Annons

Forskare: Billiga cd-skivor håller bara i två år

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade jag kunnat tala om för dem utan att de behövt lägga ner dyra forskningsstålar.
 
När 'den riktiga' CD-skivan var ny i första halvan av 80-talet, så talades det om att de inte skulle hålla mer än 10 år.
Så här 20 år senare så är jag inte medveten om någon CD som har gått sönder pga ålder.

Så till ämnet. Om det nu är extremt kort hållbarhet på CD-R, och kanske andra backupmedia, så måste man ju förnya backupen regelbundet.

Tyvärr så är det inte säkert att man får med alla filerna hela till det nya mediat:
En del kan bli korrupta vid bränningen.
Några kan tappas bort vid skrollning e.d. så att de inte blir markerade för kopiering.

Jag förvarar bilderna dels på extra hårddisk och på CD-R. Vilken ska vara grund för mediaflytten? Ska båda uppdateras parallellt?

/Erik
 
eon skrev:

Jag förvarar bilderna dels på extra hårddisk och på CD-R. Vilken ska vara grund för mediaflytten? Ska båda uppdateras parallellt?


Jag sparar mina bilder på 2 separata hårddiskar hemma (håller på att bygga mig en filserver som skall ha raid) samt att jag har en kopia på hårddisken på kontoret (så att jag har kvar bilder även efter brand/inbrott eller liknande)

Jag har en hårddisk som är min master och så länge inget försvunnit från den är det den som gäller, de andra är kopior från den (förutom att jag inte raderar från kopiorna utifall jag raderat nått på mastern av misstag)

Jag rekommenderar definitivt att ha det på minst 2 hårddiskar och på minst 2 ställen (extra hårddisk hos föräldrar/kompis eller liknande.)

--
DaJ
 
Jag kör dubbla hårddiskar. Ger ingen vidare säkerhetsnivå, men är åtminstone bekvämt att återställa ifrån om en av dem ger upp.

Arkiverar mina nef-filer på dvd när jag tagit tillräckligt många för att fylla en skiva. Den backupen förnyas aldrig och jag räknar alltså inte med att ha tillgång till neffarna mer än max fem år. Neffarna kastas från hårddisken så fort jag sprat dem på dvd.

Resten av arkivet är i dng. Det gör jag en fullständig förnyelse av en gång om året, på dvd från hårddiskoriginalen. Jag sparar också alla gamla backupskivor och försöker ha dem på andra ställen än hemma.

En fem år gammal bild finns alltså på åtta medier.
 
Min äldsta fungerande CD-R är snart 10år och fungerar klockrent. Innehåller tre inscannade bilder. Det var på den tiden som CD-brännarna kostade många tusenlappar.

Jag tror att livslängden beror på hur man hanterar och förvarar skivorna. Sedan är ju kvaliteten mycket varierande. Jag har alltid kört med Verbatims produkter och till dags dato har ingen av mina fotoskivor lagt av.

Slutligen vill jag ge ett tips från en bekant som jobbat mycket med CD-lagring. Köp inte spindelPack med Cd-skivor för kvaliteten är då sämre.
 
michagg skrev:


Slutligen vill jag ge ett tips från en bekant som jobbat mycket med CD-lagring. Köp inte spindelPack med Cd-skivor för kvaliteten är då sämre.

För att de repas mot varandra eller vad?

Jag har alla bilder på en hårddisk och kör en extra extern hårddisk med automatisk uppdatering plus bränner allt nytt på DVD och bränner ner allt på DVD en gång om året. DVD'na sparas i annan byggnad.

Jag är mer orolig för DVD'n i min nya bärbara, den är utan släde, en sådan där som man skjuter in skivan och den har repat sönder en spel CD :(
 
Personligen tror jag att en ARKIV-DVD är överlägsen hårddiskar. Finns även med "repskydd".
Skivan roterar/slits bara när den ligger datorn.
Hårddiskarna roterar med höga hastigheter jämt.
Men visst jag använder både hårddiskar och DVD-skivor.
Men skulle känna mig tryggare med ARKIV-DVD.
Konstigt att det finns så få (hittat 1) försäljare av ARKIV-DVD i Sverige.
 
