Annons

Folk som har preoblem med 20d som låser sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Min kamer låste sig 2 ggr igår vid helt normalt användande.

Rinde Canon support idag för att kolla om de hört något. Hon menade bestämt att de aldrig hört något om detta tidigare och on ville att jag skulle skicka in kameran.

Kan inte alla som har haft samma problem slå en signal till Canon support så de får upp ögonen för problemet?

08-744 86 20 (vardagar 08.00-17.30)
 
min låser sig också, men än så länge bara när man byter objektiv...

usch..har ingen lust att skicka i väg kameran...då blir man ju utan någon vecka eller så...:-(
 
academic skrev:
min låser sig också, men än så länge bara när man byter objektiv...

usch..har ingen lust att skicka i väg kameran...då blir man ju utan någon vecka eller så...:-(


Jo det är sant. Men ring å berätta om problemet så de får upp öronen. Hör 20-30 pers av sig så kan de ju inte ta tillbaka alla kameror.
 
Re: Kolla dpreview.com forumet.

Zigge67 skrev:
I forumet på dpreview.com finns det många som har samma/liknande problem. Kameran verkar hänga sig vid byte av objektiv. Var finns CTRL+ALT+DEL på kameran :)

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=10399885


Jo detta vet jag. Canon verkar inte känna till det därför ber jag folk höra av sig till dem. Att det skrivs massor på forum är orelevant om inte canon får reda på problemet = möjlighet att rätta till det.
 
Re: Kolla dpreview.com forumet.

Zigge67 skrev:
I forumet på dpreview.com finns det många som har samma/liknande problem. Kameran verkar hänga sig vid byte av objektiv. Var finns CTRL+ALT+DEL på kameran :)


CTRL+ALT+DEL är att ta ur och sätta i batterier
 
Jag vet inte hur ni gör men jag har tagit för vana att alltid stänga av kameran när jag byter optik och har inte haft några låsningar i det läget sedan dess.
Jag har iofs inte 20D men även 10D kan uppvisa sådana egenheter ibland.
/Karin
 
silversky skrev:
Jag vet inte hur ni gör men jag har tagit för vana att alltid stänga av kameran när jag byter optik och har inte haft några låsningar i det läget sedan dess.
Jag har iofs inte 20D men även 10D kan uppvisa sådana egenheter ibland.
/Karin

Nu rör det ju sig om ett stort antal kameror och många olika användare. Finns många varianter på nrä det låser sig. När det rör sig om så många fel så är det något som måste åtgärdas. Har aldrig hört att det varit så mkt fel på 10d kameror, visst någon gång men inte lika mkt som med 20d.

Har haft en 10d i nästan ett år ca 50k exponeringar, kameran har aldrig låst sig för mig och jag stänger aldrig av när jag byter glugg. Har haft 20d i 2 dagar ca 500 exponeringar och den har låst sig 2 ggr redan. Första gången bytte jag inte ens glugg utan den låste sig när jag fyllde bufferten med rawbilder, stod och blinkade busy.

Alla ni som har haft problem ring Canon
 
Jag stänger alltid av kameran inför optikbyte... Men felet på min kamera verkar inte vara bestående.

I går kväll bytte jag optik. Omedelbart hängde sig kameran. ut med batteriet. Men när jag under kvällen bytte optik fram och tillbaka så funkade kameran perfekt.

Verkar vara så att kameran går ned i ett standby-läge efter ng timme eller så. När detta inträffat så hänger den sig vid optikbyte. Kanske för att det ligger spänning på "optikbajonetten" för att göra kameran snabbt startklar.

Hm...jag tror att kameran läser av info från objektivet fast den är i "off-läge"
 
academic skrev:
Jag stänger alltid av kameran inför optikbyte... Men felet på min kamera verkar inte vara bestående.

I går kväll bytte jag optik. Omedelbart hängde sig kameran. ut med batteriet. Men när jag under kvällen bytte optik fram och tillbaka så funkade kameran perfekt.

Verkar vara så att kameran går ned i ett standby-läge efter ng timme eller så. När detta inträffat så hänger den sig vid optikbyte. Kanske för att det ligger spänning på "optikbajonetten" för att göra kameran snabbt startklar.

Hm...jag tror att kameran läser av info från objektivet fast den är i "off-läge"


Ring å berätta för Canon så de får upp ögonen för problemet
 
Min kamer låste sig 2 ggr igår vid helt normalt användande.

Rinde Canon support idag för att kolla om de hört något. Hon menade bestämt att de aldrig hört något om detta tidigare och on ville att jag skulle skicka in kameran.

Kan inte alla som har haft samma problem slå en signal till Canon support så de får upp ögonen för problemet?

08-744 86 20 (vardagar 08.00-17.30)
--------------------------------------------------


Det kanske är dags att uppgradera till Nikon...
 
Johan Ringblom skrev:
Min kamer låste sig 2 ggr igår vid helt normalt användande.

Rinde Canon support idag för att kolla om de hört något. Hon menade bestämt att de aldrig hört något om detta tidigare och on ville att jag skulle skicka in kameran.

Kan inte alla som har haft samma problem slå en signal till Canon support så de får upp ögonen för problemet?

08-744 86 20 (vardagar 08.00-17.30)
--------------------------------------------------


Det kanske är dags att uppgradera till Nikon... ¨


nergradera sig menar du väl?
 
geronimo13 skrev:
Min kamer låste sig 2 ggr igår vid helt normalt användande.

Rinde Canon support idag för att kolla om de hört något. Hon menade bestämt att de aldrig hört något om detta tidigare och on ville att jag skulle skicka in kameran.

Kan inte alla som har haft samma problem slå en signal till Canon support så de får upp ögonen för problemet?

08-744 86 20 (vardagar 08.00-17.30)

Har kontaktat Canon,Mattias Emilsson(08-744 86 20)
och uppmärksammat dem på problemet.
rnr:1232451
 
Just talat med Canon och naturligtvis så visste inte om problemet. jag blev dumt nog osäker och fick för mig att det var när jag använde mitt Tamron objektiv...

Men i alla fall kunde han jag talade med bekräfta att det ligger spänning på konstant fram till kontakten för objektivet till skillnad mot 300D och 10D. Därav den snabba uppstartstiden.

Samtalet mynnade inte ut i något utan jag kommer försöka testa vidare...
 
Johan, Precis som du menar 'Det kanske är dags att uppgradera till Nikon...'
Nikon låser sig inte den bara går, går, går...

/simon
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.