Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem under Nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

spinko86

Ny medlem
Hejsan, har nyligen köpt ett stativ och skulle igår ge mig ut och fotografera med en eos350d och 28-135 is usm. Jag tog säkert 100 bilder udner kvöllen och exponering och dyl var OK, men jag hade under kvällen bevisligen haft otroliga problem med att fouksera manuellt. Objektivet klarade inte överhuvudtaget av att fokusera själv i så mörka förhållanden, så jag blev tvungen att göra det manuellt. Det visade sig vara katastrof då knappt några av fotona var i fokus. Snälla hjälp mig med lite tips på fokuseringen, hur ska jag göra?
 
Har du en dioptri på din kamera, är den korrekt inställd i så fall. Den kan ju blivit skruvad på eller inte inställd efter dina ögon.....

Har du flera objektiv, samma fenomen?

Testa i dagsljus både manuellt och i autofokus.

/Arne
 
Vad skall du fokusera på? Nära eller långt borta?

Om det är långt borta är objektivets avståndsskala den metod jag föredrar. Då fäller det ju förstås att man har en avståndsskala, vilket saknas på många moderna objektiv. Om det saknas, hoppa till nästa förslag.

Om det är nära så hjälper en ficklampa eller laserpekare till (både för manuell och automagisk fokusering).
 
Kollade dioptrierna idag, och de är OK, har ingen nedsatt syn och därför är den snurran orörd.
Har dock bara testat detta objektivet för både kameran och obektivet är nytt och har inget att jämföra med just nu.

Bilderna jag tog stod i extremt mörka förhållanden uppe på en kulle och var knappt belysta alls. Denna bild är tagen med slutartid på 5 sekunder och Bländare på 3.5 (jag vet att den är lite stor men faktum är att bländare 8 - 22 inte blev skarpare.)

Laserpekare är ju en kanonide, men jag vet inte hur fasen jag ska göra med fokusen på långt håll. Normen vid en stadsbild vore givetvis att fokusera på oändligt avstånd, men inte här heller blev det skarpt. DOCK är stativet riktigt riktigt billigt, ett plastigt stativ som inte kostade mer än 500 spänn.

Tack för att ni engagerar er Jim och Arne!
 

Bilagor

  • kors21.jpg
    kors21.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,294
oändligt och sedan tillbaka pyttelite brukar vara bäst eftersom objektiven på nåt sätt ser bortom det oändliga när det gäller fokus...
 
Den korrekta avståndsinställningen för oändligt avstånd är förmodligen "ungefär" vid oändlighetssymbolen, ...

...men exakt inställning varierar antagligen med brännvidden, och det är väl där ditt problem ligger, gissar jag. Använd autofokusen i dagsljus och memorera den exakta inställningen för olika brännvidder.
 
Hej!

En intressant diskussion. Jag försöker lära mig att använda manuell fokus på min Powershot S3 IS och det är rätt svårt. Speciellt när det gäller foto i mörker och avlägsna motiv. Jag har provat att ställa in fokus på oändligt men det verkar inte fungerar riktigt i alla fall.

Skalan på min kamera går upp till 50 m, sedan kommer oändlighetssymbolen. Borde inte alla avlägsna objekt bli i fokus då? Eller bör man som det stod tidigare i tråden backa lite från oändligt även om det gäller avlägsna vyer?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
De som använder Nikon får en svart prick som uppenbarar sig nere i vänstra hörnet när skärpan är i focus. Detta gäller både när man kör autofocus eller helt manuellt. Trodde alla systemkameror hade en liknande funktion.
 
även om det är så svagt ljus att AF inte fungerar?
I normalt ljus är det iaf likadant på en KM 5D, i mörker vet jag inte, det har jag inte tänkt på
 
på Canon finns det ingen svart prick under manuell fokus... Tyvärr. Det låter ju annars riktigt riktigt bra. Hade gärna haft en!

Detta är ju ett ganska tråkigt problem, då man lever i konstant mörker under halva året i kära gamla Sverige!

Många lösningar har ju presenterats, men faktum är att jag tror att bästa alternativet (för mig) är att lära mig förhållandena på avstånd och manuell fokus. Annars skall jag i forts aatid ha med mig en ficklampa när jag går nånstans med kameran!
 
Billigt stativ, lång slutartid -> rörelseoskärpa?

Det kan se ut som dålig fokusering. Med ett dåligt stativ får man lätt rörelseoskärpa vid nattfoto.
 
Ett stadigt stativ och använd gärna spegeluppfällning.
Om det hade vart felfokus borde ju nåt i bilden varjefall blivit skarpt!
 
Jag kör för det mesta vidvinkel vid nattfoto och då är skärpeinställning oftast inte några problem. Bländare ca 6.3 - 11, manuell fokus på oändlighet.. Då hamnar det mesta i fokus.
 
Hej! Jag hade liknande problem för inte så längesen. Kom fram till att det var fel på objektivet, när den skulle fokusera på oändligt så fokuserade den några millimeter innan själva oändlighetssymbolen. Därför fick jag fokusera normalt. Men det är nog inte det problemet du har eftersom du inte ens får skärpa manuellt.

En annan anledning kan vara att kameran och stativet skakar till när du trycker på avtryckaren. Det löser man lätt med en självutlösare på ett par sekunder. Funkar bra för mej, som också har ett ganska ostabilt stativ. ;)
 
Ficklampa eller laserpekare som nämnts, men i stället för att fokusera på oändligheten kan man fokusera på hyperfokalavståndet, vilket ger snäppet bättre bilder.

Det finns mängder av information om hyperfokal om man söker på forumet, så jag går inte närmare in på vad det är, mer än att det ger bättre skärpa över större användbart djup än oändlighetesfokusering.

Sedan är ju, som sagts, ett bra, stabilt och tungt stativ att föredra, i alla fall om det inte är helt vindstilla, men det går också bra att göra ett lätt stativ betydligt stabilare genom att hänga en tyngd, t.ex. en plastpåse med stenar, under det (om det har en krok eller om du är uppfinningsrik och kan improvisera fram en sådan) eller spänna fast det neråt mot marken med en gummistropp om det finns något att fösta i på marken. Spegeluppfällning om din kamera har den funktionen (spelar dock ingen större roll vid slutartider på ett par sekunder eller mer) och fjärrutlösare eller självutlösare är också bra för att minska rörelseoskärpa.
 
Koja skrev:
Hej! Jag hade liknande problem för inte så längesen. Kom fram till att det var fel på objektivet, när den skulle fokusera på oändligt så fokuserade den några millimeter innan själva oändlighetssymbolen. Därför fick jag fokusera normalt. Men det är nog inte det problemet du har eftersom du inte ens får skärpa manuellt.

En annan anledning kan vara att kameran och stativet skakar till när du trycker på avtryckaren. Det löser man lätt med en självutlösare på ett par sekunder. Funkar bra för mej, som också har ett ganska ostabilt stativ. ;)

Ifall du avser ett objektiv med fast brännvidd håller jag med dig, men för zoomobjektiv stämmer den angivna avståndsinställningen normalt inte för alla brännvidder.

Skakningsoskärpa är värst för halvlånga slutartider. Vid långa tider har skakningen dämpats ut, och större delen av exponeringen sker utan skakning.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg då jag inte har tid, men jag skriver ett snabbt svar iaf..

Stäng av IS, nu vet jag inte om du hade den på eller inte, men hade du den på så är det därför bilderna är oskarp..
Hade själv 28-135 som jag körde på stativ med IS, kunde inte fattat att bilderna in blev skarp.. Men svaret är enkelt, IS ska vara av på stativ.. Hoppas det inte blev massa dubbelsvar nu!
 
Det som Fredrik säger stämmer nog. Hade precis samma problem med mitt 17-85mm med IS. Alla bilder tagna i mörker blev suddiga. Fredrik tipsade mig om detta. Sagt och gjort så stängde jag av IS och vips så blev alla bilder kanonbra!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar