Fredster
Medlem
Jag tycker inte jag får fokus där jag vill ha den med min 40D tillsammans med min 50mm 1.8 mm II. Ofta tar jag med vidöppen bländare och korta avstånd så ett fokusfel blir väldigt uppenbart. Jag har lämnat in kamera+objektiv och verkstaden hävdade att de justerade kameran och att skärpan nu "ska sitta där man vill ha den". Men fortfarande är jag inte nöjd. Det här har tagit glädjen ur fotograferingen eftersom bilden aldrig blir som jag hade tänkt. Men kanske är det skit bakom spakarna.
Så se vad ni tycker. På båda bilder är fokus på texten på den mittersta burken och det är 1m mellan kamerans fokusplan och texten på den mittersta burken. Det är 5 cm mellan texterna. Första bilden är med mittersta fokuspunkten och andra bilden är med fokuspunkt längst åt höger. Flera foton togs med omfokusering på annat föremål mellan bilderna och resultatet blev detsamma.
ISO 100, f/1.8, 1/20 s på båda bilder.
Jag tycker fokus ligger på främsta burken snarare än mittersta. Ska jag inte kunna förvänta mig bättre än detta med denna kombination av kamera och objektiv?
Så se vad ni tycker. På båda bilder är fokus på texten på den mittersta burken och det är 1m mellan kamerans fokusplan och texten på den mittersta burken. Det är 5 cm mellan texterna. Första bilden är med mittersta fokuspunkten och andra bilden är med fokuspunkt längst åt höger. Flera foton togs med omfokusering på annat föremål mellan bilderna och resultatet blev detsamma.
ISO 100, f/1.8, 1/20 s på båda bilder.
Jag tycker fokus ligger på främsta burken snarare än mittersta. Ska jag inte kunna förvänta mig bättre än detta med denna kombination av kamera och objektiv?