Dykhjelm skrev:
Är det någon som har "hittat" DVD-skivor som ger garanit på livslängden?

SP har, men dom är för dyra: http://www.scandinavianphoto.se/?593001

Ett annat tips: http://www.feurio.com/feurio-cgi/shop.fcgi#3782

Någon annan med tips på BRA skivor.

Upp till 100 år på SP:s skivor (hur dom nu vet det). Man undrar ju vad man baserar detta på. Det är precis som EPSON som ömsom säger att deras utskrifter (med deras bläck och papper) håller 80 år eller t.o.m. 200 beroende på var man läser. Samtidigt så finns det ju förhållningsorder om hur man ska lagra sina bilder. Vad händer t.e.x. med hållbarheten om man köper "piratbläck och/eller piratpapper"? Är piratgrejorna verkligen sämre eller är det bara marknadsföring och märkesinlåsning det handlar om? Vem hjälper oss ständigt blåsta kunder mot charlatanerna? Är det bara TV-Sverker med soptunnan?

Vilka "best practices" finns egentligen för CD media förvaring tro. Är det f.ö. stor skillnad mellan sånt man bränner själv och det media exv. skiv- och dataprogramstillverkarna använder. Här känner i alla fall jag att jag inte har en aning om vad gäller och vem man egentligen kan lita på. 2 år för billiga CD-media känns ju uselt. I ljuset av det känns ju gamla disketter som ett under av stabilitet. Har över 10 år gamla disketter som fortfarande funkar perfekt. :)

Det kanske börjar bli dags för både foto- och lagringsmediabranschen att på verkligt allvar anta den utmaning som långtidlagringen utgör. Det är ett verkligt tecken på hur omogen denna bransch är när dessa maratonmöten om lagringsproblemen kan pågå år efter år utan att man ens närmat sig nån standardsering av RAW-format och nån best practice för lagringsprocesser för olika behov. Det är faktiskt lite patetiskt. Kanske är det så att det kan pågå eftersom användarna inte ser att de har gemensamma intressen i detta, utan istället med liv och lust gärna är megafoner åt tillverkarintressena i sitt många gånger reservationslösa dyrkande av statusfyllda logotyper.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
I ljuset av det känns ju gamla disketter som ett under av stabilitet. Har över 10 år gamla disketter som fortfarande funkar perfekt. :)
Men nog har du väl också disketter som gett upp efter bara något år? Det har jag haft otaliga. Och livslängd kan ju inte beräknas efter de bra exemplaren. Knappast heller efter en snittlivslängd. Det måste ju vara de sämsta exemplaren som är vägledande och där är jag övertygad om att de gamla magnetiska disketterna är mycket sämre än dagens cd-skivor. Åtminstone är min erfarenhet sådan. En cd-skiva har jag rätt högt förtroende för under ett par år. En diskett har jag inget förtroende för alls.

CD-skivor som musik och program distribueras på är en helt annan och mycket pålitligare teknik än skivor där innehållet bränns in med laser. Den har inte så mycket annat än själva avläsningstekniken gemensamt med hembränningsskivor.
 
Det bästa enligt mig är att testa dvd-skivor själv genom att ta en tom skiva som man kan avvara och skrapa något mot översidan på den, börja med en plastpenna och gå på hårdare och hårdare grejer och sluta med en sax eller mejsel typ, hela grejen med cd eller dvd-skivor är att allt lagras på ovansidan, under sitter det en plast/vinylbit som ljusstrålen går igenom. Riktigt billiga skivor "flagar" ovanlagret av som julgransglitter bara man berör det med en kulspetspenna. Vissa skivor typ Princo och andra vet jag har 2st plastbilar limmade ihop, som man kan ta isär med lite våld, man undrar ju vad som händer när limmet släpper efter några år. Personligen tror jag skivor som typ verbatim som har ett blankt lager på ovansidan (ej typ printable) är bäst, enligt mitt test så är de det. Jag har haft många verbatim skivor från 90-talet med skrivbar yta som legat i ett dåligt biltema fodral i bilen många år, där plasten från fodralet "fastnat" i skivan och när man ska ta ur den så lossnar det bitar av skivytan och skivan blir således oläsbar, därmed också ett tips från mig att använda case logics cd-fodral som har bättre plast än biltemas, skumt men sant, sen är ju bilmiljön extrem med fukt och kyla.

Vad gäller min backuplagring så har jag allt på dvd-skivor och även på hårddisk i datorn, i takt med att hårddiskarna sjunker i pris och blir billigare och större så köper jag nya hårddiskar och flyttar över datat till de nya diskarna, har haft material från början på 90-talet som jag flyttat över så och det har funkat bra.

/Magnus
 
Jag tror att det finns möjligheter att göra skivor som håller längre.
Plasten som skivan görs av finns i olika kvalitet. Dålig plast självspricker efter några år. Dessutom så påstås det att skivor med "guld"-beläggning inte korroderar, vilket skyddar data på skivan. Sedan finns det reptåliga skivor. Små klackar på skivan skyddar den från repor så länge den ligger på plant underlag.

Men någon måste ha testat detta. Hittar förskräckligt lite om detta på nätet.
 
CD Check - analyser av CD/DVD...

Hej. Såg att det fanns ett program som kontrollerar hembrända CD/DVD så att man kan få en varning innan skivan är hel oläsbar. Har inte testat ännu men det hela verkar lovande.

http://www.elpros.si/CDCheck

Läste i Mikrodatorn 2006-4 sid 27 om det.
 
jimh skrev:
Men nog har du väl också disketter som gett upp efter bara något år? Det har jag haft otaliga. Och livslängd kan ju inte beräknas efter de bra exemplaren. Knappast heller efter en snittlivslängd. Det måste ju vara de sämsta exemplaren som är vägledande och där är jag övertygad om att de gamla magnetiska disketterna är mycket sämre än dagens cd-skivor. Åtminstone är min erfarenhet sådan. En cd-skiva har jag rätt högt förtroende för under ett par år. En diskett har jag inget förtroende för alls.

CD-skivor som musik och program distribueras på är en helt annan och mycket pålitligare teknik än skivor där innehållet bränns in med laser. Den har inte så mycket annat än själva avläsningstekniken gemensamt med hembränningsskivor.

Äh du vet vad jag menar Jim, vi har pratat förr om detta. Media är en sak och filformatstandarden en annan. Vi behöver stabila media vare sig de är magnetiska eller av annan konstruktion och vi behöver stabila filformat över tiden (sen behöver vi också även bra lagringsprocesser). Min poäng är ju att om det stämmer med livslängden på 2 år för usla skivor så har vi ju inte fått stabilare media sen disketternas tid eller hur, och det är ju lite anmärkningsvärt då ju många förlitar sig på hembrända media i sina foto-backuper eller hur.
Har vi inte kommit längre än så undrar man ju?

Jag tror att fler än jag är lite tagna på sängen av så usla hållbarhetssiffror som 2 år, hur de nu än uppmätts (jag trodde de var bättre än så). Att det sen finns skivor av bättre kvalitet är ju en sak, men är det verkligen dessa folk köper? Jag jobbar i distribution och vad jag sett är att prisjakten har blivit värre och värre över åren. Det är snart bara pris som räknas i alla fall i distributionsledet. Står valet mellan pris och kvalitet så kommer en våldsamt stor majoritet att välja pris, särskilt när det är hart när omöjligt att avgöra skillnaden i kvalitet för en vanlig användare utan hjälp av avancerad testutrustning.
(En CD skiva är väl en CD skiva eller hur...)

Sen vi pratades vid sist har jag och många Minolta-ägare dessutom blivit varse att hela företag kan försvinna från scenen från en dag till en annan (trots att företaget i fråga så sent som förra sommaren hade nära 20% av den svenska marknaden). Med Minolta försvinner förmodligen stödet för de RAW-filformat de givit oss i praktiken och dessa kan betraktas som "discontinued"/obsolete/utdöende eller vad vi föredrar att kalla det. Verkligheten hann ifatt RAW-debatten fortare än nån av oss kunde anat i höstas. Jag har svårt att föreställa mig att nån kommer att bry sig om gamla Minolta-RAW i helt nya RAW-filsprodukter fr.o.m. nu. Däremot så tror jag väl att det kommer att åka med länge än i produkter som uppgraderas och redan har adapters för dessa format. Sony tar över servicen under våren, men vi hänger fortfarande till stor del i luften när det gäller Sonys avsikter, vilket i sig är en mindre skandal.

Så det är nog hög tid för Minolta-ägare att slutförvara i något annat format än Minolta RAW, för det är nog tyvärr en "dead end". Jag kan bara säga att det ändå känns hyfsat att jag redan gått över till att lagra alla RAW jag hade i Adobe DNG. Precis som jag förutspådde i en tidigare debatt vi haft om detta i höstas, så skulle detta format överleva mitt tillverkarspecifika RAW-format. Att jag skulle få uppleva att det skedde så snart var dock en stor negativ överaskning och ögonöppnare, som åtminstone jag tagit lärdom av. Kanske kan Minolta-folkets öde öka övriga användares medvetenhet om att även deras RAW-filformat inte är skrivna i sten och därigenom öka folks intressen för gemensamma ansträngningar i standardfrågor. Gör det det så är det väl något gott med det som skett.
 
Hej!

Såvitt jag vet har CD-skrivor har informationen precis under etiketten som du skriver, men DVD har den faktiskt mitt i (emellan två 0.6 mm tjocka plastskivor) så DVD borde vara mer reptåligt än CD i alla fall.

Joakim

Magnuz skrev:
Det bästa enligt mig är att testa dvd-skivor själv genom att ta en tom skiva som man kan avvara och skrapa något mot översidan på den, börja med en plastpenna och gå på hårdare och hårdare grejer och sluta med en sax eller mejsel typ, hela grejen med cd eller dvd-skivor är att allt lagras på ovansidan, under sitter det en plast/vinylbit som ljusstrålen går igenom.

/Magnus
 
Av de hundratals CDR jag har med musik, en del kring 10 år gamla, har endast ett fåtal pajjat, och då på grund av oförsiktigt handhavande, genom att man repat ovansidan. Fortfarande har dessa fungerat och gått att läsa, men det "knäpper" när man spelar dem i CD-spelaren. Funkar dock att läsa i datorn, och bränner man en ny så hörs ingen skillnad mot innan skadan uppkom.
Så förvarar man plattorna på ett bra sätt så är det nog inga större problem. Plast åldras främst i solljus, så om de inte ligger framme så bör de klara sig bra.

Edit: Det är också en självklarhet att man bränner i lägsta möjliga hastighet, vilket gör skivorna mer lättlästa. Tyvärr har många moderna CD-brännare idiothöga hastigheter som default för att imponera på köparen:-(

edsjo skrev:
Hej!

Såvitt jag vet har CD-skrivor har informationen precis under etiketten som du skriver, men DVD har den faktiskt mitt i (emellan två 0.6 mm tjocka plastskivor) så DVD borde vara mer reptåligt än CD i alla fall.

Joakim
Det gäller nog bara dubbelsidiga och dubbel-lagers DVD. En vanlig enkelsidig DVD på 4,7 gig har samma konstruktion som en CD.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.