ANNONS
Annons

Forte lägger ner tillverkningen???

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Lägger Forte ner tillverkningen av svartvit film och fotopapper? Hur kan något sådant få hända?

Har själv testat deras varmsvarta papper och har blivit mycket förtjust i det.

Har du någonsin hört talas om gamle Murphy? =)

Antar att du har kommit igång med plåtandet igen Henning, skönt att höra!

Urr skrev:
Lägger Forte ner tillverkningen av svartvit film och fotopapper? Hur kan något sådant få hända?

Att företaget har jobbat med överkapacitet i åratal i denna digitala tideräkningen! Du får inte glömma att Forte var en av de största aktörerna på världsmarknaden och exporterade till 50 och mera länder!

Maskinparken är för stora för att kunna anpassas sig till att producera i en mindre flexibel production utan en massa investeringar. Den uvarande ägaren (en investment grupp) anser inte att producera film/papper är lönsamt marknad längre fram och gör inte det.

Priserna på land och fastigheter har skutit på höjden och Forte ligger vid floden Dunau omgiven med granskog och ett underbart utsikt till den bergiga Buda. Resten kan du räkna ut själv! Exclusiva terasslägenheter shoppingcenter och dylikt!

Jag glömde tillägga den här.

Det har ju hänt rätt så mycket med introducering av de kameror med telefonen inbyggda. Den här siten rinner utav dom. Du vet, dom som kallar sig för konstnärer samt uttalar sig så som negativ är primitivt och allt är konst (istället av konstigt) och så vidare. Brighta okunniga kommentarer utan något som helst kunnande om den analoga fotografin och dom som utan alla de hundratals namn som dyker upp när man öppnar sin Photoshop vore total handikappade!

Tråkigt att det inte gick att lösa med de allt för stora produktionslinjerna. Hade nog funkat annars tror jag. Frågan är om deras emulsionsrecept kommer att vara till salu för andra tillverkare? Skulle ju inte sitta fel med Polywarmtone tillverkat av Ilford t.ex?

Har precis färdigställt en utställning med ca 30 bilder varav ett 20-tal på Fortes semi-matta RC-variant av Polywarmtone. Detta är ett av få RC-papper jag fattat tycke för och som jag upplever ha en vacker yta med otroligt härlig svärta och fint djup, värdig att användas för utställningar. Synd att det nu försvinner. Jag har funderingar kring Ilfords Multigrade Warmtone? Kan det vara en värdig ersättare till Polywarmtone? Och hur verkar RC-varianten av detta? Någon som har tips?

Kanske är det dags för oss mörkrumsentusiaster att fundera på egen tillverkning av fotopapper??? Problemet är väl egentligen bara att få en jämnt utfluten emulsion när man gör det manuellt. Det klarar maskinerna bättre tror jag. Har själv förut gjort eget fotopapper med färdigköpt emulsion som jag värmt upp och strukit ut med pensel på handgjort akvarellpapper från Lessebo. Men jag fick ganska låg kontrast. Kanske herr M. har mera erfarenheter eller tips kring detta, eller någon annan?

Skall försöka återge något av det jag läst på APUG. Naturligtvis kan jag ha uppfattat saker och ting fel.

Att tillverka emulsion är milt talat komplicerat. Två personer på två olika orter som vill tillverka emulsion för att själva gjuta papper får med identiska recept helt olika resultat; det kan t.o.m. för en av dem inte fungera alls!

Om en tillverkare trots allt återintroducerar en produkt blir den återintroducerade produkten inte identisk med den man hade, den blir i bästa fall nästan samma.

Maskinerna för att gjuta film/papper ser hos olika tillverkare väldigt olika ut. Det kan för tillverkare x därigenom vara milt talat svårt att gjuta emulsion enligt recept från tillverkare y, förutom då det här med samma recept på två orter jag skrev ovan.

Det verkar pågå ett projekt för att i mindre skala kunna tillverka "nästan Agfa-papper", men mycket arbete kvarstår. Det är inte helt säkert att man ror det projektet i land.

Nils, det har på APUG, från en pensionerad utvecklingsingenjör från Kodak, framförts inte bara en gång att vi behöver kunna tillverka emulsioner och gjuta papper själva, vi som fortfarande vill hålla på med det analoga mörkrumsarbetet.

