Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foma

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, du NIls - men jag har väl fel som vanligt !
Så här stå det om detta : "Varor som ska stanna i landet förtullar
du vilket innebär att du betalar tull och moms."
www.tullverket.se/download/18.4ab15...av+gods+mellan+sverige+och+norge+tv790.77.pdf
Anledningen till att jag kommenterade det "låga" priset på filmen var att man allt som oftas glömner tull och moms från länder utanför EU.Ibland finns det helt riktigt en "värdesnivå" på det man köper som också gör att man inte betalar tull men dock moms. Denna "värdesnivå" räknas i Euro. Men köper man tex film m.m så blir "värdesnivån" kanske högre och därmed betalar man tull och moms. Vilken procentsats man betalar i tull kan säkert Tullen upplysa om. Det är väl närmast en "djungel" på detta område,

Tullavgiften är inte särskilt stor, det är den svenska momsen som utgör den största kostnaden när man handlar utanför EU. I det här fallet slipper man dock att betala både den norska och svenska momsen, eftersom ju varorna enligt firman skickas oskattat och då "bara" åker på svensk moms.

Man kan alltså köpa varor från land utanför EU upp till ett värde av 450 kr, utan att behöva betala moms eller tull?

Jepp men, jag hade oturen en gång när dom räknade in frakten också. Så här går det till, varans pris + tull + moms om det överstiger 450 sek. Det var 400 förr men nu har de höjt med en futtigt 50 lapp.

Aha, det är så att just nu du kan ta in upp till 450 sek tullfritt och momsfritt till EU området. Alltså till alla länder och det är lika för Frankrike till oss, England och alla andra länder. Därutöver tull och på det moms.

Frank du kom före mig. Det var vad jag menade med "värdesnivå". Ett ord som dom kära tullarna använder. Men du har nog fel vad gäller momsen. Den får vi nog betala.
Så , Martin vi leker med att vi köper film 2.14 Euro st.( 19.74), Detta gör att vi kan köpa 22 stycket och det blir 434:-.
Alltså under 450:- . men moms blir det tydligen enligt tullen - 108:60. Så vill man ha betalt för frakten ,enligt deras hemsidan så kostar 1 kg 15 Euro (138:). Vi hamnar då på cirka 680:- och 29:- filmen.

Frank du kom före mig. Det var vad jag menade med "värdesnivå". Ett ord som dom kära tullarna använder. Men du har nog fel vad gäller momsen. Den får vi nog betala.
Så , Martin vi leker med att vi köper film 2.14 Euro st.( 19.74), Detta gör att vi kan köpa 22 stycket och det blir 434:-.
Alltså under 450:- . men moms blir det tydligen enligt tullen - 108:60. Så vill man ha betalt för frakten ,enligt deras hemsidan så kostar 1 kg 15 Euro (138:). Vi hamnar då på cirka 680:- och 29:- filmen.

Rolf, är det speciellt för Norge? Jag har köpt massor med grejor frå USA, Kina och behövde aldrig betala tull och moms när summan var under deras gräns. EU's gräns. Förra veckan kom lite framkallningsramar för 8x10 film och det kom genom utan problem.

Tullavgiften är inte särskilt stor, det är den svenska momsen som utgör den största kostnaden när man handlar utanför EU. I det här fallet slipper man dock att betala både den norska och svenska momsen, eftersom ju varorna enligt firman skickas oskattat och då "bara" åker på svensk moms.

För att det inte skall bli en massa antagande om tull, moms m.m. på saker som man köper inom och utananför EU. Så kan svenska tullen www.tullverket.se ,kund tjänst 0771 520 520 ge denna info.

För köp från land utanför EU:
Det är moms (svensk sådan) och tull på alla varor. Vidberäkningen av dessa så skall även eventuell transportkostnad och försäkring räknas in.
Denna regel gäller alla typer av varor. Och följaktligen också NORGE .
Det är dock så att avsändare landet tar ut moms.
Men det finns ett undantag för privatpersoner, som jag skrev om tidigare, vid ”postorderköp” från land utanför EU där det totala försäljningsvärdet (varans pris, frakt, försäkringar ) understiger 1400:- i svenska kronor så betalar man enbart svensk moms.

För köp från land inom EU:
Här gäller ingen tull eller moms i det egna landet. Dock att avsändarlandet alltid tar ur moms.
Dock finns det ett undantag från denna regel:
Nya bilar här är det tull och moms.

Med detta så hoppas jag att ni alla har fått den info som behövs på området. Så ett förtydligande, jag har aldrig skrivit att man betalar moms i tex. både Sverige och Norge tex.
Om det nu finns tvivel om det jag skriver ,så ring tullen vet jag!

För att det inte skall bli en massa antagande om tull, moms m.m. på saker som man köper inom och utananför EU. Så kan svenska tullen www.tullverket.se ,kund tjänst 0771 520 520 ge denna info.

För köp från land utanför EU:
Det är moms (svensk sådan) och tull på alla varor. Vidberäkningen av dessa så skall även eventuell transportkostnad och försäkring räknas in.
Denna regel gäller alla typer av varor. Och följaktligen också NORGE .
Det är dock så att avsändare landet tar ut moms.
Men det finns ett undantag för privatpersoner, som jag skrev om tidigare, vid ”postorderköp” från land utanför EU där det totala försäljningsvärdet (varans pris, frakt, försäkringar ) understiger 1400:- i svenska kronor så betalar man enbart svensk moms.

För köp från land inom EU:
Här gäller ingen tull eller moms i det egna landet. Dock att avsändarlandet alltid tar ur moms.
Dock finns det ett undantag från denna regel:
Nya bilar här är det tull och moms.

Med detta så hoppas jag att ni alla har fått den info som behövs på området. Så ett förtydligande, jag har aldrig skrivit att man betalar moms i tex. både Sverige och Norge tex.
Om det nu finns tvivel om det jag skriver ,så ring tullen vet jag!

Det var en liten överraskning för mig nämligen ringde jag upp och de har sagt att gåvor upp till 500 kr är skatt och momsbefriat. Observera att det är gåvor och inget annat!!!! Det ser man till i fortsättningen att det blir gåvor då. :) Hittills gick genom små inte så kostsamma varor men man ska vara försiktigt tydligen.

Vad i h-e har hänt med mitt inlägg? Jag raderade det eftersom en av bifogade bilder kryptes (då den var större än 400 pix på höjden) och lade sedan in ett nytt med ny bild beskärd. men det har försvunnit.

Letade upp de Fomapan 400 jag provat och lade in en remsa i scannern tillsammans med en Tri-X 400. De båda negativbilderna scanndes samtidigt och de är helt obehandlade från scanning. Kanske kan det säga något lite om kornigheten på Fomapan 400 action i jämförelse med Tri-X? Dock är detta ingen vetenskaplig test och för att se det "äkta" kornet bör man nog kopiera bilden i förstoringsapparat, i alla fall om man saknar en scanner av yppersta kvalitét. Båda filmerna framkallade för normal motivkontrast (för Foma enligt rek från Photax). Fomapan 400 är den med ansiktet. Jag tycker att kornet är ngt mera markerat än Tri-X, men tror inte det blir störande i normala förstoringsgrader. Sen kanske man vill ha det där traditionella kornet, det är ju mera fråga vad man gillar.

Bilagor

• test fomapan 400 Tri-X foma.jpg
    test fomapan 400 Tri-X foma.jpg
    84.6 KB · Visningar: 114
  • test fomapan 400 Tri-X.jpg
    test fomapan 400 Tri-X.jpg
    82.5 KB · Visningar: 116
2400dpi och det är bara små utsnitt i 100%.
Hmm, då var det oskarpare än vad jag fått med Tri-X. Visserligen med R09 då, som kanske ger mer stuns. Kornet däremot lär inte vara några problem. I alla fall inte med mellanformat.

Tillägg: Fast skärpan beror ju förstås också på optiken och slutartiden:) Jag ska i alla fall få två rullar skickade till mig, så får vi se hur det blir. Spännande!

Hmm, då var det oskarpare än vad jag fått med Tri-X. Visserligen med R09 då, som kanske ger mer stuns. Kornet däremot lär inte vara några problem. I alla fall inte med mellanformat.

Tillägg: Fast skärpan beror ju förstås också på optiken och slutartiden:) Jag ska i alla fall få två rullar skickade till mig, så får vi se hur det blir. Spännande!

Här har jag ju inte som du använt Pentax i 6x7-format, utan småbild och tider kring 1/30 och största bländare.

Här har jag ju inte som du använt Pentax i 6x7-format, utan småbild och tider kring 1/30 och största bländare.
Jo, fast det gör ju ingen skillnad vid samma upplösning;-) Pentaxobjektiven är ju snarast oskarpare per ytenhet än småbildsobjektiv. I alla fall 105:an som jag använder mest, och gärna vidöppen.

Jaja, det ser ut att kunna gå att få vettiga resultat i alla fall, tycker jag. Kornet ser ju snyggt ut i alla fall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar