Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenairene

Aktiv medlem
Jag tog ur minneskortet ur kameran, SD-kort och Canon eos 5 dmark II. Nu kräver kameran att jag ska formatera kortet, men det går inte. Jag har testat med flera andra kort och får samma meddelande. Vad har hänt och hur löser jag det?
Tacksam för snabbt svar.
/ Lena

Formatera om i datorn? Återställa kameran? Tog du ut kortet innan den röda lampan slocknat? Dvs medans data skrevs/lästes?

Formatera om i datorn? Återställa kameran? Tog du ut kortet innan den röda lampan slocknat? Dvs medans data skrevs/lästes?

Har testat allt. Dessutom med alla mina kort. Men jag såg nu att det ser ut som en av piggarna som är längst ner i kameran har lossnat och sitter fast i ett av hålen i kortet... Blir väl att lämna in den tyvärr....

Formatera CF minneskort - 4GB blir 2GB

Tänkte snabba upp min Nikon D100 och köpte ett nytt Lexar professional 4GB 233x speed.

Helt nytt så jag partionerade det och formaterade det. Kollade på datorn och allt verkade ok. Satte in det i kameran som omedelbart ville att jag skulle formatera kortet. Vad kameran vill gör man och det resulterade i att jag nu kan ta 205 NEFF/Large, hälften av mitt gamla 4GB kort. Kollade igen i datorn och såg att minnet nu hade två partioner om vardera 2GB. 215 bilder räcker och nog tycker jag att det går snabbare.

Vill ju gärna ha mina 4GB så jag har testat att partionera och formatera - varje gång med samma resultat.

Klarar inte kameran så snabba kort utan att minska storleken??.

Någon som vet?

Tänkte snabba upp min Nikon D100 och köpte ett nytt Lexar professional 4GB 233x speed.

Helt nytt så jag partionerade det och formaterade det. Kollade på datorn och allt verkade ok. Satte in det i kameran som omedelbart ville att jag skulle formatera kortet. Vad kameran vill gör man och det resulterade i att jag nu kan ta 205 NEFF/Large, hälften av mitt gamla 4GB kort. Kollade igen i datorn och såg att minnet nu hade två partioner om vardera 2GB. 215 bilder räcker och nog tycker jag att det går snabbare.

Vill ju gärna ha mina 4GB så jag har testat att partionera och formatera - varje gång med samma resultat.

Klarar inte kameran så snabba kort utan att minska storleken??.

Någon som vet?

Du ska inte partitionera formatering räcker det är bara total slöseri

2gb

Alla kameror har någon för av gräns för hur stora kort du kan använda.
På äldre kameror är det oftast relativt små kort som går att använda.

I just ditt fall är det upp till 2GB om du har firnware 1.x och upp till 4GB med firnware 2.0

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D100

Jag har 2.0 och mitt 4GB Traansend 133x har alltid klarat av att visa 4GB och ta ca 405 st Neff bilder. När jag nu satte i mitt gamla kort ville även det formateras och se - bara 2GB.

Ska koppla in kameran och kolla om något skett med firmware 2.0 - kanske ska jag uppdatera till 2.0 igen.

Jag har 2.0 och mitt 4GB Traansend 133x har alltid klarat av att visa 4GB och ta ca 405 st Neff bilder. När jag nu satte i mitt gamla kort ville även det formateras och se - bara 2GB.

Ska koppla in kameran och kolla om något skett med firmware 2.0 - kanske ska jag uppdatera till 2.0 igen.

Det du kan testa, är att partitionera, och formatera kortet med FAT32 i datorn.
För att sedan testa att formatera kortet i kameran igen.

Har testat allt. Dessutom med alla mina kort. Men jag såg nu att det ser ut som en av piggarna som är längst ner i kameran har lossnat och sitter fast i ett av hålen i kortet... Blir väl att lämna in den tyvärr....

Hej
Lämna in är nog enda lösningen, en ny kortkontakt behövs, men hur
Lyckades du kvadda den ?

Det är inte så att det finns flera cfkort med täppta hål ?

I så fall inte bra.

Kolla och släng , kanske går det att ta ut stiftet
med nått verktyg.

//MW

Hej
Lämna in är nog enda lösningen, en ny kortkontakt behövs, men hur
Lyckades du kvadda den ?

Det är inte så att det finns flera cfkort med täppta hål ?

I så fall inte bra.

Kolla och släng , kanske går det att ta ut stiftet
med nått verktyg.

//MW

Jag hade helt enkelt lite för bråttom och satte i kortet åt fel håll. Nu är kameran inlämnad på service, verkar vara ett eller flera stift i kortläsaren som blev krökta. Så nu har jag förhoppningsvis lärt mig nåt nytt igen:)
/Lena

Eftersom ditt problem är avklarat är det kanske inte så konstigt att tråden drar iväg åt andra håll som har med formattering av minneskort att göra? ;)

Jag hade helt enkelt lite för bråttom och satte i kortet åt fel håll. Nu är kameran inlämnad på service, verkar vara ett eller flera stift i kortläsaren som blev krökta. Så nu har jag förhoppningsvis lärt mig nåt nytt igen:)
/Lena

Sånt händer, cfkort är lite "dumma" på så vis att stift från
Kontakten kan gå av, lnte bara från kameran utan även andra
Kortläsare , frsmförallt om man använder en kläs med liten eller
Obefintlig styrning av kortet, en pine i ett kort kvaddar nåsta
Kortkontakt, med lite tur siter denna i något annat än kameran.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar