Annons

Fota analogt, framkalla och scanna negativ, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisWigh

Ny medlem
Hej
Jag fotar analogt, framkallar själv och sedan åker jag till ett mörkrum som finns tillgängligt i en fotoklubb. Förra veckan var jag på Stockholms fotografiska och såg bl a Margaret m d Langes utställning av svartvita fotografier. Hon berättade i en flim som visades att hon fotar analogt, skickar filmen för framkallning och sedan kör digitalt. Är det någon som har erfarenhet av att scanna negativ? Bästa scannerna? Utskrift? Jag framkallar gärna själv men det skulle vara skönt att ibland slippa boka och vara i mörkrummet och göra en del hemma.
Jag har en CanoScan 5600F.
Tacksam för alla tips från de med bättre kunskaper

Chris
 
Hej

Jag har gjort precis så som du beskriver med gott resultat.
Har använt mig av en Epson flatbäddsscanner, tror den heter 4900 eller ngt liknande.
 
Jag framkallar en och annan 135-film hemma (svatvitt). Laddar i klädkammaren och slaskar i köket. Jag scannar sedan med en gammal polaroidscanner. Testa! Tycker du inte att det blir bra nog finns det (alltid) bättre maskiner att köpa :)
 
Har du erfarenhet av mörkrumsarbete? Vilken blir den stora skillande på att scanna resp göra bilder i mörkrummet? Jobbar du mycket med bilderna(kontraster, färgton etv) i bildhanteringsprogram?
Chris
 
För att ska vara någon vits överhuvudtaget, så gäller
1: Du måste vara grym på bildbehandling. Det är mycket svårt att få till bilder bra vid skanning..
2: Du måste ha en dedikerad filmskanner typ Reflecta Crystalscan 7200 eller Plustek 7600.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.