ANNONS
Annons

Formatering av minneskort? Panik!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att jag e nyfiken så tog jag mitt lyxiga original Lexar 16 MB kort o formaterade i min Mac... o nu vill inte Aette veta av det... he he... återkommer när jag löst det hela...

/kg som e en nyfiken fan

KG, när jag höll på med macintosh så fanns det ett val under formateringen för att "DOS-formatera" diskar. Finns det kvar i nutidens Mac OS så är det nog det du skall välja.

har testat igenom alla olika formateringsmetoder nu... inkl dos o unix... gjorde även om formateringen på ett gammalt OS9 system eftersom det nog var vad jag hade när jag formaterade min microdrive, men tji! Kameran vill inte ta det... däremot funkar det utmärkt i datorn. Kul! har alltid önskat mej en 16MB diskett.

Men nu är det en utmaning! BRB

Men du KG. Testa du att partionera om kortet!
Kör du fdisk så måste eventuell partionering först bort innan en ny kan läggas in.
Vilket filsystem vill kameran ha? FAT?

Formatera i Kameran!

Vad jag lärt mig , genom eget misstag, är att minneskort alltid bör formateras i den kamera de skall användas i!

/JH

Jag formaterade min microdrive i datorn när den höll på att strula lite. Sen kunde inte kameran (nikon D100) läsa den. Gick till kameradoktorn och snackade med dem lite för att kolla om de kunde hjälpa till. Efter att ha försökt formatera från dator och ett antal kameror gick det när en Canon 1D hade formaterat (tack kameradoktorn OCH canon!)... så numera heter min microdrive EOS_DIGITAL hehe.. men det kan jag leva med.

har provat att partionera också, utan resultat, trots riktig dator... nu börjar det bli riktigt spännande. Tog hem ett program från lexarmedia.com men det ser inte kortet om man inte använder just deras läsare!! min vikingläsare funkar inte. Skumt!

Försöker formatera mitt MMC-kort enligt tidigare inlägg. Får felmeddelandet "Begäran kan inte utföras eftersom volymen är öppen eller används". Någon som har tips för hur jag kan gå vidare? /Göran

Problemet löst

Formaterade minneskortet i en Canon Pro 90 IS o sen gick det att formatera om i min Minolta igen...

/kg som gillar Canon

Tack för alla tips, men det löste sig idag! Jag lyckades formatera korten i en Nikon kamera......
Sen gick det att formatera i Dimage 7i igen!

Ska se till att spara min gamla Canon S20 om inte annat för att kunna formatera om kort.....

Visst är det så att man aldrig ska formatera korten annat än i kameran men jag tycker det är märkligt att kameran inte kan formatera om kortet "rakt av" utan hänsyn till vad som eventuellt finns där.

Någon som råkat ut för problem med att formatera om ett kort i en kamera som tidigare använts i en annan (av annat fabrikat)? Då är vi riktigt illa ute....

För egen del har jag utan problem anvnänt ett kort parallellt i både Canon och Minolta. Det blir två mappar, en för respektive kamera, men det fungerade.

bnkt skrev:
Tack för alla tips, men det löste sig idag! Jag lyckades formatera korten i en Nikon kamera......
Sen gick det att formatera i Dimage 7i igen!

Som sagt Minoltorna är kinkiga.

Hade ett Sandisk 512 som inte ville vara med i min 7i, åkte ner till fotohandlaren & han testade det i flera olika kameror av olika märken. Det fungerade i alla utom i 7i!

Det hela slutade med att jag fick ett nytt kort, trots formatering i div. kameror så ville min 7i inte veta av det???

Ja, det där känner jag med igen, min Dimage 7 ville inte ta kompisens no name CF-kort, tänkte kolla om kameran drog mindre ström och/eller skulle vara snabbare med ett sådant. Så jag har aldrig kört med vanliga CF bara Microdrivar... undrar fortfarande om jag skulle märka skillnaden. Nu har jag ett generöst stort 16 MB kort som följde med Aette. Otroligt. Tack för det Minolta. Räcker till fyra-fem bilder i jpg, inte illa! 8x står det på det, är det snabbt det? inte särskilt va?

Däremot går det utmärkt att flytta korten mellan olika kameror, varje kamera skapar sin egen mapp där bilderna hamnar. Det har Minoltorna inget emot.

Nu heter mitt kort POWERSHOT ska prova att döpa om det o se vad som händer då...

hmmm det går inte utan att formatera om... o vad som händer då vet jag ju... o POWERSHOT heter den även efter formatering i A1. Nåja, det kan jag leva med.

Summan av kardemumman, formatera i kameran, ha en kompis med Canon o testa kort före köp!

/kg som känner sej klok som en uggla nu

Jag är stressad!!! Mitt kort funkar inte i A1:an, det satt i kortläsaren under en boot och då ville windows felsöka. Nu funkar det inte, minoltan säger att det inte går att använda kortet, men vägrar formatera om det och balen jag skulle fota börjar om 13 minuter.... :(

Nå´n som vill köpa en A1:a?

aj aj aj... tipset är att formatera om det i en Canon t ex, det gjorde jag när jag experimenterade med ett CF-kort...

/kg som hoppas du hittade en lösning innan balen började

HDFS) (KGS skrev:
aj aj aj... tipset är att formatera om det i en Canon t ex, det gjorde jag när jag experimenterade med ett CF-kort...

/kg som hoppas du hittade en lösning innan balen började

Ja, men jag känner ingen som har en canon, och jag har inte råd att köpa en ikväll, och dessutom är säkert balen slut! Jag chattade med nå´n på lexars hemsida och dom skulle byta ut kortet sa han, men det hjälper inte mig nu. Blä!

Men jag kan inte begripa varför inte minoltan kan formatera kortet, sjukt ju!

Vad e det för bal som redan är slut?
ta ditt kort o svep förbi närmaste lokaltidning o förklara artigt att du vill ha ditt kort formaterat... (Enligt ett inlägg tidigare i tråden funkar Nikon också)

om nu inte nån annan på balen har en Canon (Nikon)... Är det ett vanligt CF-kort så funkar det i de flesta modeller, är det en Microdrive kanske du får leta lite längre...

För övrigt håller jag helt med dej, nåt e sjukt när man inte kan formatera om i kameran, o jag formaterade ändå i ett riktigt operativsystem ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar