Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forskare: Billiga cd-skivor håller bara i två år

Produkter
(logga in för att koppla)
När de brännbara DVD-skivorna lanserades så var man orolig just för att ytskiktet på dessa var klart känsligare än på CDR-skivorna, har man fått bukt med detta?

//Larsa
 
.Z. skrev:
När de brännbara DVD-skivorna lanserades så var man orolig just för att ytskiktet på dessa var klart känsligare än på CDR-skivorna, har man fått bukt med detta?
Frågan är om det alls är något problem? Om vi talar om ren backup så hanterar man ju inte ens skivorna, och då lär man ju heller inte pajja dem hur delikata de än må vara.
Använd ordentliga fodral, och förvara dessa på nåt bra ställe där ingen fingrar på dem (barn t ex).
Det är ju lite skillnad om det är DVD-filmer som man tar med till polarn eller nåt. Då kan ju "hanteringsskador" lättare uppstå;-)
 
DVD-skivor har data skiktet mellan två plastlager, prova att stick in en kniv eller bryt av skivan så syns det, lite dyrare skivor brukar ha ytterkanten limmad så inte fukt ska komma in.
 
Makten skrev:
Frågan är om det alls är något problem? Om vi talar om ren backup så hanterar man ju inte ens skivorna, och då lär man ju heller inte pajja dem hur delikata de än må vara.
Använd ordentliga fodral, och förvara dessa på nåt bra ställe där ingen fingrar på dem (barn t ex).
Det är ju lite skillnad om det är DVD-filmer som man tar med till polarn eller nåt. Då kan ju "hanteringsskador" lättare uppstå;-)
Jo, det är sant. Jag funderade mest på om man löst detta för att jag vill minnas att det var tillverkarna som sa att de hade problem med ytan på DVDR-skivorna.

Ang. det någon skrev om larmrapporterna i början av 80-talet om det man kallade CD-rötan så kan jag säga att de tidiga skivorna hade vissa problem, dock mest kosmetiska sådana.

När jag genomlyser några av mina första CD-skivor från mitten av 80-talet så kan jag se små hål i mellanskiktet. Det var det man såg då larmrapporterna kom & dessa små hål blev faktiskt fler & fler med tiden. Den digitala hypokondrin började härska redan då & detta blåstes upp ganska så stort i hifitidninger m.m.

Däremot så har jag aldrig upplevt något problem med detta, skivorna fungerar nämligen, trots sina små hål, fortfarande utmärkt.

//Larsa
 
David G skrev:
DVD-skivor har data skiktet mellan två plastlager, prova att stick in en kniv eller bryt av skivan så syns det, lite dyrare skivor brukar ha ytterkanten limmad så inte fukt ska komma in.
Ja, du har rätt. Jag kollade just på en enkel DVD, och man ser tydligt att så är fallet.


.Z. skrev:
Jo, det är sant. Jag funderade mest på om man löst detta för att jag vill minnas att det var tillverkarna som sa att de hade problem med ytan på DVDR-skivorna.

Ang. det någon skrev om larmrapporterna i början av 80-talet om det man kallade CD-rötan så kan jag säga att de tidiga skivorna hade vissa problem, dock mest kosmetiska sådana.

När jag genomlyser några av mina första CD-skivor från mitten av 80-talet så kan jag se små hål i mellanskiktet. Det var det man såg då larmrapporterna kom & dessa små hål blev faktiskt fler & fler med tiden. Den digitala hypokondrin började härska redan då & detta blåstes upp ganska så stort i hifitidninger m.m.

Däremot så har jag aldrig upplevt något problem med detta, skivorna fungerar nämligen, trots sina små hål, fortfarande utmärkt.

//Larsa
Detta beror på tumavtryck på de billiga skivorna utan skyddslager, där metallfilmen korroderar av den "dåliga" miljö ett tumavtryck innebär. Jag har sett det själv på en del skivor, men aldrig på nån med skyddslager.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...
Så det är nog hög tid för Minolta-ägare att slutförvara i något annat format än Minolta RAW, för det är nog tyvärr en "dead end"...

Adobe DNG converter blir väl inte oanvändbar, bara för att KM upphör?
Eller kommer de ta bort dtödet för KM i nästa version?
Har också funderat på DNG, men det har inte blivit av än.


/Thomas
 
Makten skrev:
Ja, du har rätt. Jag kollade just på en enkel DVD, och man ser tydligt att så är fallet.



Detta beror på tumavtryck på de billiga skivorna utan skyddslager, där metallfilmen korroderar av den "dåliga" miljö ett tumavtryck innebär. Jag har sett det själv på en del skivor, men aldrig på nån med skyddslager.
Mycket möjligt. Det alarmerande var dock att vissa tidiga musikcd:s i början av 80-talet led av detta vilket resulterade i ett ramaskri i hifitidningar. Problemet var dock klart överdrivet & förmodligen isolerat till ett fåtal tidiga skivor. Ska söka fram några av mina äldsta som led av detta & kolla om det finns nåt kvar av dem:)
 
.Z. skrev:
Mycket möjligt. Det alarmerande var dock att vissa tidiga musikcd:s i början av 80-talet led av detta vilket resulterade i ett ramaskri i hifitidningar. Problemet var dock klart överdrivet & förmodligen isolerat till ett fåtal tidiga skivor. Ska söka fram några av mina äldsta som led av detta & kolla om det finns nåt kvar av dem:)
Faktum är att det gäller nästan vilken CD som helst utan tryck eller plast ovanpå metallfilmen. Alltså också köpeskivor, inte bara CDR! Jag har otaliga gamla köpeskivor som fått småsmå hål i sig om man håller upp dem mot en lampa, just på grund av tumavtryck som korroderat metallen.
Sedan några år tillbaka så lägger jag plastfilm på ovansidan av alla köpta skivor som inte har något heltäckande tryck på ovansidan, och det har hittills funkat mycket bra:) Jag använder sån där vanlig självhäftande plast som man slår in skolböcker med.
Man KAN ju tänka sig att det i oturliga fall skulle kunna vara något i limmet som också korroderar metallen, så jag kan inte garantera att det är en säker metod.
 
jtkarlsson skrev:
Adobe DNG converter blir väl inte oanvändbar, bara för att KM upphör?
Eller kommer de ta bort dtödet för KM i nästa version?
Har också funderat på DNG, men det har inte blivit av än.


/Thomas

Nä det blir den inte! Har de väl implementerat stöd för Minolta RAW för både D7D och D5D, så har jag svårt att se att det stödet skulle försvinna ur Adobes DNG-konverter. Då skulle ju hela legitimiteten med DNG komma i gungning. Adobe har alla skäl att se till att DNG-konverteraren har stöd för precis allt man kan tänka sig av format. Genom detta behöver de ju bara underhålla stöd för äldre format på ett ställe. Kom ihåg att för ett företg som Adobe som gör applikationer som måste läsa alla möjliga format är det ju bättre om folk använder ett standardformat som DNG än nånting annat. Att anpassa applikationer till att stödja en massa tillverkarspecifika format kostar stora pengar. Det är företag som Adobe som tvingas ta kostnaderna för att tillverkarna av kameror inte kan ta sig samman och komma överens om en standard. Så det är inte konstigt att ett standardinitiativ som DNG kommer just från mjukvaruindustrin, för de har mer att vinna på det än kameratillverkarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.