Annons

fokusproblem+underexponering d70

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Har haft min d 70 i drygt ett år, och måste erkänna att jag inte är speciellt nöjd. I autoläget blir bilderna mörka och "solkiga", och den fokuserar heller inte. Har tidigare haft en f65 som jag är väldigt nöjd med. får mycket finare bilder med den. någon som har liknande problem, eller vet vad man kan göra?
 
Vad gäller mörka bilder: använd spotmätning och exponeringslås så blir det något helt annat.

Det är säkert D70:s matrismätning som ställer till det - den ser det ljusaste i bilden och exponerar konservativt efter det för att inte fräta ut högdagrar.

F65 har centrumvägd mätning tror jag.

Vad har du för fokusläge inställt? Dymaniskt eller spot?

Skärper du bilderna efteråt? Analogt behöver du inte skärpa men digitala bilder måste du alltid skärpa pga antialiasingfilter.

Det finns massor av instruktionsböcker och tidningsartiklar om det här. T.ex tidningen FOTO:s digitala systemkameraskolan som går just nu.
 
Senast ändrad:
Vad har du gjort med dina F65-bilder? Lämnat in till labb och fått färdiga papperskopior i handen?

Om det ÄR så så måste du vara medveten om att labben justerar ljushet, kontrast, färgbalans, tar bort färgstick. I många fall ser bilderna helt hopplösa ut om man tittar på negativet.

Har du fotat dia så är ju diafilmerna sådan av naturen att de ger ganska hög kontrast och färgmättnad, så där är bilden färdigefterbehandlad redan på filmen, sas.

Med en digital kamera så gör man ju mycket av detta arbetet själv. Man kan göra det i photoshop, eller så kan man (i något mindre utsträckning) göra det genom att ändra inställningar i kameran, eller i fallet med Nikons kameror, till och med ladda upp en tonkurva i kameran.

Därtill så är ju ljusmätningen i D70:n en aning konservativ och "underexponerar" ofta för att bevara detaljer i de ljusaste partierna i bilden.

Att välja en tonkurva i kameran som tex "medium high" och sedan även använda +0.3 till +0.7 EV i exponeringskompensation kan göra att man får lite ljusare bilder med mer "tryck" i.

Om du ger oss bildexempel med exponeringsinformation och talar om vad du inte är nöjd med så kan vi säkert hjälpa dig ännu bättre.
D70:n är kapabel till att ta mycket bra bilder, men som alltid så måste man känna sitt verktyg för att få det reultat man vill ha.

Det verkar ju dock märkligt att den inte fokuserar... Kan du berätta mer om de problemen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.