Annons

Fokuspunkt storlek/variabel storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullis

Aktiv medlem
Hej i solen alla glada fotografer!

Ibland när man fotar i besvärliga miljöer så upplever jag att fokuspunkten(erna) kan vara för stor(?)
t.ex djur i/bakom lövverk.

Vet någon här om någon kameratillverkare tittar på att ta fram 'mindre' fokuspunkter el. kanske variabla(mindre i mitten) el. kanske olika fokuspunkts-storleks-moder?

Hej själv!

Om man tittar efter något som man inte hittar i sin vanliga kamera, så brukar det vara enklast att kolla Sony. Varthän man än tittar, så brukar man hitta någon Sonykamera där, och som kan ha den eftersökta möjligheten. :)

Sony A6000 klarar att dynamiskt ändra AF-områdets storlek beroende på hur motivets storlek varierar.

På A7-serien kan man vid CDAF välja på stor, normal eller liten "AF-punkt". Man kan även välja Eye AF, då AF-punktens mätområde minskas till ett ögas storlek, och t.o.m. till pupillstorlek ifall det inte är för dåligt ljus. Ju mindre AF-mätområde, ju högre precision men ju lägre ljuskänslighet förstås. Räkna därför inte med att Eye AF ska fungera vid dåligt ljus eller snabbt rörliga motiv.

På den alldeles nya A77 II kan man välja mellan fyra olika AF-areor + Eye AF. Och en h-lsikes massa annat också - min nya drömkamera... :)

Enligt din kameraväska kör du med en Nikon D7000 som använder fasdetekterande autofokus, och med den typen av AF är storleken på fokuspunkterna konstant. På kameror med kontrastdetekterande AF (spegellösa från Sony, Olympus och andra) går det att ändra storleken på fokuspunkterna, men det är också långsammare och fungerar i allmänhet inte lika bra i dåligt ljus.

Canon

Hej i solen alla glada fotografer!

Ibland när man fotar i besvärliga miljöer så upplever jag att fokuspunkten(erna) kan vara för stor(?)
t.ex djur i/bakom lövverk.

Vet någon här om någon kameratillverkare tittar på att ta fram 'mindre' fokuspunkter el. kanske variabla(mindre i mitten) el. kanske olika fokuspunkts-storleks-moder?

Canon har en extra liten AF-punkt i mitten som ligger på samma ställe som den ordinarie lite större. Finns på t.ex. 7D och 5DIII

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar