Annons

Fokusproblem med 40D + 50mm 1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredster

Medlem
Jag tycker inte jag får fokus där jag vill ha den med min 40D tillsammans med min 50mm 1.8 mm II. Ofta tar jag med vidöppen bländare och korta avstånd så ett fokusfel blir väldigt uppenbart. Jag har lämnat in kamera+objektiv och verkstaden hävdade att de justerade kameran och att skärpan nu "ska sitta där man vill ha den". Men fortfarande är jag inte nöjd. Det här har tagit glädjen ur fotograferingen eftersom bilden aldrig blir som jag hade tänkt. Men kanske är det skit bakom spakarna.

Så se vad ni tycker. På båda bilder är fokus på texten på den mittersta burken och det är 1m mellan kamerans fokusplan och texten på den mittersta burken. Det är 5 cm mellan texterna. Första bilden är med mittersta fokuspunkten och andra bilden är med fokuspunkt längst åt höger. Flera foton togs med omfokusering på annat föremål mellan bilderna och resultatet blev detsamma.

ISO 100, f/1.8, 1/20 s på båda bilder.

Jag tycker fokus ligger på främsta burken snarare än mittersta. Ska jag inte kunna förvänta mig bättre än detta med denna kombination av kamera och objektiv?
 

Bilagor

  • IMG_1726.jpg
    IMG_1726.jpg
    12.8 KB · Visningar: 339
  • IMG_1727.jpg
    IMG_1727.jpg
    13.3 KB · Visningar: 331
Hur är ljusförhållandena i rummet när du tar bilden? När jag hade min f/1.8 så upplevde jag ofta att den jagade fokus i mindre än perfekta ljusförhållanden och manuell fokusering var det jag fick använda för att sätta fokus. Hur blir samma bild om du använder Live View, förstorar 10X och sätter fokusen där du verkligen vill ha den, hur mycket behöver du justera fokusen ifrån det AF ställde in?
 
Dessutom kan fokuspunkterna hitta sakera att fokusera på som ligger utanför den fyrkant som visas i sökaren. Är bilderna du visar hela bilderna, eller har du beskurit innan du lade upp dem här?
 
Med 1.8 i bländare på kortavstånd är det svårt att få focus att sitta där man vill ha det..
Ta en bild med max iso med 1.8, en focus punkt hur blir det då?
vad händer om du bländar ned lite?
 
Hur är ljusförhållandena i rummet när du tar bilden? När jag hade min f/1.8 så upplevde jag ofta att den jagade fokus i mindre än perfekta ljusförhållanden och manuell fokusering var det jag fick använda för att sätta fokus. Hur blir samma bild om du använder Live View, förstorar 10X och sätter fokusen där du verkligen vill ha den, hur mycket behöver du justera fokusen ifrån det AF ställde in?

Det är glödlampsljus när jag tar det. ISO100, 1/20s, f/1.8 är väl inte oceaner av ljus men representerar nog en ganska vanlig situation för mig. I praktiken hade jag dragit upp ISO så klart.

Jag ska prova Live View-varianten men det sättet att fokusera blir lite långsamt. Det jag ville veta var hur AF funkade i ett vanligt fall.
 
Dessutom kan fokuspunkterna hitta sakera att fokusera på som ligger utanför den fyrkant som visas i sökaren. Är bilderna du visar hela bilderna, eller har du beskurit innan du lade upp dem här?

Jo, jag är medveten om att fokuspunktera har lite större täckning än fyrkanten. Men hur mycket då? Hur mycket "marginal" behöver man kring sin tänkta fokuspunkt?

Bilderna är beskurna, annnars hade det varit svårt att se något med de begränsningar som finns på bilder här.
 
Med 1.8 i bländare på kortavstånd är det svårt att få focus att sitta där man vill ha det..
Ta en bild med max iso med 1.8, en focus punkt hur blir det då?
vad händer om du bländar ned lite?

Det är det som jag undrar över. Förväntar jag mig för mycket av utrustningen? Är AF så grov att ytterliggare kalibrering är meningslös?

Vad skulle det bli för skillnad med max ISO? Kameran är ju stilla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.