Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Varför! Enda sedan jag började jobba med PSE har jag kunnat spara bilderna i flera olika format.

Nu när jag sparar föreslås PSD, JPEG finns ej med som allternativ.

På tal om format vilket format är mest lämpligt,tekniskt sett att spara i?

För att kunna spara i JPG måste bilden uppfylla vissa kriterier.
BLA måste den vara 8 bitars. (Jag jobbar ofta i 16 bitar, råkar därför på detta problem dagligen. Bara ställa ner från 16 till 8 bitar så hittar man JPG igen.)

Ställer du bilden i RGB och 8 bitar, så skall det fungera.

På tal om format vilket format är mest lämpligt,tekniskt sett att spara i?

Så länge du skall jobba vidare, bör du spara i ett oförstörande format. Tex PSD, eller TIFF. När du har din slutgiltliga version, kan du spara den i ett förstörande format som JPG. (För att spara plats på disken.)

Diskar är billiga idag. Jag sparar alla mina bilder i RAW (NEF) formatet jag fotat dem i, allternativt i PSD om jag modifierat bilderna utöver vad som är möjligt i RAW filer.
En PSD kan bli "jättestor", speciellt om man har många lager. Så jag brukar försöka städa upp PSD filen innan arkivering, för att hålla nere filstorleken lite grann. (Hårddiskar är billiga idag, de är dock inte helt gratis.)

Oj, är det bara jag som sparar mina bilder i minst två versioner? En TIFF eller PSD som kan vara bra att ha i fall jag får för mig att ändra nått framöver. Har jag massa lager i bilden får de hänga med för det kanske finns massa kul saker jag gjort i olika lager som kan vara svårt att separera igen sen. Sen sparar jag exakt samma bild i JPG så det är lätt att ta med sig, lätt att visa, och går snabbt att öppna i en bildvisare. En ytterligare JPG brukar i bland hamna på disken, i nått 800x600-format eller liknande för att de skall gå lätt att maila, skicka via MSN eller lägga ut på webben. Jag ser JPG-bilder ungefär som utskrifter, man behöver dem, går att visa utan specialmetoder, alla kan titta utan specialla program, man kan ge bort dem direkt utan att man behöver fixa med dem.

Jag sparar alltid både råfilen och arbetskopian! (Numera jobbar jag enbart med Lightroom, och det är ju helt icke-destruktivt)

Det händer ofta mig att jag går tillbaka och vill använda gamla bilder, men att jag inte är helt nöjd med efterbehandlingen. Då är det GULD att ha en arbetskopia med alla lager intakta, det kan man spara TIMMAR på! (Jämfört med att plocka fram orginalet och börja från början)

Hårddiskar är billiga..VÄLDIGT billiga. ca 0.6-0.8 kronor per GB får man idag betala för en extern disk i 3½"-storlek.

Tack

För att kunna spara i JPG måste bilden uppfylla vissa kriterier.
BLA måste den vara 8 bitars. (Jag jobbar ofta i 16 bitar, råkar därför på detta problem dagligen. Bara ställa ner från 16 till 8 bitar så hittar man JPG igen.)

Ställer du bilden i RGB och 8 bitar, så skall det fungera.

Tänk vad enkelt när man vet hur det skall var. Även jag jobbar i 16 bitar, varför vet jag igentligen inte.
Tack för hjälpen

Tänk vad enkelt när man vet hur det skall var. Även jag jobbar i 16 bitar, varför vet jag igentligen inte.
Tack för hjälpen

Det är inte fel att jobba i 16 bitar.
Med 8 bitar, har du 256 nyanser av alla färger (Från vit till svart).
När man ändrar i nivåer, kan det hända att man får synliga gränser där man ändrat lite mera.
Med 16 bitar, har du drygt 65 tusen nyanser. Där finns mao lite mera att jobba med innan man kan se att bilden är "skruvad på".
Gjöm bara inte att ställa tillbaka bilden på 8 bitar när du "skruvat färdigt". (Innan du sparar din PSD för arkivering.) Då 16 bitar ger dubbelt så stor bildfil.

Och även jag sparar olika lager i PSDerna, men kanske inte alla lager.
Alla arbetar vi olika. En av mina egenheter är att jag trycker "CTRL-ALT-SHIFT-E" för att få ett nytt lager med alla ändringar jag gjort...
Jobbar man sedan vidare utifrån detta lager, så är det ju samma som lagrena under sammantaget... = Onödigt. Dubbelt. Vet igentligen inte varför jag gör det. Lite ordning i arbetet kanske.
För det mesta blir det kanske ett sådant lager, men i avancerade projekt kan det bli fem och flera... Varje lager bygger upp filstorleken med nästan 30 Mb på en 12Mpix bild. (150Mb som går att städa bort bara i dessa lager...)

Likaså har man kanske några lager man inte använder (Ögat släckt) Så länge de är med, tar de plats.
Stora PSD är helt OK så länge arbete pågår. Men varför spara en massa lager som man inte använder i projektet..?

Så jag städar innan arkivering.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.