Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Tjena.
jag har en Eos 7D. Använder för det mesta en spot afpunkt för Oneshot bilder för bäst kontroll tycker jag.
Sedan kan jag ibland använda autoval av alla punkterna eller zon tex vid fågelfoto tillsammans med AF Servo.
Nu undrar jag om nån använder den utökade fokuspunkten? Vad är fördelen med denna jämfört med autoval inom en zon? Likaså varför använder ni den "vanliga" punkten framför spotpunkten??

Frågar inte för att jag tycker det funkar dåligt, hr provat lite och kommit fram till att mina val funkar bra till det jag fotar. Ville bara få lite input från er hur nu jobbar med 7D. Man kan ju ha missat nått apbra lixom :)
 
Jag har också funderat en hel del på detta och provat en massa olika inställningar. Tyvärr är det ju enormt tidsödande att testa och inte alltid så lätt att dra entydiga svar.

På senare tid har jag generellt sett börjat använda "större" fokuspunkter, utökad enpunkts, och zon fokus. Rent spontant känns det ju som att spotfokus alltid skulle vara det bästa men jag gissar/tror att ju mindre fokuspunkt man väljer desto svårare kommer kameran ha att verkligen hitta rätt fokus. Med flera punkter aktiva ökar helt enkelt chansen att träffa rätt.

Numera använder jag spotfokus främst när motivet är garanterat still och lätträffat och det är absolut kritiskt med var fokus hamnar - t ex när man vill sätta fokus i ögat på ett porträtt på en sittande "modell".

Om jag däremot fotar folk på en fest eller mera allmänt så väljer jag oftas enpunkts eller till och med utökad fokuspunkt. Jag tycker jag får mer träffar på det viset.

Jag använder också spotfokus när jag försöker fota stillasittande fåglar i grenverk.

Den senaste veckorna har jag också börjat experimentera med att använa AI Focus - tycker det känns rätt bra faktiskt.

Men, jag kommer nog aldrig bli riktigt klok på AF på min 7D - när jag blir alltför less tar jag fram mina gamal 400D och 40D - då vet jag exakt hur fokus kommer att fungera (eller inte fungera)...
 
Ja, 7D är ju absolut inte sämre än 40D osv men finns det fler alternativ så kommer ju tanken att man kanske skulle ha använt en annan metod för bättre resultat...

Autoval av alla eller zon funkar bra med AIServo för fåglar eller annat mot en skapligt ren bakgrund. När det ska gå snabbt. Typ när nått flyger upp framför en och man snabbt vill komma till skott.

Den utökade punkten verkar funka så att om den inte kan hitta fokus med den valda punkten så försöker den med en omgivande istället... Har jag rätt? Den är lite mer prioriterad mot den valda punkten om man jämför med zon som väljer nån av dom valda punkterna, . Utökad punkt skulle kanske kunna funka som ett alternativ vid Oneshot fokus... I tex mörka miljöer där det kan vara svårt att få fäste... Eller om man råkar peka på en för kontrastlös punkt på motivet...
 
Enpunkts, utökad enpunkts eller alla 19 är vad jag använder i huvudsak. Spotfokus har jag lagt på "skärpedjupsknappen", tillgänglig i alla lägen. Sen använder jag M:fn för att snabbt kunna bläddra mellan alla fokusvarianter utom just spotfokus.

Kör f.ö. alltid med AF-ON och alternativ fokuspunkt med joysticken, dessutom AF med exponeringslåsknappen (*) och en tredje fokuspunkt. Jag har aldrig fokus på avtryckaren. Med den här tekniken kan jag även alltid köra AI-Servo och strunta i One Shot.
 
Enpunkts, utökad enpunkts eller alla 19 är vad jag använder i huvudsak. Spotfokus har jag lagt på "skärpedjupsknappen", tillgänglig i alla lägen. Sen använder jag M:fn för att snabbt kunna bläddra mellan alla fokusvarianter utom just spotfokus.

Kör f.ö. alltid med AF-ON och alternativ fokuspunkt med joysticken, dessutom AF med exponeringslåsknappen (*) och en tredje fokuspunkt. Jag har aldrig fokus på avtryckaren. Med den här tekniken kan jag även alltid köra AI-Servo och strunta i One Shot.

Hur lägger man Spotfokus på skärpedjupsknappen?
Jag lyckas inte begripa det.......
 
Enpunkts, utökad enpunkts eller alla 19 är vad jag använder i huvudsak. Spotfokus har jag lagt på "skärpedjupsknappen", tillgänglig i alla lägen. Sen använder jag M:fn för att snabbt kunna bläddra mellan alla fokusvarianter utom just spotfokus.

Kör f.ö. alltid med AF-ON och alternativ fokuspunkt med joysticken, dessutom AF med exponeringslåsknappen (*) och en tredje fokuspunkt. Jag har aldrig fokus på avtryckaren. Med den här tekniken kan jag även alltid köra AI-Servo och strunta i One Shot.

Glöm det, efter att ha läst manualen en gång till lyckades jag få till det ;-)
 
Det är korrekt som antas ovan att om man använder en utökad punkt, då fokuserar kameran med den valda punkten så länge det finns något att fokusera på där.
Använder man istället zon AF, en funktion som i vissa lägen kan ge ungefär samma punkter att arbeta med, väljer kameran redan från början den eller de punkter som den hittar fokus med och som är närmast dig, om det finns alternativa avstånd som fungerar.
 
Enpunkts, utökad enpunkts eller alla 19 är vad jag använder i huvudsak. Spotfokus har jag lagt på "skärpedjupsknappen", tillgänglig i alla lägen. Sen använder jag M:fn för att snabbt kunna bläddra mellan alla fokusvarianter utom just spotfokus.

Kör f.ö. alltid med AF-ON och alternativ fokuspunkt med joysticken, dessutom AF med exponeringslåsknappen (*) och en tredje fokuspunkt. Jag har aldrig fokus på avtryckaren. Med den här tekniken kan jag även alltid köra AI-Servo och strunta i One Shot.

Hur får man "en tredje fokuspunkt med * knappen"? Kan jag alltså välja olika alternativ för af-on och *, typ vanlig punkt med af-on och utökad med *?
Själv använder jag skärpedjupsknappen till att toggla mellan oneshot och af-servo på ett smidigt sätt i alla lägen..
 
Att enkelt förklara hur man gör det är inte lätt, knappt man kan läsa sej till det i manualen.

Men du kan programmera *-knappen så du kör AF på den.
Sen använder man förstoringsknappen, till höger om *, tillsammans med lampknappen, till höger om ISO-knappen, för att bestämma vilken fokuspunkt som skall jobba med *-knappen.
Med joysticken väljer du alltså en alternativ fokuspunkt och sedan håller du in förstoringsknappen och trycker på lampknappen så blir den valda fokuspunkten markerad med en liten ruta. AF hoppar sedan till den valda punkten när du trycker på *-knappen.

Före detta måste du nog tala om för kameran att den ska kunna välja en alternativ fokuspunkt men de kommer jag inte ihåg hur man gjorde i nån inställningsmeny.

Du får samma typ av fokusval för alternativpunkten som du har som val på ordinarie - enpunkt, utökad eller zon.

Aners Persson kan nog förklara hela gången för han vet precis allt om hur 7D fungerar.
 
Senast ändrad:
Att enkelt förklara hur man gör det är inte lätt, knappt man kan läsa sej till det i manualen.

Men du kan programmera *-knappen så du kör AF på den.
Sen använder man förstoringsknappen, till höger om *, tillsammans med lampknappen, till höger om ISO-knappen, för att bestämma vilken fokuspunkt som skall jobba med *-knappen.
Med joysticken väljer du en fokuspunktoch sedan håller du in förstoringsknappen och trycker på lampknappen så blir den valda fokuspunkten markerad med en liten ruta.

Före detta måste du nog tala om för kameran att den ska kunna välja en alternativ fokuspunkt men de kommer jag inte ihåg hur man gjorde i nån inställningsmeny.

Aners Persson kan nog förklara hela gången för han vet precis allt om hur 7D fungerar.

Ok, men då är det en alternativ fokuspunkt man kan lägga där. Inte an alternativ metod?
Jag tänkte att man kunde använda en vanlig fokuspunkt med AF-ON och tex en utökad punkt med *.
 
Det är en alternativ punkt, inte en alternativ metod.
Du kan registrera en Home Point, HP, på det sätt som beskrevs ovan, alltså välj den och tryck sedan på förstoring och LCD-belysning samtidigt. Sen går man in i egna inställningar (C.Fn IV-1), ställer * på att göra AF/mätning, trycker på INFO och bland detaljerna ställer man att den ska välja registrerad punkt, inte den för tillfället valda.
Då kan du alltså få fokus med den just nu valda punkten med AF-ON och med HP om du trycker på *.
Har du C.Fn III-12-1, alltså växlar AF-punkt beroende på hur du håller kameran, kan du ha olika HP registrerade i olika lägen på kameran.
Notera att fokus med en registrerad HP fungerar även i zon AF. Då släpar den med sig zonen dit där den registrerade punkten är.

Byta hela AF-metoden kan man bara göra med skärpedjupsknappen, eller objektivets AF-stoppknapp, om man nu håller sig med något sånt dyrt objektiv, som har sådan knapp.

Vill man normalt fokusera med avtrycket kan man lägga fokus på HP på AF-ON, fortfarande ha AE-lås på * och lägga FEL eller vattenpasset på M-Fn.
Eller så kan man ta bort fokus från avtrycket, lägga vanlig fokus på AF-ON, fokus med HP på * och flytta AE-lås till M-Fn, om man vill ha den funktionen kvar.
Det finns många kombinationsmöjligheter (åtskilliga miljoner, om man ska räkna dem alla).
 
Det finns många kombinationsmöjligheter (åtskilliga miljoner, om man ska räkna dem alla).

Har du funderat på att hålla kurser i handhavande av Canons modellutbud? Jag skulle komma.

Har aldrig varit med om att kameror varit så komplicerade förrän jag började använda 7D. Å andra sidan är det ju kul att man kan öva på något annat än att hitta motiv ibland när man får fotokramp. ;)
 
Jag utbildar i både ditt och datt (mest införande av ny teknik i våra produkter, för våra servicetekniker och andra utvecklare), på jobbet, så det känns som att hålla på med det mer organiserat även på fritiden kanske inte är den avkoppling jag är ute efter då.
Det är som med att resa. När jag är ledig är jag helst hemma. Förra året släpade jag med min 7D till Polen, Österrike, Turkiet, Israel, Spanien, Frankrike, Tyskland, Danmark, Storbritannien och USA (Georgia, Alabama, Florida, Massachusetts, New Hampshire, Maine och Illinois). Om jag inte glömt något. Det känns som att det räcker, så när det var semesterdags åkte jag till - Helsingborg.

Men det blir ju lite tid över på flygplatser och andra "väntelägen" att pillra med sin kamera, så det vore väl tusan om jag inte visste hur den fungerar vid det här laget. Och dessutom har lite vana vid att lära folk avancerad teknik.
 
Några frågor till.
C.Fn III 1. Skärpeföljd AF servo känslighet.
Där anger man hur snabbt den ska korrigera om något föremål dyker upp i mellan objektet och kameran va? Den ska vara låg om man inte vill att kameran ska reagera på att någon råkar gå förbi mellan kameran och objektet man följer typ.

C.Fn III 2. Har jag ingen koll på. Nån som kan förklara alternativen där?

C.Fn III 3. Verkar oxå vara hur fokusen ska reagera. Men att den antingen ska prioritera att ändra fokus så fort man pekar mot något annat objekt eller att den ska använda omgivande punkter att fortsätta följa det ursprungliga objektet om man råkar skaka lite med handen och den valda punkten inte längte ligger på objektet.

Förstår jag rätt då??
 
Men det blir ju lite tid över på flygplatser och andra "väntelägen" att pillra med sin kamera, så det vore väl tusan om jag inte visste hur den fungerar vid det här laget. Och dessutom har lite vana vid att lära folk avancerad teknik.

Se där ett utmärkt tillfälle att plocka upp några elever - VIP-loungen på flygplatsen är väl en perfekt lektionssal.
 
C.Fn III 1. Skärpeföljd AF servo känslighet.
Där anger man hur snabbt den ska korrigera om något föremål dyker upp i mellan objektet och kameran va? Den ska vara låg om man inte vill att kameran ska reagera på att någon råkar gå förbi mellan kameran och objektet man följer typ.

Precis så. Min erfarenhet är att standardinställningen 0 fungerar bra till det mesta.

C.Fn III 2. Har jag ingen koll på. Nån som kan förklara alternativen där?

Inställningen anger hur kameran ska prioritera om den har svårt att hitta fokus vid när du kör seriebildtagning med Servo AF.
0: kameran prioriterar att först hitta fokus innan första bilden tas. Därefter prioriteras fokus över seriebildtagningshastighet.
1: samma som 0, men fr.o.m. andra bilden prioriteras seriebildshastigheten över fokus, dvs kameran försöker hålla 8 bilder/s även om fokus inte hänger med.
2: för första bilden prioriteras exponering över fokus, d.v.s. kameran tar bilden även om fokus ej är uppnådd. Därefter prioriteras seriebildtagningshastighet.
3: samma som 2, men fr.o.m. bild 2 prioriteras fokusering före hastighet.

C.Fn III 3. Verkar oxå vara hur fokusen ska reagera. Men att den antingen ska prioritera att ändra fokus så fort man pekar mot något annat objekt eller att den ska använda omgivande punkter att fortsätta följa det ursprungliga objektet om man råkar skaka lite med handen och den valda punkten inte längte ligger på objektet.

0: om den valda fokuspunkten plötsligt blir täckt av t.ex. en passerande hinder kommer kameran att fokusera om till hindret som täcker fokuspunkten
1: vid situatonen ovan kommer kameran istället att ignorera hindret och försöka hålla det tidigare fokuseringsavståndet genom att byta till någon av de omgivande fokuspunkterna.


