Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem EOS 7D MII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten Ch

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag läst någonstans att en del exemplar av EOS 7D MII har haft problem med fokuseringen. Någon som känner igen detta och kan säga var det står? Jag köpte en 7D MII för att ha en pixeltätare sensor än 5D MIII och 1DX, men har inte lyckats ta en enda riktigt skarp bild med mina långa telen (Canon original, skitskarpa med andra hus). Testade att mikrojustera, men kom ingen vart pga blåst. Fler som har problem?

Ja faktiskt. Det märkliga är att mina kortare brännvidder verkar funka men inte mitt 400/5,6L. Blir bara oskarpt.

Senast ändrad:
Jag har för mig att jag läst någonstans att en del exemplar av EOS 7D MII har haft problem med fokuseringen. Någon som känner igen detta och kan säga var det står? Jag köpte en 7D MII för att ha en pixeltätare sensor än 5D MIII och 1DX, men har inte lyckats ta en enda riktigt skarp bild med mina långa telen (Canon original, skitskarpa med andra hus). Testade att mikrojustera, men kom ingen vart pga blåst. Fler som har problem?

Har kört med min Mark II i någon månad nu och har inte sett några tendenser till oskärpa (om jag inte skapar dom själv vill säga :) )
Kör med Sigma 24-70, Sigma 70-200 och Canon 100-400L utan problem. Canon 100-400L med Extender 1.4x fungerar också över förväntan med avseende på skärpa. Men jag kan ha tur och fått tag på ett fungerande exemplar, "peppar peppar ta i trä"!

Många har tydligen problem //www.naturescapes.net/forums/viewtopic.php?f=57&t=251643

Hej jag har provat mitt exemplar som jag fick tidigt ifrån goucker danmark, har kört med mitt 500mm f4 II både med 1,4 extander v III och med 2'0 III tycker det funkar väldigt bra dock är där mycket jag inte har optimerat
Fullt ut med AF men det kommer nu när våren kommer med värmen har mest kört med case ett och case tre
Men jag är väldigt nöjd hittils -:)

Ja faktiskt. Det märkliga är att mina kortare brännvidder verkar funka men inte mitt 400/5,6L. Blir bara oskarpt.

Jag har också 400mm f5,6 jag skall prova och se hur min uppför sig med det....

Hej jag har provat mitt exemplar som jag fick tidigt ifrån goucker danmark, har kört med mitt 500mm f4 II både med 1,4 extander v III och med 2'0 III tycker det funkar väldigt bra dock är där mycket jag inte har optimerat
Fullt ut med AF men det kommer nu när våren kommer med värmen har mest kört med case ett och case tre
Men jag är väldigt nöjd hittils -:)

Har kört med min Mark II i någon månad nu och har inte sett några tendenser till oskärpa (om jag inte skapar dom själv vill säga :) )
Kör med Sigma 24-70, Sigma 70-200 och Canon 100-400L utan problem. Canon 100-400L med Extender 1.4x fungerar också över förväntan med avseende på skärpa. Men jag kan ha tur och fått tag på ett fungerande exemplar, "peppar peppar ta i trä"!

Har du provat alla case funktioner på samma motiv och samtliga är oskarpa ?

Tack alla för input. Erik, intressant att du verkar ha samma problem. Jag har läst den av Torbjörn länkade texten och det förändrar inget för mig. Jag köpte 7DII för att få en pixeltätare sensor och den ska inte vara någon match för mina långa gluggar som är av toppkvalitet.
Tyvärr ska det blåsa i morgon också, men ska ändå försöka mikrojustera inifrån huset och ut mot en vägg eller liknande så att vinden inte ställer till det. Men det känns inte bra, inte alls bra.

Canon Eos 7d mk2

Hej Bosse här har också en eos 7d mk2 och inga problem snabbt och säkert.Både med 24-105 70-200/2,8 samma objektiv med convertrar samt Tamron 150-600.Har Du satt Dej in ialla inställningsmöjligheterna med denna kamera? Läs instruktionsboken noga,finns många olika inställningsalternativ.Mvh Bosse

Nja, kanske inte men det känns så. Tycker det är rätt ofta man hör om sånt med Canon. Nikon hör man aldrig samma sak om.. :)

I have been having great success with the D610, but was noticing that occasionally I get OOF images when shooting subjects on the left side.
Thought I would test it out, and I found that the left AF points do not focus properly. This is true for both of the lenses I have on hand: a 50mm f/1.8G and a 24-85mm f/3.5-4.5G.

The left images are using the left AF points, and the images on the right are using the right AF points.
(sorry they are so big - I am trying to figure out how to make them display smaller...)

50mm 1.8

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1275153/0

Jag måste dessvärre börja hålla med dig,
Fokuspunkten ligger mitt på den främsta apans ansikte,
Bilden talar för sig själv, Fokusen ligger på den bakre apans arm som är ca 40 cm bakom

Bilagor

• 1J0A2197.jpg
    1J0A2197.jpg
    35.3 KB · Visningar: 102

Jag har samma problem, har lyckats fått till några skarpa bilder men oftast så blir bilderna inte alls bra, tycker även att AF inte hänger med på rörliga motiv, missar fokus och tappar den. Får skarpare bilder med min PowerShot SX50! Nu är min kamera och objektiv inskickad till canon!
Ska bli spännande att se vad dom säger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar