Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringspunkter (350d)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante_99

Medlem
Har haft min 350d i några veckor nu och funderade på en sak,
Vid automatiskt val av fokuseringspunkter så kan punkter som ligger på olika djup i bilden lysa.
Vad gör egentligen kameran då ?
Jag menar då inte läget "A-dep" för där vet jag vad som händer.
Manualen ger inget tydligt svar på detta tycker jag.

Den ställer in skärpedjupet så att dom punkterna den mätt upp är i fokus.

/Stefan

Nej. Därför är det bättre att köra i AV läget eller något av de andra lägena där du själv kan styra skärpedjupet.

Jo, ja märke att bilderna blev betydligt bättre med bara mittpunkten aktiv så att man kan styra fokuseringen själv, dvs sikta och komponera om.

A-dept
Manuell
AV
TV
är alla mauella lögen med olika prioritet.
A-dept prioriterar att de som är i fokuspunkterna verkligen blir i fokus.

Manuell... ja den säger ju allt. Kan du detta läget eller vill lära känna din kamera närmare är detta det bästa läget-

Av prioriterar bländaren och bestämmer ju faktiskt inte vad som ska bli fokuserade utan fokuspunkterna blir som en referens om hur långt objektet är iväg och justerar slutaren.

Tv prioriterar slutaren och justerar bländaren efteråt-

Dvs kameran är egentligen automatiserad för resten av parametrarna utefter vad DU vill att kameran ska prioritera.

Hopppas du förstår.. Ska du ta ett gruppfoto och inte vet hur man beräknar skärpedjup etc så väl A-dep.

mvh

/Stefan

Vad A-Dep gör är att den automatiskt använder största bländaren för att få så stort skärpedjup som möjligt.
De flesta här på FS anser att det är bättre att lära sig styra skärpedjpet själv.

Jag själv har inte lyckats ta bättre bilder med A-dep än om jag väljer själv, och jag är verkligen en amatör.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto