Som amatör med bildinramning styckevis, lite då och då, har jag inte tänkt på att det här kan vara något problem. Jag utgår från de ramar som finns i affären och beställer bilderna efter det. Nästan alltid vill jag ändå beskära bilderna mer eller mindre. Ofta sätter jag bilden direkt i ramen utan passepartout (eller också mäter jag av en fuskpassepartout med vita marginaler i själva bilden).
Till vissa bilder vill jag kosta på en riktig passepartou, och då vill jag gärna ha undermarginalen lite större, som jag har lärt mig. Då är jag i alla fall borta från kamerabildens proportioner. Färdiga passepartouter brukar förresten ha alla marginaler lika stora, antagligen för att de ska passa både liggande och stående format. Eller så är jag gammalmodig. I ramaffären fick jag veta att nu för tiden har man alla marginaler lika stora.
Jag förstår dock att det här kan vara problem för den som måste jobba snabbt och rationellt med många bilder. Jag har väl bara inbillat mig att de flesta amatörer tänker som jag.
Vad är förresten en "no-brain-passepartout"?