Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter på analog EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Fokuspunkterna lyser inte när fokus sätts med min EOS 300:a, de har aldrig gjort det (köpte den begagnat). Nån som vet om det är vanligt och om det är en enkel fix?

Vilken AF-metod använder du? Om du använder följande fokus (AI-servo) blinkar inte fokuspunkterna. Det finns ibland en custom funktion som stänger av autofokusvisningen.

Jag har ett hus hemma så jag kan kolla, men har för mig att det är så att de inte lyser upp om du har ställt huset på AF-servo.

Hittar inte vart jag skulle kunna byta AF-metod på 300an. Provade lite olika "scenes", men ingen av dem gör så att fokuspunkterna lyser.

Jo, har varit på eosdoc och hämtat en manual. När jag byter fokuspunkt så lyser inte fokuspunkten vilken den gjort på samtliga EOS kameror jag haft (1, 350D, 40D, 5D). Tror att något är trasigt.

Kolla bilden (röda knappen)
Tryck på knappen som sitter längst från dig till vänster om displayen.
AF-indikatorn tänds inne i sökaren.
Byt sen AF-punkt med hjulet.
Så funkar det ivf på min analoga 300:a

Bilagor

• af300.jpg
    af300.jpg
    45.5 KB · Visningar: 71
EOS300 har ingen indikering av aktiv fokuspunkt i sökarbilden, dvs det är helt normalt att fokuspunkterna inte lyser upp som de gör på ”finare” EOS-hus. I stället finns en indikator under sökarbilden med motsvarande funktion.

ANNONS