO400/bl.4 och zoom-läget på 70mm (funkar bra med 50mm-gluggen). SB-800 är något starkare så det blir nog bra. Förvisso kommer det nog att passa bättre med kortare brännvidd än 50mm, men om man sprider ljuset lite med de olika blixtarna så tror jag det går bra.
Har läst på lite om SB-800:an också, så jag tror nog jag klarar av att ställa in den. Men herregud vad med inställningsmöjligheter. Man måste ju nästan ha specialutbildning för att hitta i menyerna.

Försökte dessutom testa teorierna på mina lokala Brommamöss, men de visade sig bara ett kort ögonblick, så det blev tyvärr ingen bild idag. Det är lättare i ruinen, där kommer de närmre.

/P-O

Jag tar med handboken, men en varning, den är inte skriven för användarna (om de inte är någon slags tekniker kanske...).

Experimenterade med att få blixten att slava på den inbyggda i "slow" läget igår, men jag fick aldrig SB800:an att fyra av. Har antagligen någon felaktig inställning generellt. Har lagt in några trådar i andra forum för att kanske få svar, men det kan ju hända att ni som läser detta även ni har svaret? (Nikon D70 är kameran som behöver ställas in.)

PS Jag är en sån där som behöver instruktioner i stil med "Sätt kameran på läga Ö. Välj meny och gå till (t.ex) pennan. Välj därefter X och ställ in läge Y. Plåta." Vad det ger för tal eller sånt säger mig ändå ingenting, så det är fullständigt bortkastad info. Behövs ett läge Z på blixten också? Sålunda, vad är variablerna Ö, X och Y, samt ev Z (och hur ställer jag in Z?)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar