Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota av annonser från tidningar och sedan publicera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aby

Aktiv medlem
Hej! Jag håller på att kritiskt granska framförallt annonser i olika skid- och snowboardtidningar genom åren. Nu undrar jag helt enkelt om det är okej att fota av annonsen i tidningen (mot bakgrund, så det kommer tydligt synas att det är ett foto om det nu spelar någon roll) och sedan publicera? Den kommer enbart att användas på min privata Tumblr och ev. ett par andra, ej komersiella, bloggar.

Min fråga är helt enkelt om jag kan göra så, eller om det bryter mot upphovsrätten på något sätt? Spelar det någon roll om det handlar om annonser eller är det ingen skillnad?

Hej! Jag håller på att kritiskt granska framförallt annonser i olika skid- och snowboardtidningar genom åren. Nu undrar jag helt enkelt om det är okej att fota av annonsen i tidningen (mot bakgrund, så det kommer tydligt synas att det är ett foto om det nu spelar någon roll) och sedan publicera? Den kommer enbart att användas på min privata Tumblr och ev. ett par andra, ej komersiella, bloggar.

Min fråga är helt enkelt om jag kan göra så, eller om det bryter mot upphovsrätten på något sätt? Spelar det någon roll om det handlar om annonser eller är det ingen skillnad?

Så knäpp som upphovsrättslagen är just nu kan det mycket väl vara ett upphovsrättsbrott att göra detta OM bilderna publiceras på internet. Är det bilder eller text du fotograferar?

Det är som Aby skriver, lägger du ut det på nätet så är det ett brott mot upphovsättslagen. Men om du publicerar det i tryck är det ok...
Finns en tråd här på FS som behandlar detta, det rörde något kritiskt granskning av hur kvinnliga kockar framställs på bild. Där tillvägagångssättet låter ungefär som ditt.
Kommer inte riktigt ihåg hur det slutade, men det är ganska knasigt att det är Ok i tryckt form men inte om det läggs ut på nätet...

Oj, tack ni som svarat redan - även om det inte kanske var det svaret jag ville ha ;). Bara för nyfikenhetens skull, spelar det någon roll om det är en annons eller en "vanligt foto" (alltså artikelillustration) eller görs det aldrig någon skillnad? Shit, skulle verkligen behöva läsa på om sånt här.

Jag försökte söka lite snabbt här på forumet men använde kanske fel nyckelord (vilket borde vara viktigare att lära sig i skolan än att få betyg på inproppad kunskap i fjärdeklass, men det är ju annan annan diskussion...) , jag ska titta igen.

Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar