Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter vid actionfoto???

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
Hej!
Hur gör ni som har flera fokuseringspunkter när ni fotar actionfoto? Använder ni bara den i mitten eller alla?

/Ivo
 
Jag använder uteslutande den i mitten. Så det gäller att hålla motivet där. (även om det inte alltid blir rätt fokus för det)
 
Jonsjoberg skrev:
Jag använder uteslutande den i mitten. Så det gäller att hålla motivet där. (även om det inte alltid blir rätt fokus för det)

Tar du bara bilder med huvudmotivet i mitten av bilden eller ?

kolla in den här -> http://www.hjfoto.se/pics/matte_7.jpg D70 focus punkten längst till höger använde jag i den..

Vilken fokuseringsmetod / fokuspunkt man använder beror ju helt på vad man fotar för motiv.
 
pga autofokusens konstruktion så, upplever iaf jag, att den är säkrare på mittenpunkten.
Sen fotar jag mest hockey å då hinner man inte tänka så mkt på hur man vill komponera bilden..

Sen har jag den förmånen att jag publicerar bilderna på webben i 600x450 för det mesta så jag kan beskära när jag vill ha motivet på sidorna i bilden..
 
Jag använder också i princip alltid bara en fokuspunkt. Oftast den i mitten, pga att jag oftast inte hinner byta, samt att jag har fått för mig att den är lite bättre/känsligare än dom andra. Vet jag dock att motivet kommer in från tex höger och jag vill ha luft framför så använder jag ju den högra fukuseringspunkten.
Jag använder dock i princip aldrig alla... Litar inte riktigt på att kameran ska välja rätt. Men det kanske den gör, det är därför jag frågar er andra hur ni gör.
Ska jag vara ärlig så använder nästan uteslutande den i mitten, även när jag inte tar actionbilder. Gör på det gamla vanliga sättet. Fokuserar där jag vill skärpan ska sitta, och sen rikta jag om/komponerar.
Kanske är lite gammalmodig.

/Ivo
 
Alltid den i mitten. Utan undantag.

AF, ær bra men den blir aldrig bættre æn det man uppnår genom att matcha AF med MF. Hur ofta vill man ha motivets skærpestællda punkt exakt i mitten av bilden? Oerhørt sællan før mig i alla fall!!

Nær det gæller actionfoto generellt så gæller det att hantera den utrustning man har så bra och långt det går.

Ett tips før den som har ett bættre EOS,hus ær att omplacera AF,en ifrån exponeringsknappen till exponeringslåset/tummen. Det ger fotografen økad flexibilitet!! Faktiskt otroligt många som inte insett den funktionens værde...

MVH Niclas,
 
På årets finska rally provade jag på att göra lite mer välkomponerade bilder med hjälp av fokuspunkterna som inte ligger i mitten. Dålig idé när det gäller rally och en 10D, kan jag säga. Det märks verkligen att den mittersta AF-punkten är överlägsen de andra när det går riktigt fort, iallafall på min gamla dinosauriekamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.