Mitt AF-tips är att under C.Fn III 6 avaktivera alla fokusområden du inte använder. Det blir mycket smidigare/snabbare att byta mellan dom som du tycker funkar till ditt fotande. Min erfarenhet är att 19-punkters inte är tillförlitlig, kameran sätter inte alltid fokus på de punker som faktiskt indikeras i sökaren.


Det mesta finns förklarat i den digra manualen, men den är inte helt lättöverskådlig.
 
Ok. Ja du har jag fattat någorlunda rätt. :)
Har gjort precis så. Har alla 19, utökad punkt samt spotfokus valda så jag kan toggla mellan dom med M-fn knappen. Byta punkt gör jag med joysticken för tummen samt att jag lagt af-servo/oneshot på skärpedjupsknappen för att på enklaste sätt växla däremellan.

Autoval av 19 punkter tillsammans med AF-Servo funkar bra när man snabbt vill komma till skopp på en flygande fågel så den får vara kvar. Tillsammans med oneshot hart jag dock ingen användning för det alternativet..
Alternativa punkter och "homepoint" på * knappen eller att den byter när man vinklar kameran använder jag inte. Tycker bara det ställer till det för mig.

C.fn III 1 är ställd till 0
C.fn III 2 Står oxå på 0
C.fn III 3 är ställd till 1

Funkar bra tycker jag. Man måste ju inte använda alla funktioner bara för att dom finns där...
 
Allt måste användas, annars får man inte valuta för pengarna!

Läser man Canons olika white paper och annan dokumentation, kan man summera så här: Numren på Custom functions gäller 7D.

One Shot AF
C.Fn III-4-0
Kameran letar efter fokus där objektivet är ställt. HIttar den inget där kör den obektivet mellan ändlägena. Hittar den inget där heller går det inte att ta någon bild.

C.Fn III-4-1
Kameran letar efter fokus där objektivet är ställt. Hittar den inget där går det inte att ta någon bild.

Notera att när kameran letar efter fokus där objektivet redan är ställt innebär det inte att den bara nöjer sig med skärpa där objektivet står. Men det rätta skärpeläget får inte vara så långt ifrån vad objektivet står på att kontrasten den mäter på hamnar utanför AF sensorn.

AI Servo AF

När man startar fokuseringen är det inte samma sak som när man håller på och följer. Om man har alla punkter aktiva måste man ändå bestämma sig för vilken man ska börja med, men sen kan man följa med vilken som helst.

C.Fn III-1 Fördröjning för omfokusering
Om den punkt som följer kameran tappar motivet ur sikte, alltså såpass att inte någon liten fokuskorrigering fixar till det, tar det en viss tid innan kameran ger upp följandet och ger sig ut på jakt efter motivet igen. Denna tid ställs här. Numera anger inte Canon vad de olika stegen innebär i tid, men de gjorde för 1D Mark II. Där var det 1s, 0,75s, 0,5s, 0,25s och 0,125s som gällde. När motivet ska fångas in första gången är det alltid kortaste fördröjning som gäller.
Följer man med flera punkter försöker kameran lämna över till någon annan punkt, som ligger i eller nära fokus, istället, innan den ger upp och gör om sökningen.

C.Fn III-2 AF/Exponeringsprioritet
Vid följande AF kan kameran göra en eller flera försök att hålla kvar fokus, innan den antingen lyckas eller ger upp. Om man då kör med AF-prioritet kommer serietagningshastigheten att påverkas när kameran mixtrar med att hitta fokus. Efter ett antal försök, eller någon viss tid (har inte sett någon uppgift på vilket som gäller) kommer den att ge upp och exponera bilden, även om skärpan inte hittades.
Om man i stället har serietagninssprioritet kommer den att göra exakt ett försök att rätta till skärpan, sen tas bilden.
Många gånger klarar kameran av att sätta skärpan efter ett försök, och då märks det ingen skillnad på metoderna.

C.Fn III-3-0
Denna funktion har bara verkan om man följer AF med mer än en punkt.
I ett sådant fall, om man följer med alla 19, för att ta ett exempel, och startar med mittpunkten, kan man behålla fokus även om föremålet rör sig in under andra punkter. Om då något dyker upp vid startpunkten, mitten i detta fall, och detta föremål är närmare än det som man följer, då kommer kameran att hoppa över till det nya föremålet.

C.Fn III-3-1
Här kommer kameran inte att fokusera om på ett föremål som kommer in till den primära fokuspunkten, även om det är närmare, under förutsättning att någon av de andra punkterna fortfarande klarar att följa det motiv man började med.

De första tre funktionerna i gruppen III har ingen verkan om man inte kör med Servo AF.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.