Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota AIKs träning

Produkter
(logga in för att koppla)

ålo

Aktiv medlem
Ska på torsdag fota AIKs träning och som novis med systemkamera känner jag lite panik att jag inte ska få till de rätta inställningarna.

Jag har en Canon 400D och ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS objektiv. Har även standard objektivet men har fått för mej att det är sämre.

Frågan är:

Vilka inställningar är det som gäller?

Brukar försöka köra på M-läget just för att jag ska lära mej men i stundens hetta kanske jag vill vara mer "trygg" i kameran för att inte missa tillfällena.

Ps. Jag HAR sökt i forumet för en redan befintlig tråd men det fanns ingen som hade samma objektiv.

Tack på förhand

//Åsa

ålo skrev:

Frågan är:

Brukar försöka köra på M-läget just för att jag ska lära mej men i stundens hetta kanske jag vill vara mer "trygg" i kameran för att inte missa tillfällena.

//Åsa

Det kan vi inte svara på. Det beror på förutsättningar på plats. Ljuset och så vidare. hur långt är ett snöre, är en (dålig) liknelse.

Det du kan utgå ifrån är att det är dåligt ljus. Dvs att du behöver ha hög iso och en stor bländare för att kunna få en så snabb slutartid som krävs vid ett givet tillfälle.

Resten är inget vi kan svara på utan att vara på plats, precis samtidigt som du.

Vill du frysa rörelserna så vill du ha så snabba tider som möjligt.

Gärna snabbare än 1/500 s.

Föreslår att du använder ISO - inställningen för att hamna rätt.

Vid för högt bländarvärde så blir problemet ofta att "allt" hamnar i fokus och bakgrunden stör det du vill ha i fokus.

Mitt allmänna råd för att lära dig kameran bättre är att gå ut och knäppa serier där du varierar, ISO, tid, bländarvärde etc. Då ser du hur förändringarna påverkar de andra parametrarna och framförallt hur det förändrar bilden.

Lycka till.

Du gör rätt i att använda det objektiv du nämner - du behöver en del tele för att komma nära.

Kolla lite under "action, äventyr, sport" på forumet så bör du hitta lite trådar med allmänna sportfototips.

Lite nyfiken på om det är Ishockey eller fotboll som du ska fotografera?

Exakt vilka inställningar som gäller går inte att svara på.

Men det finns en grundregel som jag själv alltid jobbar efter, oavsett om jag fotografera hockey inomhus, eller fotboll (har fotograferat hockeyträning + fotbollsmatch idag för övrigt.
För den som är nyfiken på hur bilderna blir med mina tips finns bilder tagna med 70-200/2,8 här:
http://www.hockeyligan.se/index.php?article=1553
och här:
http://www.j-sodra.se/Templates/News1.aspx?PageID=5a0d2418-6496-404e-82de-eabc09e74cde ).

Hockey inomhus:

1. Helt manuellt.
2. Största möjliga bländare.
3. slutartid 1/500 (eller snabbare)
4. Välj ISO så att du får rätt exponering.
Eftersom isen "lurar" ljusmätningen så är det viktigt att kolla in histogramet, annars är det stor risk att du får för mörka bilder.

Fotboll eller andra utomhussporter.

1. Bländarprioritet.
2. Största möjliga bländare.
3. slutartid 1/500 (eller snabbare)
4. Välj ISO så att du får slutartider på 1/500, eller snabbare.

Nu har ju ditt objektiv egenskapen att det ändrar bländarstorlek efter brännvidd, vilket gör att du vid fotografering inomhus får ställa bländaren på 5,6 hela tiden om ljuset tillåter det.
Alternativt ställa bländaren på 4 och inte zooma över huvud taget (det mest troliga vid fotografering inomhus).

Är det utomhus och dagsljus, så behöver du bara tänka på att kolla att du angett tillräckligt högt iso genom att "mäta" slutartiden på längsta brännvidd på planens mörkaste ställe.

Att jag alltid använder största bländare (med undantag för att jag ibland, när ljuset är bra lägger på 1/3 steg) är för att få ner skärpdjupet och på så sätt få en "renare" bakgrund, inomhus är det nödvändigt för att undvika onödigt brus.

Till slut, en passus för att ditt objektiv med stor sannolikhet inte är tillräckligt ljusstarkt för bruk inomhus. (Finns undantag, med de är rätt få).

Hoppas du blev lite klokare.
Framför allt, lycka till med bilderna.

/Daniel.

Blev visst två svar..

Såg att en annan medlem i sportfotogruppen svarat också.
Var ju inte mening att skriva samtidigt som honom ;)
Hans tips om att kolla in andra trådar är riktigt bra.
Det är så jag har lärt mig mycket för egen del :)

/D.

Re: Re: Fota AIKs träning

vox2000 skrev:
Det du kan utgå ifrån är att det är dåligt ljus.
Visserligen regnar det i dag, men hur vädret blir på torsdag vet jag inte. Och vanligtvis tränar väl AIK fotboll utomhus mitt på dagen?

ålo skrev:
...
Frågan är:
//Åsa

Hej Åsa!

Nu vet jag ju inte vilken sport och under vilka förutsättningar du ska plåta den där idrottsträningen på torsdag, men att du väljer att satsa på manuella inställningar är bra.

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska köra i RAW eftersom du då till viss del bättre kan rädda halvdåliga exponeringar i efterhand. Undvik alltså JPEG.

När du väl står där bredvid planen så utgå från några vettiga värden/inställningar och justera i små steg allteftersom. Om du är utomhus så måste du bland annat kompensera för solens skiftande intensitet och vinkel.

Jag har en Canon 40D som inte bara förlänger brännvidden med 60% (vilket är jättebra i sportsammanhang eftersom man vill komma så nära som möjligt), den har även sämre skärpesläpp än fullformatkameror (vilket är riktigt dåligt i sportsammanhang). Jag ser att du har en 400D med ungefär samma förutsättningar.

Därför prioriterar jag oftast följande:
1. en snabb slutare, 1/500 eller snabbare,
2. så stor bländaröppning som objektivet tillåter,
3. så lågt ISO som möjligt (utomhus kan ISO skifta från 100 en solig sommardag till 1200 en regnig kväll).

När du lärt känna din kamera och ditt objektiv lite bättre så kommer du även att märka att du får de skarpaste bilderna på cirka 1 steg mindre bländare än största möjliga. Och istället för att sänka slutartiden, så drar du på med högre ISO. Brusreducera kan du ju alltid göra i efterhand i datorn - om det behövs...

På tal om skärpa, du ska ju lyckas hitta fokus snabbt också. Pröva dig fram till en teknik som passar dig och din kamera bäst, men jag brukar använda kontinuerlig autofokus så att kameran alltså fokuserar om mellan varje exponering även när jag håller ned avtryckaren för en bildserie.

Lycka till på torsdag!

P.S. Ladda batterierna innan du åker till träningen, och se till att ha med dig tillräckligt med minneskort. Jag brukar hinna ta cirka 500-700 bilder under en vanlig fotbollsmatch...

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Fota AIKs träning

ErlandH skrev:
Visserligen regnar det i dag, men hur vädret blir på torsdag vet jag inte. Och vanligtvis tränar väl AIK fotboll utomhus mitt på dagen?
Ja, är det utomhus dagtid, så är inte ens en regnig dag ett problem ljussmässigt, inte ens på bländare 5,6. (Möjligen kan det behövas dra på ISO en ganska bra bit).

Utomhus är det faktiskt att föredra moln före starkt solsken.

/D.

Re: Re: Fota AIKs träning

snaxalig skrev:

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska köra i RAW eftersom du då till viss del bättre kan rädda halvdåliga exponeringar i efterhand. Undvik alltså JPEG.

När du väl står där bredvid planen så utgå från några vettiga värden/inställningar och justera i små steg allteftersom. Om du är utomhus så måste du bland annat kompensera för solens skiftande intensitet och vinkel.

Jag har en Canon 40D som inte bara förlänger brännvidden med 60% (vilket är jättebra i sportsammanhang eftersom man vill komma så nära som möjligt), den har även sämre skärpesläpp än fullformatkameror (vilket är riktigt dåligt i sportsammanhang). Jag ser att du har en 400D med ungefär samma förutsättningar.

Därför prioriterar jag oftast följande:
1. en snabb slutare, 1/500 eller snabbare,
2. så stor bländaröppning som objektivet tillåter,
3. så lågt ISO som möjligt (utomhus kan ISO skifta från 100 en solig sommardag till 1200 en regnig kväll).

På tal om skärpa, du ska ju lyckas hitta fokus snabbt också. Pröva dig fram till en teknik som passar dig och din kamera bäst, men jag brukar använda kontinuerlig autofokus så att kameran alltså fokuserar om mellan varje exponering även när jag håller ned avtryckaren för en bildserie.

Bra skrivet rakt över Sami!
(Borde tänkt på att skriva alla de där sakerna själv).
Ett litet tillägg på hur jag själv brukar göra.

Jag använder alltid enbart mittpunkten för AF.
Samt AF-ON (dvs aktivera AF genom att hålla en speciell knapp inne, olika för olika hus exakt hur jsut det fungerar).

Att jag bara använder en fokuspunkt beror på att annars är risken mycket stor att du får fokus på helt fel ställe (omöjligt att kontrollera var fokus hamner med flera aktiva fokuspunkter), och med kort skärpedjup är det inget vidare roligt. (Bara att kasta bilden).

/D.

Vad skulle jag göra utan alla grabbar??? ;)

Tack alla killar som gett givande och bra svar.

Sen ska jag väl tillägga att det är fotboll som gäller, trodde jag skrev det men icke.

Jag får väl räkna med deppiga AIK-spelare med tanke på hur det gick ikväll.

Jag håller på med ett fotoprojekt om handikappade ungdomar.
Jag ska följa en kille som är ett stort AIK fan och har börjat gå på deras träningar och spelarna lägger ner så mkt tid på denna kille så det är rörande och han svävar på små moln efter varje träning.

Så jag ska fota både träningen OCH kontakten mellan killen och spelarna.

Tack återigen för alla svar!!

//Åsa

Bra projekt!

Nu är inte jag gnagare på långa vägar.
(Vilka lag jag gillar kan jag inte tala om då jag har en del neutralitetskrav på mig).

Men det är ju ett kanonprojekt du håller på med.
Stor heder till spelarna som ställer upp för sina medmänniskor på det sättet.
Rätt stil :)

Önskar dig all lycka till med projektet.

Re: Bra projekt!

danielsfrilansfoto skrev:
Nu är inte jag gnagare på långa vägar.
(Vilka lag jag gillar kan jag inte tala om då jag har en del neutralitetskrav på mig).

Men det är ju ett kanonprojekt du håller på med.
Stor heder till spelarna som ställer upp för sina medmänniskor på det sättet.
Rätt stil :)

Önskar dig all lycka till med projektet.

Nä idag är det inte så kul att vara gnagare, det kan jag tala om för dej. Vi har nästan sorg här hemma.

Ja AIK spelarna är heeelt fantastiska som tar sej sån tid för denna kille och sitter ner och snackar länge länge efter träningen.

Numera hejjar dom glatt på honom (med både kramar, pussar på huvudet och glada tillrop)varje gång han kommer dit.

Jag hoppas verkligen detta projekt blir lika bra som jag vill att det ska bli. Mitt första ska dock tilläggas!

Tack återigen för all respons!

Låter som ett roligt fotojobb och intressant. Kan man få se bilderna sen?

Ja det var en tung förlust igår.

//Peter

Kom på en sak till.
Till träningsbilderna skulle jag använda "följande autofokus" som fokuseringsmetod.
Heter AI servo på min 30D - tror det kan vara samma på din 400D

Ja bra att du nämnde Al servo för jag funderade faktiskt på vilken som var mest lämplig.

Peter;

Ja jag kommer säkerligen visa dom här om jag får godkänt från alla föräldrar.

//Åsa

ålo skrev:
Ja bra att du nämnde Al servo för jag funderade faktiskt på vilken som var mest lämplig.

Peter;

Ja jag kommer säkerligen visa dom här om jag får godkänt från alla föräldrar.

//Åsa

Ursäkta om jag verkar lite småtrög. Så det är inte a-laget du ska fota?

Varför ska du fråga föräldrarna? Du är ju på en offentlig plats.
Varje publicerad bild är en hjälpande hand i fotbollsspelarens marknadsföring så de ska bara tacka ödmjukt för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar