Annons

Fota Barn på språng

Produkter
(logga in för att koppla)

Edora

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har fotat väldigt mycket barn på sista tiden. Använder en nikon d90. Har problem med bilder som skulle kunna vara så fina men som blir oskarpa.

Det är när barnet kommer fram mot kameran. Hur får man fokusen att hänga med något som rör sig framåt.

Barn rör sig otroligt mycket hela tiden. Skulle vilja veta vilken inställning som kan vara lämplig. Vad ska jag tänka på?

Här är en bild då mor och son går mot kameran " fast han springer lite halvt" Han är suddig men hon skarp. (inställningar: Iso 250, f/ 3,5, Slutartiden blev 1/100 då jag körde på Av/A-inställningen. Gluggen är en 35 mm f/1,8)

Hoppas jag kan få hjälp av detta inlägg, är i stort behov av tips och ideér

Med vänlig hälsning, Malin Stagenmark
 

Bilagor

  • DSC_0364.jpg
    DSC_0364.jpg
    26.1 KB · Visningar: 524
Är inte så duktig på Nikoniska men du kan ställa in fokus att kontinuerligt följa motivet, jag tror det heter AF-C i din kamera.

Sen har du ju ganska stor bländare, 3,5 (litet tal-stor bländare), vilket gör att du får kort skärpedjup.

Prova med lite mindre bländare, kanske 5,6-8, för att få ett längre skärpedjup och om du då får för lång slutartid så kan du öka ISO för att få rätt exponering
 
Ja det heter AF-C på nikon språk. Focusen följer objektet.
Men i det läget kan kameran ta en bild trots att focus inte hittats så det går att få suddiga bilder ändå.
(i alla fall på min D80)
Följ objektet i en sekund innan du trycker kan vara en ide.
 
Rådet om följande autofokus är bra.

Sedan tycker jag 1/100 är för lång tid för att frysa ett barn som går mot dig.

Höj ISO så att du får kortare tid. 400 bör ju absolut inte vara några problem och 800 kan nog också funka utan alltför mycket brus. Hellre brus än rörelseoskärpa.

Rådet om att använda en mindre bländare för större skärpedjup kan ju vara effektivt men då får du nog ändå större problem med slutartid/ISO, så det får du nog spara till de dagar solen skiner.
 
Taxk så mycket!

Tack för alla era tips, har testat idag och det funkar mycket, mycket bättre! Var rädd förut för bruset av isot, men utomhus funkar det jättebra! Gick som högst upp till 800 i ISO. Helt suvveränt. Min syster och hennes fick hoppa runt och gå mot kameran. Höängde med mycket bättre än innan. Tack!
Mvh/Malin
 
Hej ....

Jag satte
50mm
f 3.6
5 meter

Här är dina värde
Subject distance 5 m

Depth of field
Near limit 4.38 m
Far limit 5.82 m
Total 1.44 m

In front of subject 0.62 m (43%)
Behind subject 0.82 m (57%)

Hyperfocal distance 35.1 m
Du kan själv räkna ut DOF
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
Jag satte
50mm
f 3.6
5 meter

Här är dina värde
Subject distance 5 m

Depth of field
Near limit 4.38 m
Far limit 5.82 m
Total 1.44 m

In front of subject 0.62 m (43%)
Behind subject 0.82 m (57%)

Hyperfocal distance 35.1 m
Du kan själv räkna ut DOF
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Hur hjälper detta. Såna värden är endast bra för statiska objekt eller drär man kan planera in ögonlicket.
Ett barn på språng är en annan femma. Följande autofokus, snabbserietagning och snabba slutartider är att föredra.

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.