Annons

Fokusering på rörliga motiv med Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt säker på hur min Canon 50D ska ställas in och vilken teknik jag ska använda för att maximera chansen till skarpa bilder på t ex flygande fågel.

Scenario:
En fågel sitter på en gren. Plötsligt lättar fågeln och flyger rakt emot mig.

Fråga:
Vilka inställningar ska jag använda i den situationen?

Jag har fokus på *-knappen, väljer AI SERVO, aktiverar alla fokuspunkter, lägger mittpunkten på fågeln, fortsätter hålla inne *-knappen och när fågeln lättar matar jag på för fullt, medan jag fortfarande håller in *-knappen.

Är ovanstående bästa möjliga teknik och inställningar, eller har jag missat nåt?
 
För rörliga motiv använder jag endast mittpunkten som fokus.
Dock vet jag inte om det är rätt men det är så jag har luskat fram igenom att läsa :)
 
AI Servo och endast center punkten och håll center på det du vill ha i fokus vilket oftast är ögat. Kör du med alla fokus punkter blir det som är närmast som oftast är en vinge. Komponering gör du med beskärning senare.
 
AI Servo och endast center punkten och håll center på det du vill ha i fokus vilket oftast är ögat. Kör du med alla fokus punkter blir det som är närmast som oftast är en vinge. Komponering gör du med beskärning senare.

Att hålla mittpunkten på fågeln upplever jag som väldigt svårt. Missar mittpunkten hamnar väl fokus nånstans på bakgrunden. Min tanke med att ha alla punkter aktiva var att öka chansen att inte missa fokus så mycket, men det kanske är fel tänkt.
 
Jag håller med. Det lilla jag försökt fotografera fåglar tycker jag det är klurigt nog att ha fågeln kvar i sökaren. Att fokusera på ett öga, högra foten eller nån stjärtfjäder - det är ju bara löjligt. Det träffar där det träffar.

Eller så finns det rakt och fint flygande fotofåglar, som jag inte träffat på än.
 
Jag håller med. Det lilla jag försökt fotografera fåglar tycker jag det är klurigt nog att ha fågeln kvar i sökaren. Att fokusera på ett öga, högra foten eller nån stjärtfjäder - det är ju bara löjligt. Det träffar där det träffar.

Eller så finns det rakt och fint flygande fotofåglar, som jag inte träffat på än.

Okej, antalet punkter kan man alltså diskutera, men i övrigt uppfattar jag det som om mina inställningar/metoder är det bästa jag kan göra. Eller?
 
Ja, oftast - ibland finns problemet med att focus fastnar i marken om man har fler invalda punkter, men med 300mm och uppåt så kör jag alltid med alla focuspunkter och är noga med att starta af när centrumpunkten ligger rätt - det brukar följa rätt bra för det mesta och visst blir det lite mer för huset att räkna med alla punkter inne, men svårt om man inte heter Omar att hålla pippin på mittenpunkten hela tiden...
 
Fina bilder på ugglan. Jag har själv försökt få änder som flyger mot mig i fokus men inte haft speciellt bra hit rate. Fåglar som flyger sida eller svagt sida har funkat bra.

/Magnus
 
Om du missar så ställer den inte om med en gång på himlen. Du har kort stund att få tillbaka den på målet igen samt att mitt focus punkten inte är så liten. Upplever du det så är det någ för långt till fågeln. Men visst du får enklare fokus på fågeln med alla punkter om du är nöjd med att det är fokus någon stans på fågeln.
Stäng även av fokussökning c. fn III så att den inte jagar efter focus om den inte hittar focus.
Men visst det är skitsvårt att få fokus rätt så man måste träna och ta så många kort kameran klarar av att ta i sekunden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.