Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsproblem med Canon 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

trasselfluff

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att mitt Canon 50mm 1.8 har börjat krångla tillsamans med min 10D.
Objektivet är i AF lägge och kameran piper til att den hittat fokus.
Det händer inte så jätte ofta, men lite då och då. Fast idag vart det extra irriterande, var tvungen att ta om 5 bilder innan den hittade skärpan.

Jag har garantin kvar, ska jag lämna in den?
 

Bilagor

  • fel.jpg
    fel.jpg
    37.2 KB · Visningar: 398
Definitivt ska du göra det, men dokumentera minst lika bra för den som tar emot ärendet.
Troligast är att det ligger i objektivet.
Har du testat med andra gluggar så du kan utesluta kameran?
 
Jag har problem att den inte låser fokus ibland, utan står och surrar fram och tillbaka... Händer mest om jag har valt en av fokuspunkterna, väljer jag alla brukar det funka igen. Så då får jag välja fokuspunkt att fokusera manuellt.
 
Kan ju vara fel på objektivet, men börja först med att kontrollera kontaktytorna mellan optik och kamera, kanske dålig kontakt. Tvätta av försiktigt med ren bensin.
 
Om du arbetar med 1.8 som bländare får du ha i åtanke att skärpedjupet blir VÄLDIGT kort om du är nära motivet.
 
AF på min 50/1.8 mark 1 har också ballat ur. Läste nyligen här på FS om någon med samma bekymmer.
Någon som vet vilken komponent som är den svaga länken? Det är INTE kontaktytorna i mitt fall...
 
Tack för era svar!
Kontakterna har jag rengjort lite då och då, så jag tror inte det är det. Jag har testat med mitt 17-40 på det har jag oxå haft lite problem, jag lägger fokuseringpunkten i mitten, och tar kort på en person ganska nära,(inte för nära)personen står i mitten,kamerna piper till,fast när bilden är tagen vissar det sig att skärpan ligger på bakrunden. Så det borde väl vara kameran som börjar komma i obalans?
 
Kameran piper till säger du. När du tittar i sökaren så antar jag att du ser att den valda autofokuspunkten lyser rött? Då har du möjlighet att se var skärpan är lagd också, dvs om den valda autofokuspunkten ligger över den del av motivet som du vill ha i fokus. Och du ser också om det verkligen ser skarpt ut? Nog för att automatiken oftast funkar bra, men den kan också fatta fel beslut och det krävs att man övervakar det hela utan att för den skull objektiv eller kamera fungerar felaktigt.
Jag har haft flera objektiv och även en 10D inne för justering av AF men det verkar som om du skulle kunna testa under lite mer kontrollerade former innan du drar några slutsatser.
Bildexemplet som du visar är ju väldigt kontrastrikt och det ska inte vara några som helst problem att få AF att låsa på motivet här om allt funkar som det ska!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.