Annons

Fokuseringsfråga, Zeiss Ikon Nettar

Produkter
(logga in för att koppla)

ToLu

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem, jag skulle vilja lära mig fokusera bättre med min nyinförskaffade Zeiss Ikon Nettar utan att behöva bränna flera rullar för att komma underfund med hur det funkar.

Fokuseringsringen funkar jättebra när man tar bilder på avstånd som finns med där. Mitt problem är att när man kommer under 1,2m som är den minsta avståndsmärkningen, så har jag noll koll.

Där jag köpte den (Saronkyrkans Secondhand i Göteborg) var det en man som snackade nåt om de skruvar som sitter på fokuseringsringen, att de skulle vara någon sorts hjälp för att höfta till det. Jag vet inte vad närgränsen ligger på, det kanske tom är så att det inte går att fokusera närmare än 1,2m, hoppas väl att så inte är fallet.

Så min fråga är alltså, är det någon som har koll på vilken närgräns denna kamera har och är det någon som vet hur skalan ser ut på ett ungefär under 1,2m? Någon som har testat och kommit fram till egna avståndsmärkningar på fokuseringsringen.

Om ni har några andra tips och tricks när det gäller denna kamera eller gamla kameror i allmänhet får ni gärna plottra ner det också.

Tack på förhand!

/Tomas
 
Fokusera

Jag vet inte hur din kamera ser ut, men det är tydligen en mätsökare, och du ser inte inställd skärpa och har inte tillräcklig gradering för näravstånden.
Jag kommer ihåg min far gjorde en kul grej.
han öppnade bakstycket o tejpade en mattfilm, det kan vara et smörpapper, plasten från diafilmsförpackningen, ritfilm etc. han satt dennna mattfilm där filmen löper, och med bakstycket öppet ser man då bilden påp samma vis som en spegelreflexkamera visar det på mattskivan.
Så ärdet bara att skugga lite och flytta föremål framför kameran och med måttband mät upp närde blir skarp bild. En lupp ger dig ännu bättre syn.
Mna kan sedan skapa en liten skala att limma på objektivet eller bara en liten lapp att hålla där när man håller på med närbild.
Det viktiga är att den mattfilmen man tejpar på filmbanan hamnar på rätt nivå, dvs sträckt ordentligt som filmen lägger sig, dvs ingen buckla.
 
Tack så hemskt mycket för tipset. Detta ska jag prova så fort jag kan, så kanske jag kan få nån ordning på det hela.

/Tomas
 
Jag har en Nettar-kamera här hemma. På den sitter mycket riktigt en skruv som stoppar fokusering närmare än 1,2 meter. Det är alltså inte meningen att man ska gå närmare. Men någon har kanske pillat bort den skruven på din kamera. Nettar kameran har ingen kompensation för parallaxfelet. Dvs det faktum att sökaren sitter ovanför objektivet. Det är alltså stor risk att du kapar huvudena upptill på människor du fotograferar. Dessutom är skärpedjupet kort på nära håll, i synnerhet på en mellanformatskamera som denna för 6 x 6. (De flesta Nettarkameror har det formatet. Objektivet är väl Novar 75 mm?)
Slutsats: Din Nettar är inte lämpad för närbildstagningar. Det är den enögda spegelreflexernas område. Men objektivet är fint! Underbart till s/v. Obs: Inte heller tvåögda spegelreflexer är några närbildkameror.På min Zeiss Ikoflex är närgränsen 1 meter, och där finns mattskiva för skärpans skull. Jag har försättslinser till den så att jag kan komma närmare, men parallaxfelet kvarstår.
 
Ta inte bort stoppskruven. Gör hellre delförstoringar när du vill komma "närmare" än 1,2 meter.
 
Det finns ingen stoppskruv vid 1,2m det enda som stoppar focuseringen är stoppskruven vid oändligheten som ska stoppa när man skruvar åt andra hållet. Det finns heller inget fäste för en stoppskruv vid 1,2 så ingen skruv har tagits bort.

Urban: Ja det är ett 75mm 4,5 Novar, har bara framkallat en rulle än så länge, får se om jag lyckas krama ur nåt fint ur den i framtiden.
Funderar på om man kanske kan få sig en uppfattning om hur stort parallaxfelet är med hjälp av metoden som Roy beskriver här ovan?

Tack för råden!

/Tomas
 
Senast ändrad:
Du har rätt - jag mindes fel. Det finns ingen stoppskruv vid 1,2 m. Men i övrigt hade jag nog rätt. F ö håller jag med övriga skribenter. En sak till som är rolig att veta är att det finns Novar 6,3 och Novar 4,5 till denna kamera. Samt olika slutare. Jag har tex Velio 1/10-1/200. Den finns också med Prontor 1- 1/300 s vilket givetvis är bättre. Men slutarna kan krångla på längre tider. Äldre modeller har inte blixtsynk, och uppfällbar sökare i plåt.

Det roliga med denna kamera är att min pappa använde en sådan att fota mig med när jag var liten. Han har sin kvar, i em byrålåda. Jag köpte en egen - tar kanske en rulle vart femte år.

Försök gärna få tag på ett motljusskydd. Det finns med klämfattning. Jag har lyckats få tag i någon sorts bakelitvariant som jag använder på min Nettar kamera samt på en annan Zeiss bälgkamera jag har - nämligen Super Ikonta. (Mätsökarvariant)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.