ANNONS
Annons

Fokuspunkter 11 eller 51?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
Hej,

Läste ett test på D700 och där sa de att Nikon rekommenderar att man kör 11 fokuspunkter men kameran är inställd samt klarar 51st.

Så frågan är... Varför säger de att rekomendationen är 11? Bättre fokushantering av kameran då?
 
Det är väl så att det behövs rätt speciellt förhållanden för att 51 fokuspunkter ska ge synbart bättre fokus än 11 punkter. Normalt ger kanske hastighetsvinsten med 11 punkter större fördel än den högre noggrannheten som 51 punkter eventuellt kan ge. Dessutom kan det nog vara lite jobbigt att bläddra bland 51 punkter om man själv vill välja fokuspunkt.

Men som alltid när det gäller avancerade tekniska prylar så gäller det för var och en att testa fram vilken nivå av automatik som är mest praktisk användbar för ens behov.
 
Det är väl så att det behövs rätt speciellt förhållanden för att 51 fokuspunkter ska ge synbart bättre fokus än 11 punkter. Normalt ger kanske hastighetsvinsten med 11 punkter större fördel än den högre noggrannheten som 51 punkter eventuellt kan ge. Dessutom kan det nog vara lite jobbigt att bläddra bland 51 punkter om man själv vill välja fokuspunkt.

Men som alltid när det gäller avancerade tekniska prylar så gäller det för var och en att testa fram vilken nivå av automatik som är mest praktisk användbar för ens behov.

AF-systemet tar hänsyn till alla 51-AF-punkterna i det dynamiska AF-C-läget oavsett om vi har 11 eller 51 AF-punkter valbara. Detsamma gäller i Auto-AF-läget.

Använder vi enkelpunkts-AF lär det inte heller spela någon roll om vi valt bland 11 eller 51 AF-punkter.
 
AF-systemet tar hänsyn till alla 51-AF-punkterna i det dynamiska AF-C-läget oavsett om vi har 11 eller 51 AF-punkter valbara. Detsamma gäller i Auto-AF-läget.

Använder vi enkelpunkts-AF lär det inte heller spela någon roll om vi valt bland 11 eller 51 AF-punkter.

Hmmm... Stämmer verkligen det? Jag har exempelvis valt 9 AF-punkter och kör ofta i AF-C-läget. Trodde här att valet av 9 st skulle snabba på AF i jämförelse med att ha valt 51 st. Vad är det annars för vits med att kunna välja antalet AF-punkter?

/Oscar
 
Har för mig att redan F5 fungerar så.
När föremål rör sig så får man continous mode tills skärpan är satt samt att föremålet står still. Sedan rör sig skärpan inte förrän nästa knapptryckning.

Om jag kommer ihåg rätt så har de 51 - massor av punkter att göra med ett Nikonpatent. De har ngt patent som berör att kameran kan få fokusen att följa en viss färg trots att kameran är still.
exv om skärpan sätts på den gula racerbilen så kokmmer kameran göra allt för att behålla skärpan på just den bilen.

Men innan funktionen hamnar i konsumentkamerorna måste det till mer datakraft.
 
Yepp, det där att AF följer en färg kom med D3:an (lite osäker på om D300:an oxå har det). Men denna funktion tar givetvis en del av AF-hastigheten, då det blir ett jädrans letande och beräknande för kameran...

/Oscar
 
Vad är det annars för vits med att kunna välja antalet AF-punkter?

/Oscar
Då gäller det bara för när du manuellt väljer fokuspunkt. Då kan jag förstå att Nikon föreslår att man kan ändra till 11 punkter, för det är nog inte ofta man vill behöva välja bland alla 51 punkter. Då blir det bara onödigt bläddrande bland punkterna om man har alla 51 aktiverade.



Efter att ha undersökt detta närmare så tycks det finnas två olika inställningar angående fokuspunkter.

- Dynamisk AF område (a3)
Den iställningen styr hur många AF punkter som automatiken använder. (9, 21, 51 eller 51 + 3D-tracking).

- AF punktmarkering (a8)
Detta gäller hur många punkter man kan välja mellan vid manuellt val. (11 eller 51).

Använder själv inte Nikon så jag har ingen större insikt i hur detta fungerar i praktiken.
 
Hmmm... Stämmer verkligen det? Jag har exempelvis valt 9 AF-punkter och kör ofta i AF-C-läget. Trodde här att valet av 9 st skulle snabba på AF i jämförelse med att ha valt 51 st. Vad är det annars för vits med att kunna välja antalet AF-punkter?

/Oscar

Vi pratar om två olika saker. Det jag menar är alternativet mellan 11 eller valbara 51 AF-punkter generellt i AF-systemet. Det andra är valet i AF-C mellan 9, 21, 51 eller 51 3D focus tracking. Det första valet har ingen betydelse för prestandan. Det andra påverkar givetvis både snabbhet och precision.
 
Vi pratar om två olika saker. Det jag menar är alternativet mellan 11 eller valbara 51 AF-punkter generellt i AF-systemet. Det andra är valet i AF-C mellan 9, 21, 51 eller 51 3D focus tracking. Det första valet har ingen betydelse för prestandan. Det andra påverkar givetvis både snabbhet och precision.

Aha, då fattar jag!

Fridens
Oscar
 
Jag vill minnas att det även bara är de 11 punkterna som är korslagda, de andra vill man alltså ändå inte använda =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.