** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fokuseringsproblem med 300D + 70-200/4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan det vara så här??

Du plåtade på Finnkampen där jag kan misstänka många av dina motiv var i rörelse.
Hade du möjligtvis kameran inställd på AI Focus AF dvs kameran övergår automatiskt från One Shot till Servo om motivet börjar röra sig?!
Du säger att du la fokusen på Christian i bilden. Det innebär som jag ser det att du efter att du låst fokusen på Christian komponerat om bilden.
Med inställningen AI Focus flyttar fokusen nu från Christian till reportern bakom.
Kan det vara så?

Micky

sjohan skrev:
Om man vill lämna in sin 300D på kalibrering vart vänder man sig då?

Stockholms Centralservice, De har köpt upp Canon IT service.

SM kamerasupport.

Det är de två auktoriserade verkstäderna jag känner till. Sen finns det nog några till

Ingen som vet en i göteborg :) Visst motorvägen går en kilometer från huset men det känns lite onödigt att ligga och köra bil en hel dag :)

Du får den nog inte reparerad på direkten även om du åker dit och besöker dem. De brukar ha rätt mycket att göra..

Micky: som jag sade inträffade detta både på rörliga och stillastående mål. Jag gjorde även ett test hemma med uppställda föremål, så då borde inte AI Servo eller One Shot spela nån roll. Kameran har alltså inte fokuserat om, den har lagt skärpan fel. Det funkade bra med andra objektiv.

Enligt Canons support är det kameran det är fel på, inte objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar