Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusfel S3 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS. Jag har tidigare för det mesta fotograferat med autofokus. Nu har jag börjat ta flera olika exponeringar av samma motiv. Det jag har fotat är lansdskap.
Jag har använt stativ, autofokuserat genom att trycka ned avtryckaren till hälften, och sedan låst autofokus genom att trycka MF medan avtryckaren är nedtryckt till hälften. Enligt manualen ska det nu bli samma fokus, det som autofokusen ställt in, på alla bilder man tar tills man bryter autofokuslåset genom att trycka MF igen.

När jag granskade dessa bilder tyckte jag att de hade lite sämre skärpa än mina bilder brukar ha. Mitt stativ är inte det stadigaste, men jag använde flera sekunders fördröjning plus att jag ställde in kameran på att ta två bilder efter fördröjningen.

Jag har senare testat autofokuslåset genom att jämföra att fotografera samma motiv med det och med vanlig autofokusering, men inte lyckats framkalla "felet" igen med säkerhet. Det rör sig om så pass små avvikelser när jag fått en liten skärpeförsämring att det skulle kunna bero på att kameran autofokuserat något olika från gång till gång.

Jag vill ogärna lämna in kameran för ett så här tveksamt fel. Jag får betala verkstadskostnaderna om de inte hittar något fel.
Är det någon som har några förslag på hur jag skulle kunna testa om det verkligen rör sig om något fel på kameran eller inte?
Det kan vara många faktorer som spelar in och som jag inte har tänkt på eller känner till.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

MF-låsning funkar bra på min tycker jag.
Kommer från en Olympus C-765 där MF verkligen hade problem. Det blev alltid, ALLTID, aningen oskarpa bilder med MF med den kameran.

S3'an är som tur är mycket bättre och kan ge helt perfekta bilder med MF. Enda haken är att det är svårt att se fokusen om man inte fotar på rätt så nära håll. Typ 10 meter bort eller så är ju bara att glömma. Men det vet du väl redan, du har ju samma kamera så.

Har dock märkt att AF är lite opålitlig ibland. Inget som stör mig SÅ mycket, man får väl ta två bilder för att va helt säker. Verkar mest va på lite svåra röriga motiv som det händer också. Men med tanke på att den ibland indikerar fokus fast den absolut inte har fokus, så kan jag tänka mig att den ibland missar fokus en aning....inte är 100% pålitlig alltid, och att det är vad ditt lilla test handlar om. Tror INTE att din MF lock är felaktig, det är nog AF som är lite opålitlig.

Har själv testat det på framförallt objekt på långt håll (inte MF-lock utan AF'en bara). Ta 4-5 bilder på nåt hus eller nån skog eller whatever på långt avstånd med full tele. Den kommer säkert indikera fokus på alla bilder, men när du kommer hem ser du att kanske en av bilderna är klart soft, medans alla andra är mer eller mindre perfekta. Lite trist, men efter min första upprördhet över fenomenet så har jag inte brytt mig nåt mer, utan njuter av en i övrigt härlig och otroligt prisvärd kamera.

Kolla mitt lilla album förresten så får du se vad en närbildslins kan göra för underverk med den annars så risiga macrofunktionen på kameran :)

Hej, Sebastian!

Det låter ju skönt, att det troligen inte är något fel på min S3 IS.
Det du skriver om att autofokusen ibland kan vara lite opålitlig och skifta fast man fokuserar på samma motiv skulle kunna förklara de problem jag upplevt. För det har även blivit små skärpeproblem utan autofokuslås ibland. Men det var vid de första stativfotograferingarna med autofokuslås som jag första gången verkligen reagerade på det, även om bilderna inte alls blev oskarpa, de hade bara lite sämre skärpa än vad jag var van vid att kunna förvänta mig.

Dina iakttagelser om autofokusens opålitlighet gav mig ett också tips som jag ska ta lärdom av.
Jag fotar nästan alltid med seriebildstagning när jag frihandsfotar. Två anledningar till det är att undvika skakningsoskärpa vid långa slutartider och rörelseoskärpa när motivet rör sig. Under lätta förhållanden räcker det med två bilder. Under svåra förhållanden kan det behövas en serie på tio bilder eller fler för att kanske en eller två ska bli bra.

Men jag kom att tänka på en sak nu. Seriebildstagning kanske inte är en så bra metod alla gånger då eftersom alla bilder i serien ju använder sig av samma autofokusering. Det skulle vara bättre att ta flera bilder en och en och autofokusera om för varje bild. I de flesta fall skulle ju det gå lika bra, bara bli lite jobbigare speciellt under svåra förhållanden.
Ett exempel på undantag, när det är bättre med seriebildstagning, är när man har bråttom för att motivet rör sig snabbt, t ex en fjäril på en blomma.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar