Bokeh skrev:
Trots det skall den enligt tester jag läst fokusera snabbare än Canons 85/f1.2 som har Ultraljudsmotor
/kent
Tänk vad fel man kan ha när man bara läser rykten!!!! Jag har fel alltså......85:an är riktigt snabb faktiskt..
En "kul" iaktagelse: Jag roade mig med att testa AF-D85mm f1,4 vs AF-S18-200 med avseende på AF. Självklart blåser 85:an över zoomen när det gäller skärpan så det lämnar vi därhän.
AF-S18-200 har en mycket kort vridning på sin fokusring OCH AF-S motor och borde således vara blixtrande snabb. AF-D85mm f1,4 har en relativt lång vridning och förlitar sig på motorn i huset. Döm om min förvåning när jag märkte att 85:an är snabbare än zoomen på att fokusera. Utväxligen måste vara reptilsnabb på 85:an. Oavsett om det handlar om vardagsfotografering eller ett mer stressande test från oändligt till närgräns eller tvärt om. Jag har testat bägge under samma förutsättningar, mao tog de värden och avstånd som de bägge har gemensamt. 85mm och en närgräns som bägge kan klara av.
Byter jag ut 18-200 mot 70-200 så är det en annan sak, 70-200 är mycket snabbare än 18-200. Nikon har alltså olika kraftfulla motorer i sina AF-S objektiv.
När det gäller AF-D85mm f1,4 så ser jag bara en enda sak, (eller kanske två) som den kan vinna på om den får AF-S motor och det är avsaknaden av (o)ljudet. Att det går att fokusera om manuellt med en AF-S objektiv är mer av en akademisk fråga i detta fall, Är det någon som verkligen tror att de kan fokusera en AF-D85mm f1,4 manuellt OCH exakt på 1,4 - 4 och göra det snabbare än AF så borde ni även satsa lite mer på lotto. Förmodligen skulle den även vinna en del i hastighet på att få AF-S men redan i dag är den tillräckligt snabb för att fungera på ishockey.....
Kameran som är använd är en D300