Annons

Fokusinställning på 1D vid sportfoto ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej !

Är ny lycklig ägare till en 1D Mark II N.
Jag hoppas på att få lite tips fårn någon erfaren sportfotograf.
När ni fotar sport, typ fotboll, friidrott mm, vad kör ni med för inställningar på fokus ?

AI Servo antar jag.
Men vilka fokuspunkter ?
Väljer man alla så tycker jag det är lite svårt att lita på kameran. Sen kan man ju bara välja en punkt i taget, och ställa in i menyerna att den skall använda punkterna runt om.
Jag är lite osäker på hur allt det där funkar.

Hej!

Jag kör mittpungt på * knappen och alla pungter på knappen till vänster om den (den tredje från höger för tummen). AI-servo kör jag alltid oavsätt vad jag ska fotografera, det är ju bara att släppa tummen när man inte vill att kameran ska fokusera mer. Sedan variarar det lite på hur många hjäplpungter jag kör, det beror på motivet där får du prova dig fram. Självklar ingen fokus på avtryckaren den är ju gjort för att ta bilden med så jag förstår inte varför man ska ställa fokus med den ;)

Pontus.

Din inställning skulle jag vilja prova på!
Letade i dessa virrvarr av menyer, men hittar inte inställningar för detta. Har du lust att ge mig en ledtråd ? :)

Felix. Ja, MF garanterar ju rätt fokus om man nu vet vart målet kommer att vara. Typ om en bil åker förbi osv. Men säg att man skall fotografera en fotbollsspelare, är MF så smart då? Borde inte Mark II N hänga med i AF där?

Satan i gatan, nu har man plöjt manual :)
Mycket funktioner som inte fanns på min gamla 30D.

Har testat Pontus setup, men måste säga att det kändes lite skumt. Säkert en vanesak.

Kommer nog köra konstant på spotfokus i mitten, och ha samtliga pinnar på en knapp man kan hålla nere. Man får testa sig fram :)

Läste vad Sports Illustrated föreslog för inställningar.
De tokratade SD-kort. Hur kommer det sig ???

SM0SBI skrev:
Hej!

Jag kör mittpungt på * knappen och alla pungter på knappen till vänster om den (den tredje från höger för tummen). AI-servo kör jag alltid oavsätt vad jag ska fotografera, det är ju bara att släppa tummen när man inte vill att kameran ska fokusera mer. Sedan variarar det lite på hur många hjäplpungter jag kör, det beror på motivet där får du prova dig fram. Självklar ingen fokus på avtryckaren den är ju gjort för att ta bilden med så jag förstår inte varför man ska ställa fokus med den ;)

Jag hittar inte inställningen för att stänga av fokus med avtryckaren. Kan någon beskriva eller berätta var i manualen jag hittar det på en 1d mk2.

Nu hittade jag det jag sökte, det var bara att ta det lugnt ställa frågan så kom man på svaret själv:)

Windman skrev:
Läste vad Sports Illustrated föreslog för inställningar.
De tokratade SD-kort. Hur kommer det sig ???

Om jag inte är ute och cyklar så har det med logistiken att göra. När de kör i 180 blås så har de springpojkar som hämtar och lämnar minneskort hos fotograferna och sedan sitter det bildredaktörer som micklar bilder. Då är det smidigt att bara ha ett kortformat att hantera.

Jag har för mig att de har gått över till trådlöst så att springpojkarna har ersatts av ettor och nollor i sajberspejs.

Lite läsning om hur de körde 2004: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6453-6821

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar