Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsproblem med 300D + 70-200/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har idag lånat en 300D för att fota på Finnkampen. Efter att ha kommit hem upptäcker jag att en väldigt stor del av bilderna är oskarpa där jag lagt skärpan. Däremot finns det skärpa bakom motivet. Flera bilder har blivit förstörda av detta. Jag hittade info på nätet om problem med "back focusing" och det verkar vara precis detta som hänt mig.

Lite egna tester hemma bekräftar att fokus läggs en bit bakom det man fokuserar på. Konstigt nog verkar problemet bli värre när man bländar ner.

Är det objektivet det är fel på eller är det 300D:n? Jag har inte direkt märkt av det när jag kört dia med min EOS 500.
 
Gäller detta stillastående motiv och eller gäller det löpare som springer emot dig?

Vid vilka blädarval får du detta?

På vilket avstånd befann sig motivet?
 
Det gäller alla typer av motiv, både stillastående och rörliga. Jag körde på bländare 4, 5.6 och 8. Jag gjorde som sagt även tester hemma på allt från 2m till 100m avstånd. På testerna hemma verkade det bli värre vid bl 8 än vid bl 4. Har inte hunnit kolla om detta stämmer även med sportbilderna.
 
Typexempel: denna bild på Christian O. Skärpan lades på honom, men hamnar på mannen bakom. Jag hade gott om tid på mig att fokusera och kameran indikerade fokus på Christian.

Precis såhär ser alldeles för många av bilderna ut.
 

Bilagor

  • oskärpa.jpg
    oskärpa.jpg
    46 KB · Visningar: 681
Ingen mer som känner till detta?

Om jag lämnar in objektivet för kalibering, finns det risk för att jag får oskärpa när jag fotar med min vanliga kamera då?
 
Vad använde du för fokuspunkt. Det är enbart den i mitten som är korsformig. Använde du AIfokus och omkomponerade?

//Erik
 
Jag har haft problem med att få skärpan på rätt ställe när jag fotade med kameran inställd på 7 fokuspunkter.
Nu använder jag 1 fokuspunkt med bra resultat.
 
Martin, du har ett problem. Antigen något av objektiven eller så huset. Låna ett par objektiv till och testa. Då vet du nog var problemet ligger.
Min erfarenhet är att alla objektiv fokuserar aningen olika oavsett hur kamerahuset justeras. Visserligen små skillnader men ibland märkbara.
Jag var tvungen att låta få min 10D justerad.
 
Jag gjorde en massa tester med min 70-200 och jämförde med min 75-300 och fick genomgående bättre skärpa med 75-300:an. Så ska det ju inte vara. De bilder där jag lyckades få fokus på rätt ställe blev å andra sidan skarpare med 70-200:an så klart.

300D:n är inte min, så den behöver jag inte åtgärda. Jag tror problemet ligger i objektivet.

Frågan är ju varför det blir så med 300D när jag fått skarpa bilder med min EOS 500.
 
För att svara på ett par frågor:

Jag komponerade inte om bilden och det var hela tiden mittenpunkten som indikerade fokus.
 
Martin F skrev:
Ingen mer som känner till detta?

Om jag lämnar in objektivet för kalibering, finns det risk för att jag får oskärpa när jag fotar med min vanliga kamera då?

Jag hade frontfokus-problem med min 10D och lämnade in den för kalibrering. När jag fick tillbaks den så var det fortfarande problem med ett par av objektiven. Lämnade in hela klabbet den här gången och då justerades två av objektiven. Huset och objektiven mäts och justeras var för sig i första hand vilket innebär att en justering på ett objektiv borde ge positivt resultat även på analoghuset, om det huset nu är korrekt justerat...
 
OK, då är det helt klart läge för en kalibrering av objektivet. Vart lämnar man in det i Göteborg? Någon som vet?
 
Stopp i maskin! :)

Pratade just med Canons support. Enligt dem ligger felet i kameran och inte i mitt objektiv. Problemet är känt och uppstår ibland med vissa kameror i kombination med vissa objektiv. Det är alltså inte säkert att problemet uppstår med samma kamera och ett annat 70-200/4L.

Jag kan pusta ut och efter att ha detaljgranskat ett par av mina diabilder (t.ex min ormbunkebild i galleriet) kan jag se att jag har skärpan precis där jag vill med mitt analoga hus.

Man blir onekligen lite nojig när man snart ska ut och resa.
 
Senast ändrad:
Hoppas att jag inte glider iväg fööör långt nu bara;)

Detta låter minst sagt frustrerande!

Själv så fotograferar jag ofta med lång brännvidd och nära närgränsen, där är skärpedjupet myyycket kort och eftersom jag dessutom mest fotar rörliga motiv i dessa situationer så är AF enbart en hjälp. Då gäller det att heela tiden kompensera focuseringen så att den ligger rätt, i dessa lägen så är ofta punkten/rutan i sökaren för skärpeinställningen allt för stor och lite nogrann. Då hjälper ENbart
en manuell hantering av skärpan.
Själv så är jag så knivigt nogrann på AF,ens nogrannhet att ingen av de 100% uppfyller mina krav. Det närmaste jag kommer i fantasin är en sökare där focuspunkten i form av en liiiiten liten punkt flyter frit och precis lika snabbt som ögat,,, Men det tar nog låång tid innan vi hittar det i en kamera;(

Ja, det ser ut att vara mycket felfocusering på bilderna som visas under tråden men visst kan man också öka träffsäkerheten genom att arbeta mer manuellt med focusratten och en "exponeringknappsaktivering" som är frilagd ifrån AF, prova det!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Fast i sökaren har det sett ut att vara skarpt oftast. Tyvärr är ju inte 300D:s sökare den största eller ljusaste man sett. Annat var det när jag provade en Nikon 801-S en gång. Grym sökare!

Med mitt vanliga hus har jag aldrig haft problem med felfokusering. Blir knivskarpa bilder.
 
Visst, sökaren på dessa är ju inte de allra bästa, tyvärr!

Det är väl därför som man hellre sparar en slant och går för en dyrare kamera,,,

Personligen så har jag inte motiveringar nog för att köpa en Dslr men ett av kraven på en sådan är just en BRa sökare som tex i 1d husen.

Vilket AF,mod fotar du? AL-servo eller One-frame?

Mitt 1N hus jobbar (såklart logiskt,,) helt olika i de olika Moden,, Personligen så använder jag nästan ständigt One-frame inställningen.

Men du vet ju säkert om det blir ngn skillnad i ditt fall!?

Mvh Niclas,
 
Den kameran jag lånade hade nog nån form av servo inställt eftersom den följde motiven och ändrade fokus när jag komponerade om. Dock var det inte detta som gav problemen eftersom det oftast var stillastående motiv som blev mest felfokuserade. Körde även en del med manuell fokus.

När jag köper DSLR kommer jag nog att vänta tills jag har råd med en 20D. Har den OK sökare?
 
Martin F skrev:
Fast i sökaren har det sett ut att vara skarpt oftast. Tyvärr är ju inte 300D:s sökare den största eller ljusaste man sett. Annat var det när jag provade en Nikon 801-S en gång. Grym sökare!

Med mitt vanliga hus har jag aldrig haft problem med felfokusering. Blir knivskarpa bilder.

Om kameran har fokuseringsproblem så syns det ej i sökaren, det ser skarpt ut där och en manuell inställning resulterar alltså även det i felfokusering. Man kanske kan förklara som att via spegeln så "ser" ju mattskivan och ögat samma bild som autofokussensorn, dvs en skarp bild när fokus är inställt som sensorn/ögat tycker. När man sen fäller upp spegeln och exponerar så får sensorn en bild som är lite ur fokus pga felkalibreringen och resultatet blir oskarpt.
 
Fast den kameran gav skarpa bilder med andra objektiv och autofokus. Provade 4-5 andra objektiv på den och skärpan med dem var det inget fel på.

Måste vara nån form av felkommunikation mellan just 70-200:an och kameran?

Nåja, jag har ju i alla fall inga problem med mitt hus och 300D:n fungerar bra med de objektiv den används med. Alla nöjda och glada :)
 
Jag provade en 300D med mitt Canon 100-400 och skärpan blev lite hitom motivet. Blev lite orolig för mitt objektiv men det kan alltså vara kameran det är fel på... jag får fortsätta följa denna tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.