Annons

fokusproblem med K100d Super och M(A)-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Hej alla.
Laddade ner testsidan från http://www.focustestchart.com/focus21.pdf för att kolla att autofokus var ok med kitobjektivet.
När jag ändå höll på provade jag även att fokusera manuellt med mina gamla gluggar, och nu till det märkliga.
Jag upplever att fokus varierar mellan dom trots att jag fokuserar helt manuellt.
Pentax-A SMC 28mm 1:2,8 fokuserar rätt ok, (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3798)
Takumar 1:2.5 135 mm likaså, (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9544)
men Pentax SMC-M 50mm f/1.7 frontfokuserar. (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7675)
Hur kan detta vara möjligt? Gör jag nåt fel?
Iofs är det inte helt trivialt att fokusera manuellt med den mattskiva som sitter i K100D, men efter att ha tagit en hel del bilder upplever jag en repeterbarhet i felet.
Rimligtvis borde avståndet optik<->mattskiva/optik<->CCD vara densamma oavsett vilken optik jag använder såvida inte CCD:n kan röra sig treaxligt (x,y,z) och inte bara tvåaxligt (x,y).
Någon här som har nån bra teori?
Någon som gjort motsvarande test, eller kan göra det? (Uffe S?)

/Lage
 
mm,fast om ett objektiv har tex bakfokus så spelar det ingen roll om man kör manuelt eller?
kollar du efter skärpan optiskt eller trycker du av vid grön markering.
 
Jag har provat både och vad gäller skärpan.
Jag har alltid trott att bak/framfokusproblematiken bara gällde autofokusobjektiv men nu är jag inte så säker längre...
 
Zewrak skrev:
http://www.jayandwanda.com/photography/dslr_man_focus/man_focus.html

http://www.dphotoexpert.com/2007/09/21/live-view-versus-the-cheating-dslr-viewfinder/

Du kan nog helt enkelt inte vara säker på att du har fokus hur du än beter dig. Du får skaffa en splitscreen ;)
Nä men det är märkligt att felet är såpass repeterbart på just SMC-M 50mm f/1.7
Det borde vara lite mer normalfördelat över objektiven om det bara vore handhavandefel tycker jag?
 
Lage skrev:
Nä men det är märkligt att felet är såpass repeterbart på just SMC-M 50mm f/1.7
Det borde vara lite mer normalfördelat över objektiven om det bara vore handhavandefel tycker jag?

DOF på 50mm är ju annorlunda än 135mm. Så där kan jag förstå om det är klurigare. Varför det har problem jämfört med 28mm har jag lite svårare med. Använder du samma bländare på 28mm och 50mm när du testar?

Hur veriferar du att du har fokus? Vet inte hur det är på K100D, men K10D har du tre saker som rör det hela, ljudsignalen, röda rutan och hexagonen. Bara hexagonen går att lita någorlunda på, en del får för sig att röda rutan som talar om vilken fokuspunkt du har också talar om att du har fokus, vilket ju är helt galet. Ljudsignalen med, eftersom den är knuten till den röda rutan och inte hexagonen.

Dessutom ska hexagonen lysa, inte blinka. Och för att göra det ännu jobbigare så är den inte helt hundra den heller, även om den funkar bra.

Överlag kan du nog skylla det på mattskivan, de som byter till splitscreens blir väldigt nöjda. Har inte gjort det själv ännu, men ska snart. Blir riktigt irriterad ibland på konstiga fokuseringar.
 
Jag körde med största bländare på respektive glugg för att få minsta möjliga DOF.
Att det är hexagonen som är tillförlitligast/minst dålig visste jag inte, tack för tipset. Skall prova lite mer vid tillfälle.
Splitscreen saknar jag verkligen. Det går väl inte att byta mattskiva på K100D heller, rätta mig om jag har fel.
Tack för länkarna, intressant läsning!

/Lage
 
Hej!

Har ibland lite av samma problem, har ett par manuellt fokuseringsgluggar, och det är ibland knivigt att ställa in fokus. Dock har jag gåt tefter den röda fokuspunkten när de är för svårt, har inte ens tänkt på hexagonen! Tack för det tipset.

OM man byter fokuseringsskiva, går det fortfarande att använda autofokus utan problem?

Mvh
Marcus
 
Lillek skrev:
Hej!

Har ibland lite av samma problem, har ett par manuellt fokuseringsgluggar, och det är ibland knivigt att ställa in fokus. Dock har jag gåt tefter den röda fokuspunkten när de är för svårt, har inte ens tänkt på hexagonen! Tack för det tipset.

OM man byter fokuseringsskiva, går det fortfarande att använda autofokus utan problem?

Mvh
Marcus

Den röda har _inget_ med fokus att göra. Den bara talar om att något är _nära_ att _få_ fokus och därför kommer den punkten att gälla.

Ja, autofokus funkar. Spotmetering kommer inte funka som det ska dock, eftersom det fältet kommer vara mörkare när du har spliten mitt i mätfältet, de andra meteringarna ska fungera utan problem dock. Så du får kompromissa med spot om du vill ha bra fokus ;).

Å andra sidan är det ett 10 sekunders arbete att byta skiva när du vant dig.

Mitt tips till dig är att slå av röda rutan och ha ljudet på istället, men även det är lika missvisande. Du får åtminstone en indikation att du är på väg åt rätt håll. Men med manuella objektiv är röda rutan bara en distraktion, eftersom du bara har en fokuspunkt i alla fall.
 
Japp. Tänkte prova med en sådan innan jag slänger ut 1200.- på en Katz-eye.

Men har du pengar är det naturligtvis roligare med en Katz-eye med pentax markeringar och ljusbehandlad så den är ljusare på mindre bländare. De kan ju bli rätt mörka redan vid 5,6 ibland.
 
Det gör det, men frågan är om det är värt det när du kan få en modifierad för 150.-. De flesta kinesiska på ebay är modofierade från gamla kameror. Tror det bara är Katz-eye som gör nya.

Men visst, känner man för att spendera någon timme med sandpapper och en gammal skiva från en k1000 tex, så kan man det.
 
Zewrak skrev:
Det gör det, men frågan är om det är värt det när du kan få en modifierad för 150.-. De flesta kinesiska på ebay är modofierade från gamla kameror. Tror det bara är Katz-eye som gör nya.

Men visst, känner man för att spendera någon timme med sandpapper och en gammal skiva från en k1000 tex, så kan man det.

Jag var intresserad av lite feedback från någon som provat, inte få dina värderingar på vad som är värt att göra och inte.
Lite handarbete är alltid kul, speciellt om man får det att fungera.

Mvh
Torbjörn
 
Zewrak skrev:
Japp. Tänkte prova med en sådan innan jag slänger ut 1200.- på en Katz-eye.

Men har du pengar är det naturligtvis roligare med en Katz-eye med pentax markeringar och ljusbehandlad så den är ljusare på mindre bländare. De kan ju bli rätt mörka redan vid 5,6 ibland.
Har du fått din mattskiva än?
Väntar otåligt på en recension :)
 
Nix. Den borde dyka upp den här veckan. Stod att det kunde vara upp till 2 veckor leveranstid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.