Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota örn

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Sökt igenom forumet men inte hittat någon info.
Jag försöker hitta områden runt i Uppland där jag kan fota flygande havsörn någorlunda regelbundet.

Inte intresserad av bon utan där dom har sitt sträck för att jaga så jag kan ta och fota dom i flykten.
Företrädesvis ställen dit jag kan ta bilen och vandra till.

Om ni tycker det är känsligt att svara här så går jag alltid att nå på [email protected]

Tack på förhand.

/Andreas

Jag har flera gånger flugit tillsammans med ett Havsörnpar nere vid Vängsö flygplats/Gnesta.
Sedan har jag sett Havsörn i Oxelösund, men det kanske är lite långt bort.

Tack Per för den informationen , uppskattas :)
När du säger flyga med dom , menar du segelflyg ?

Mvh

/Andreas

Japp, segelflyg. Förmodligen det bästa sättet att komma nära flygandes rovfåglar.

Eftersom de inte har några naturliga fiender på höjd så är de helt orädda. De är tillockmed lite nyfikna och kommer glidandes emot en om allt stämmer.
Jag har många gånger legat och kurvat termik med rovfåglar, de är självklart överlägsna och stiger snabbt ifrån en. Men ibland så lägger de sig i rote med vingspetsen och följer med några varv.
Havsörnarna vid Vängsö har jag endast varit några hundra meter under, men de är imponerande stora redan på det avståndet.

En sak som jag märkt i sammanhanget är att det är väldigt många fler rovfåglar idag än vad der var för 5 årsedan. Numera så ser man nästan någon vid varje långflygning.

De finns i din närhet. Riktigt bra lokal är faktiskt Åland. Sedan kan jag rekommendera Torö, men det ligger ju nere vid Nyköping.

Att fota örn på vintern är betydligt lättare, Ängsö utanför Västerås kan hysa upp till ett 30 tal örnar under jan-mars.

Lycka till

Ett hett tips är att bege sig ut på isen på vintern. Leta upp några som fiskar i vak. Havsörnar brukar slå sig ner på isen en bit bort, ifall man glömmer nån fisk.

Åland har som sagt INTE allemansrätt,helt riktigt. Men på Åland finns en av de mest välvilliga befolkningar som jag har träffat.
Det räcker med att växla några ord så löser det sig. Nämn också att du är svensk (om det inte märks på annat sätt!) så går det nog ännu lättare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar