Idag fotade jag av diafilm.
Ser jättefina ut på ljusbordet men upptäcker att kameran inte klarar omfånget.
Vad gör ni, kör ni bracket?
Blir ju en del jobb på en perfekt ,all keepers (kommer aldrig att hända) 36 rulle.
Jag har labbat ett tag nu och börjar hitta rätt. Jag har testat skanner (Epson med Digital ICE) men lämnat den. Testade sedan diaduplikator och det är inte optimalt resultatmässigt även om det är ganska praktiskt.
Köpte sedan ett digitaliseringsbord billigt från Cyber. Tanken var att använda min spegellösa Sony A7r med 36 MP (även om det är overkill för dia). Problemet var dock ljusplattan av märket DÖRR LP-100 (LED) som följde med. Den är på tok för ljussvag. Mitt Tamron 90mm makro var inte heller optimalt. Det är inget fel på det optiska i det objektivet men det är ett AF-objektiv och det är inte optimalt till repro. Alldeles för rackigt och oprecist som många AF-objektiv är när de används med MF.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123568lightpac
Ovanstående riggning gav inte optimala resultat heller. Skälet är att den svaga ljuskällan gör att man inte kan få till ett tillräckligt bra skärpedjup då exponeringstiden blir onödigt lång om man ska undvika mikroskakningar och oskärpa till följs av att filmen inte blir exakt plan trots filmhållare. Film i ramar kan man glömma tycker jag (har testat det med både med och utan glas.Glaskiva ovanpå= onödiga dammproblem.
Där jag landat nu så har jag gjort ett ordentligt hål i digitaliseringsbordet som jag maskar av till småbild och belyser filmen underifrån med en dagsljuslampa motsvarande 100 wattt. Har spänt en bit av en vit plastpåse med eltejp på baksidan som diffusor som funkar fin fint. Detta med belysningen är den enskilt viktigaste saken jag gjort, för det låter mig genomgående använda bländare 11, vilket jag anser nödvändigt för att få tillräckligt långt skärpedjup och tillräckligty kort slutartid för att undvika mikroskak.
Näst sista grejen var att ersätta mitt Tamron 90m med ett Samyang 100mm/2,8 macro (glad att det släpptes för någon vecka sedan). Perfekt för denna uppgift eftersom detta objektiv är mycket skarpt och gjort enbart för MF och därför har en högprecisionsgänga med mycket låg stigning som gör att man får mycket bättre kontroll och precision än med mitt gamla ök till Tamron 90mm makro. Om man sätter detta objektiv på en A7r med 36 MP och kör den på ISO 100 eller 200 så får man bilder med allt det dynamiska omfång som saknades i min Epson-skanner.
Sista biten vi Sony-användare väntat på har varit ett bra tethering-program och det har vi nu fått i Capture One för Sony 8.2. Mycket smidigare och kompetetare än den plug-in jag haft till Lightroom.
De tester jag gjort nu pekar på att bilderna blir både skarpare och får bättre DR. Med den taskiga LED-plattan så hamnade jag ju ofta på ISO 3200 eller 6400 om jag försökte mig på bländare 11 och tiderna blev väl korta ändå. Skärpedjupet är ändå ganska kort så det är en stor fördel att kunna få hjälp av "fokus peaking"-systemet i A7r när man sätter skärpan och inte minst då i focusing aid - förstoringsläget där det är en väldig hjälp att få en färgindikering på at skärpan sitter där man vill ha den. Det finns även en fokuskontroll i Capture One som man kan använda vid efterkontroll.
Ett verkligt bra tips jag fick här på FS är dessutom att bensinbada bilderna i ren bensin. Efter en kvart 20 min släpper ev. limrester och sedan sköljer man i lite ren bensin och blåser bilden innan man monterar den i bildhållaren, så slipper man allt damm också när man fotar. Ibland är detta enda sättet att få en användbar bild. Glöm inte vädra!
Till sist det här med invägning. Med mitt bord och LED följde en lite manick för invägning av kameran som man kan sätta i kamerans blixtfot (2-vägs vattenpas). Kasta den eller ge den till barnen att leka med. Du kan aldrig lite på att blixtskon håller ditt vattenpass i rätt vinkel mot objektivet. Jag tror det är bättre att använda en spegel och justera mot den eller göra som jag landat i och sänka ned objektivet ända mot bordet och kolla med ett tunt bladmått eller ett tunt papper att objektivet ligger helt plant mot underlaget. Ibland kan man behöva skimsa in kamerahuset vid stativfästet så att allt ligger rätt. Kolla också att objektivet har bra passning mot bajonetten - alla har inte det utan glappar och det är inget hit i dessa sammanhang. Det här kan verka petigt men kolla i din live view medan du försöker ställa skärpan med ett 100 mm makro, så fattar du vad jag menar.
Undvik trebensstativ helt. Det är ingen bra ide alls. Har prövat det med. Det går men är en verklig "pain" och dåligt använd tid.