Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusering till oändlighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Vad betyder egentligen detta?

Det finns två lägen att välja mellan

0.48 m - 00
1.5m - 00

Är det någon som vet vad det här egentligen betyder? Jag blir inte klok på detta alls. JAg antar att det ena betyder att man kan fokusera till oändlighet, vicket inte gör mig klokare direkt.

Tack på förhand

Henrik

Det betyder att i läge 1,5 - oo försöker den inte fokusera på kortare avstånd än 1,5 meter. Det kan vara bra om du vet att det du ska fota är längre bort än 1,5 meter och det är lite dunkel belysning. Om objektivet jagar focus så kommer det jaga på en kortare sträcka -> det går fortare. Alltså bör normalinställningen vara 0,48 - oo.

Känner att det blev lite otydligt men hoppas att du förstår.

Peter Grahn skrev:
Det betyder att i läge 1,5 - oo försöker den inte fokusera på kortare avstånd än 1,5 meter. Det kan vara bra om du vet att det du ska fota är längre bort än 1,5 meter och det är lite dunkel belysning. Om objektivet jagar focus så kommer det jaga på en kortare sträcka -> det går fortare. Alltså bör normalinställningen vara 0,48 - oo.

Känner att det blev lite otydligt men hoppas att du förstår.

Toppen! Alltså inget att bry sig om om man aldrig använder autofokus! Jag tänkte att det kanske hade något att göra med hur skarp bilden blev även om man fokuserar manuellt. Tusen tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar