Annons

Formatering av minneskort? Panik!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bnkt

Medlem
Jag har fått problem. I går formaterade jag mina CF minneskort med hjälp av datorn. Nu funkar dom inte i kameran(minolta dimage 7i).
Jag har förstått så mycket att det blev fel filsystem på korten(FAT32 i stället för FAT?). Jag har en skrivare med kortläsare, men där vill inte korten heller vara med längre? Vilket jag tycker är väldigt konstigt, då det var där jag formaterade dom.
Jag ska använda korten i kväll, tisdag, så det är brådis!!
Hoppas nån har en lösning på problemet!!
 
Alltså, jag är inte så bra på det här och känner inte till Minoltas kameror. Men kan du helt enkelt inte formatera kortet igen, denna gång i kameran?
 
Jag sitter med ett liknande problem. Köpte ett MMC-kort 256 Mbyte i julklapp till sonens MP3-spelare (tillbehör till Ericsson mobilen). Kortet var förformaterat med FAT32 vilket MP3-spelaren inte klarar. Efter att försökt formatera om kortet med hjälp av en kortläsare hittar varken kortläsaren eller MP3-spelaren kortet. MP3-spelaren har ingen funktion för formatering. Jag har varit inne hos Scandinavien Photo, tyvärr kunde dom inte lösa problemet. Korttillverkaren har inte svarat på skickade mail. Vad göra finns det möjlighet att reseta minnet? /Göran
 
Ta en kopp kaffe i solen, och försök igen.

Fungerar det iaf inte, sök tillverkaren av kortet på webben och kolla deras FAQ (vanliga frågor).

Observera att första tipset, det med kaffe i solen, är INTE ett skämt. Helt otroligt vad en liten paus kan göra med dataprylar :)
 
Gissar att du kör xP, det borde alla som bildhanterar göra. Prova i så fall nedanstående:
Gå in under STARTKNAPPEN, välj KONTROLLPANELEN (klassisk läge). Därefter går du in på ADMINISTRATIONSVERKTYG och sen DATORHANTERING, välj därefter DISKHANTERING. Här ser du ditt minneskort grafiskt, om du satt in det i läsaren förståss.
HÖGERKLICKA på "kortet", och välj FORMATERA, välj rullgardinen FILSYSTEM och markera FAT, (INTE fat32).
Hoppas det kan vara till nytta
Hälsar Göran
 
Senast ändrad:
Det blir svårt...

tack för tipset, men kruxet är att kortläsaren(datorn?) inte känner av när jag sätter i kortet. Det funkar med ett kort som jag inte formaterat....
 
Gör så här:

1. Ha INGET kort i läsaren, men läsaren ska vara inkopplad.

2. Öppna utforskaren, och titta efter var den "flyttbara" disken finns (alltså kortläsaren).

3. Testa att HÖGER-klicka på dess plats (enhetsbokstav) och välj formatera i listen som kommer fram.

4. Kan du göra detta UTAN kort? Så gör det då MED kort. Där kan du även välja vilket filsystem du kan formatera kortet med.




Min rekommendation är dock att formatera med kameran.
 
Jag har samma problem!
Efter att ha formaterat ett smartcard i mp3 spelaren kan jag inte formatera om eller använda kortet i annat än mp3 spelaren.
Tillverkaren svarar inte på mail.

Det måste ju finnas någon slags lösning???
 
Troligen finns svaret på din fråga om minneskortet till mp3-spelaren på firmans FAQ.

Antagligen är det så att filsystemet i mp3-spelaren är ett annat än i den utrustning du provat kortet i, och då fungerar det inte.

Man måste alltså formatera minneskortet med det filsystem som enheten det ska användas på vill ha och kan läsa.
 
Jag pratade nyss med Minoltas support och han sa att möjligheten finns att korten är sönderformaterade......
Men han sa även att det kan finnas nåt slags program som kan rädda korten. Nån som vet nåt om det?
Stoppar jag i kortet i läsaren och försöker formatera så vill datorn att jag ska stoppa i ett kort, trots att mitt sitter där.........
Jag får tacka för alla tips. men tyvärr ser det mörkt ut....Och tyvärr är det en del pengar för 2 st 256 MB kort...........
men alla tips mottages fortfarande tacksamt!!!
 
Men vad händer om du försöker formatera korten i kameran?

Det som hänt är alltså att fel filsystem hamnat på kortet. För att byta filsystem på det gamla vanliga sättet använder man programmet "fdisk".
Det använder man till att partionera (ändra filsystem) hårddsikar, och det borde fungera även till ett minneskort.
Programmet fanns med i Microsofts operativsystem förr, och finns kanske med på din XP-skiva om du letar?
 
CF-minnets interna adressering av NAND grindarna ligger på kortet. Jag har drabbats av en Microdrive vars frontend krashade, i en Sandisk USB1-läsare när jag skulle hotswappa (en halvtimme efter avläsningen var klar). Det gav till uttryck att kortet inte syntes längre. Kortet gick heller inte att formatera, inte ens med Partition Magic/maker...
IBM bytte ut kortet på garantin.
Och jag hotswappar inte längre mina microdrivrar.
 
Göran Norstedt skrev:
Gissar att du kör xP, det borde alla som bildhanterar göra.

Det borde väl ingen göra när OS X finns...

Skitsamma... jag har en Minolta sjua (jorå den ligger i garderoben) o råkade en gång formatera min Microdrive i datorn (en Mac förstås) fast Minolta noga föreskriver att formateringen ska ske i kameran o ingen annanstans. Det gick emellertid bra att formatera kortet i kameran efteråt. Jag gjorde det utan att prova om det funkade direkt, men det kanske det också hade gjort.

Tips! Leta reda på en riktig dator. Formatera kortet där. Sen kanske det funkar...

/kg som inte litar på pyttemjuk
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.