Hur menar du när du skriver gjuta papper? År det när emulsionen läggs på papperet? Papper finns ju att köpa färdigt i massor av varianter så tillverkning av det ska vi väl slippa? När jag gjorde mitt papper använde jag en mjuk, platt målarpensel att stryka ut emulsionen med.

Graal skrev:
Tråkigt att det inte gick att lösa med de allt för stora produktionslinjerna. Hade nog funkat annars tror jag. Frågan är om deras emulsionsrecept kommer att vara till salu för andra tillverkare? Skulle ju inte sitta fel med Polywarmtone tillverkat av Ilford t.ex?

Det var snack om att några skulle köpa forte men de kom aldrig upp med pengarna. Många företag kommer att gå under på grund av Fortes undergång (Bergger, Freestyle J&C och så bara för att nämna några)! Forte såldes under andra namn med ompackat alltså.

Nu ska ni veta att en produktions line är helt unik från företag till företag detta medför att lägga om ett recept till ett annat företag är omöjligt och resultatet blir aldrig detsamma. Även samma företag har svårt att återkalla sitt eget recept i ett annat tillverkningsområde DVS an annan fabrik. Samma har hänt med Kodak en gång i tiden när de försökte producera papper i Canada

Ilford skulle bara förstöra polywarmtone från Forte och göra den sterilt som deras papper! En sak ska ni veta att med olika framkallare och egen blandning kan man få nästan vilken ton som helst med Forte. Ilford är handikappade i det här området. Jag har aldrig gillat deras papper! Jag hade fyra papper som jag gillade och det var Agfa, Forte, Kodak och Oriental. Alla de var överlägsen i kvalite!

Graal skrev:
Kanske är det dags för oss mörkrumsentusiaster att fundera på egen tillverkning av fotopapper??? Problemet är väl egentligen bara att få en jämnt utfluten emulsion när man gör det manuellt. Det klarar maskinerna bättre tror jag. Har själv förut gjort eget fotopapper med färdigköpt emulsion som jag värmt upp och strukit ut med pensel på handgjort akvarellpapper från Lessebo. Men jag fick ganska låg kontrast. Kanske herr M. har mera erfarenheter eller tips kring detta, eller någon annan?

Om den här "herr M" är jag du siktar på då är det följande som gäller.

Man kan faktiskt "gjuta" egna papper och man kan multiplicera strykningen ochså med penseln, därmed krävs en gemnare negativ original allt eftersom grader är svårare att göra men inte omöjligt. Det finns recept for "multigrade" papper med.

Vad som gäller vid kontrasten är att den mäts i densitet, kontrasten är lägre vid matt eller semimatt papper än på blankt papper i allmenhet eftersom de är påsiktmaterial. Densiteten sträcker i från D 1.5 upp till max D2.2. Det är därför du upplever att det är kontrastlös men tonal reproductionen finns där om det är med i originalet DVS negativen!.

Senast ändrad:
wipe skrev:
Skall försöka återge något av det jag läst på APUG. Naturligtvis kan jag ha uppfattat saker och ting fel.

Att tillverka emulsion är milt talat komplicerat. Två personer på två olika orter som vill tillverka emulsion för att själva gjuta papper får med identiska recept helt olika resultat; det kan t.o.m. för en av dem inte fungera alls!

Om en tillverkare trots allt återintroducerar en produkt blir den återintroducerade produkten inte identisk med den man hade, den blir i bästa fall nästan samma.

Maskinerna för att gjuta film/papper ser hos olika tillverkare väldigt olika ut. Det kan för tillverkare x därigenom vara milt talat svårt att gjuta emulsion enligt recept från tillverkare y, förutom då det här med samma recept på två orter jag skrev ovan.

Det verkar pågå ett projekt för att i mindre skala kunna tillverka "nästan Agfa-papper", men mycket arbete kvarstår. Det är inte helt säkert att man ror det projektet i land.

Nils, det har på APUG, från en pensionerad utvecklingsingenjör från Kodak, framförts inte bara en gång att vi behöver kunna tillverka emulsioner och gjuta papper själva, vi som fortfarande vill hålla på med det analoga mörkrumsarbetet.

Nej, du har fattat rätt! Eftersom emulsionen är en organisk vara och den bakas och inte blandas som många tror en kontinuerlig produktion föreslås vara den bästa för kvaliténs skull. Kan man inte hålla det så är det möjligt för samma företag med samma produktionsprocerdurer att producera samma kvalité men det tar tid, mycket arbete och förlust av material.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar