Annons

Fortfarande värt att skaffa 5D Mk II sen Mk III kom?

Produkter
(logga in för att koppla)

exposure

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet inte om det är fler som sitter med tankar som mig.

Jag har idag en 1.5 år gammal Canon 60D som jag trivs väldigt bra med, det jag dock känner att jag behöver göra är att skaffa lite bättre objektiv ex ett 17-55/f2.8 eller liknande. Så jag tänkte köpa några objektiv beg. för ca 8-10 000:-

Men så dök en möjlighet upp för mig med att jag fått erbjudande att köpa en Canon 5D Mk2 med 24-105/f4 av min bror ca 16-17k, den är också 1.5år gammal men sparsamt använd, runt 1500 exponeringar.

Första spontana känslan är att klart att jag ska slå till på en 5D och köra FF som jag länge önskat jag haft råd med! Men det finns ändå mycket som får mig att tveka.

Några saker som talar emot för mig är:
- 4 år gammal modell, ska man lägga 16-17k för en kamera som är så gammal i modellen? Gör man det med andra elektronsika/tekniska prylar som datorer/telefoner/TV osv? Går det att jämföra? Varför isåfall inte? Ska man göra det med en kamera?
- Jämfört med min 60D är 5D, utan vridbar display, utan kompass i sökaren och LV, större och tyngre, (sämre AF?)
- Mk III finns ju nu.
- Min 60D duger ju, min fantasi om FF's storhet är kanske överdriven? Med lite bättre objektiv kanske skillnaden inte är så stor?

Jäförelsevis, är en priskillnaden mellan en ny Mk3 med 24-105/f4 för ca 39000:- och en nästan oanvänd beg Mk2 för 17000:- värt det? Är Mk3 22000:- mycket bättre? Eller 13000:- bättre om man jämför nypriser? Är den det så känns ju 5d Mk2 som en ganska dålig kamera i jämförelse och att skaffa en nu känns då som bortkastade pengar, bättre att spara de till en Mk3 lite senare?

Är en beg Mk2 så pass mycket bättre uppgradering att det är värt 17000:- mot min 60D fast kameramodellen är 4 år gammal?

Jag förstår säker att om man har en Mk2 och tittar på om Mk3 är 13 000:- bättre och motiverar sig nej, men om ni inte skulle ha en Mk2, skulle ni se på det på samma sätt ändå?

Tack på förhand för hjälp med funderingar och tips.

Mvh Henrik
 
Jag tycker det är värt det.
24-105/4 motsvarar p din 60D ungefär 15-65/2.8.
24-105 är dessutom vädertätad och har inte den tendensen att suga in damm som 17-55/2.8 (vilket är supergrym btw).

60D kör fler bilder/s och har bättre AF prestanda än 5D Mk2. Dock är är detaljnivån högre hos Mk2 och brusar mindre vid högre ISO:n.
Sen beror det på vad och hur du fptpgraferar.
Din vinklingsbara skärm är ju barn ex vid konsertfoto (dock är det ju en fördel med Mk2 brus här)
Skärmen är ju grym även vid makrofoto där du måste gå långt ner.

/Stefan
 
Jag har också en 60D oh är väldigt nöjd med den men förr eller senare blir det fullformat. Jag väljer att inte uppgradera nu men ser samtidigt till att bara köpa EF och inte EF-S objektiv.

Jag har inga extrema krav men 5D Mk II är förmodligen för långsam/har för dålig AF för mig... MkIII är åtminstone i dagsläget alltför dyr...

Fick jag bestämma så skulle Canon ta fram en fullformatare av lite billigare modell, MkIII sensorn med övriga egenskaper från 60D inklusive vinklingsbar skärm vore väldigt nära mitt ideal (Med det menar jag att jag förmodligen inte skulle vilja betala för bättre specifikationer)
 
Jag har inga extrema krav men 5D Mk II är förmodligen för långsam/har för dålig AF för mig... MkIII är åtminstone i dagsläget alltför dyr...

Småler ;) Vad är det du fotar där du tror inte AF på Mark II hänger med!? För en 'gammal uv' som jag är ovanstående citat ganska roligt :D


Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 
Jag tycker det är värt det.
24-105/4 motsvarar p din 60D ungefär 15-65/2.8.
24-105 är dessutom vädertätad och har inte den tendensen att suga in damm som 17-55/2.8 (vilket är supergrym btw).

Hur menar du att 24-105/4 ( som nog är mitt bästa objektiv, sitter på kameran mer än mitt 70-200 2,8II) motsvarar 15-65/2,8
Du räknade på fel håll eller??

Sedan att jag själv väntar på att mark III skall sjunka i pris är en annan sak men jag tror att 2 är en grym kamera trots sina år på nacken
 
Jag tycker det är värt det.
24-105/4 motsvarar p din 60D ungefär 15-65/2.8.
24-105 är dessutom vädertätad och har inte den tendensen att suga in damm som 17-55/2.8 (vilket är supergrym btw).

Hur menar du att 24-105/4 ( som nog är mitt bästa objektiv, sitter på kameran mer än mitt 70-200 2,8II) motsvarar 15-65/2,8
Du räknade på fel håll eller??

Sedan att jag själv väntar på att mark III skall sjunka i pris är en annan sak men jag tror att 2 är en grym kamera trots sina år på nacken

Han räknade ut vad ett motsvarande DX objektiv skulle ha för spec. :)
 
Småler ;) Vad är det du fotar där du tror inte AF på Mark II hänger med!? För en 'gammal uv' som jag är ovanstående citat ganska roligt :D


Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Flygplan på flyguppvisningar, delfiner som hoppar upp på oväntade ställen (som vid en av mina favoritbilder, finns upplagd här).

En flygintresserad vän har nyligen gått från 40D till 5D MkII, vi får väl se vem som kommer hem mest bäst/flest bilder från årets roll-out på Hässlö/Västerås nu i maj.
 
Tjaaa...kommer ihåg när jag fotade flyguppvisningar med en EOS 600 på 90-talet...fick många keepers med den! :p

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 
Det är klart att det inte är några problem! Det är mest i teorin skapade behov :rolleyes: Kameratillverkarna har bara lyckats alltför väl i sin marknadsföring och folk i gemen sväljer betet med mask, krok, lina och sänke. Inte ens färska amatörfotografer klarar sig idag med hus som har prestanda som för 5 år sedan funkade för yrkesfotografer, inklusive Brutus Östling (om vi nu ska snacka fågelfotografi) :p

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
 
Får du ge 16 för det paketet så slå till. Du kan ju lätt kränga det för samma pengar senare, eller var för sig (11+5). Din 60a lär skjunka snabbare i värde. Fullformat är mkt najs att jobba med.

5d1 är fortfarande många fotografers favorit. 5d2 var ännu bättre. Har du inte råd med en 5d3 så köp 2an. Den tar fortfarande lika bra bilder trots att det kommit en ny modell. Kvaliteten i bilderna är otrolig.

Och visst fasen har min 5d2 liveview (kliar mig i nacken)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.