Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem igen..

Produkter
(logga in för att koppla)

bdajegu

Aktiv medlem
Jag vet att ämnet är rejält uttjatat men jag börjar känna mig frustrerad av att hälften av mina bilder blir oskarpa. Även om min kamera uppvisar ca 2cm bakfokusering när jag plåtar linjaler (...) är jag inte säker på om det är just detta som är problemet, -jag upplever att AF:en generellt är inexakt och inkonsekvent. Det enda jag är säker på just nu är att jag aldrig har haft så många oskarpa bilder som nu.

Är det bara jag som får oskarpa bilder med F70? ..och då menar jag inte när man fotar linjaler o dyl.
 
Jag hade också oskarpa bilder till dess att jag upptäckte att jag hade ställt in fel fokuseringsområde. Efter den upptäckten har jag inte haft några problem, ehuru jag skärper varje bild i Photoshop lite grann.
 
Jag har problemet jag också. Scandinavian Photo tyckte jag skulle returnera objektivet för kontroll, men jag tror snarare det är huset. Jag får ett annat objektiv idag förhoppningsvis så det ska bli intressant att jämföra.
 
Använder ni AF-S eller AF-C?

Kan ha avgörande betydelse då kameran tar bilden oavsett fokus eller inte i AF-C läget.
 
För min del är det inget inställningsfel, möjligen handhavandefel men då har jag fått hjärnblödning i samband med att jag fick min D70..

AF-S En fokuspunkt, vanligen mitten, ej "grönt läge", åtta olika objektiv testade, enbenstativ...

Jag kan bara jämföra med alla andra kameror (och det är många) jag använt under 20 år, AF eller ej, och jag får oroväckade många oskarpa bilder. Om det beror på att CAM-900 sensorn generellt är inexakt och ger dylikt uppträdande i kombination med en CCD-sensor eller något annat osannolikt, -min flickväns F65a som också har CAM-900 uppträder inte så här.. Jag har iaf ingen aning.

Jag bara undrar om andra upplever att de får fler suddiga bilder med D70 än med tidigare kameror.
 
Ja, nu använder jag mittenpunkten. Men, tidigare hade jag av misstag haft den övre punkten som fokuseringsområde... Eftersom jag är ny på detta med fotografering så visste jag inte ens om att man kunde välja fokuseringsområde själv - där av misstaget.

Så det säger ju sig själv att bildernas skärpa inte blev som jag hade tänkt mig.
 
bdajegu skrev:
För min del är det inget inställningsfel, möjligen handhavandefel men då har jag fått hjärnblödning i samband med att jag fick min D70..

.....

Jag bara undrar om andra upplever att de får fler suddiga bilder med D70 än med tidigare kameror.

Det verkar som att ett antal kameror har haft klara fokuseringsproblem. Somliga har konstaterat oskarpa bilder oavsett om de fokuserat manuellt eller använt sig av AF-S center. I det fallet kan det möjligen vara ett kalibreringsfel på CCDn. Finns många inlägg på dpreview.com om saken.

Här följer ett intressant inlägg jag läste idag.
Tydligen är kamerans mjukvara inte konsekvent när man väljer inställningen "Auto" under "Optimize Image". Du förstår nog vad jag menar när du läser det. Kan kanske vara värt att prova iallafall?
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8649733

/Daniel
 
Nu tycker jag dom blandar ihop det; skärpning, tonkurvor etc går ju att justera i all oändlighet - en del föredrar tokskärpta bilder, andra lite mer softa.

Backfokusproblem är något annat - fokuspunkten ligger inte där man fokuserat, den kan ju inte skärpningsinställningar påverka - men möjligen lindra då allt upplevs skarpare.
 
clindh skrev:
Nu tycker jag dom blandar ihop det; skärpning, tonkurvor etc går ju att justera i all oändlighet - en del föredrar tokskärpta bilder, andra lite mer softa.

Backfokusproblem är något annat - fokuspunkten ligger inte där man fokuserat, den kan ju inte skärpningsinställningar påverka - men möjligen lindra då allt upplevs skarpare.

Visst är det två skilda saker. Poängen är att
kameran ställer in skärpning etc lite "som den vill" om man väljer "auto". Är man inte medveten om det finns möjligheten att man uppfattar en bild som fått inställningen "soft", som aningen ofokuserad. (se http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8655949) Bara en tanke.

Och fokusproblemet tycks existera. Här är en som fått det fixat av Nikon Service.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8658195
 
Jag har haft problem med fokuspunkten på min D70 och jag ringde och pratade med Nikon Service idag. De bad mig skicka in kameran för att få den omkalibrerad. När jag frågade om detta var ett utbrett problem så sa han att de fått in några stycken som behövde omkalibreras, och han visste att det pratades mycket om det på internet. Jag fick intrycket om att de var väl medvetna om problemet.
 
f.frans skrev:
Jag har haft problem med fokuspunkten på min D70 och jag ringde och pratade med Nikon Service idag. De bad mig skicka in kameran för att få den omkalibrerad. När jag frågade om detta var ett utbrett problem så sa han att de fått in några stycken som behövde omkalibreras, och han visste att det pratades mycket om det på internet. Jag fick intrycket om att de var väl medvetna om problemet.

Samma här. Hämtade paketet på posten idag och testade lite i eftermiddags. Mitt ex fokuserar helt klart fel, tyvärr. Det blir en sväng till Nikonverkstaden i Upplands Väsby på fredag.

Pratade med dem på telefon, och ja, de verkar väl medvetna om problemet!
 
Samma här...

Min är också på väg dit efter en dags fotande. Suck, jag hoppas i alla fall att det vet hur man fixar felet vid det här laget...

/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.